سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک مسئول عربستانی به‌تازگی با وزیری لبنانی نزدیک به حریری تماس گرفته و گفته است، گرایش شتاب‌زده حریری به ترکیه برایش گران تمام خواهد شد زیرا عربستان نه با او و نه با هیچ‌ یک از گروه‌های مذهبی در لبنان سر هیچ موضوعی سازش نمی‌کند و کوتاه نمی‌آید.

برخی کارشناسان تحولات داخلی لبنان با بررسی اقدام‌هاي اخیر سعد حریری، نخست‌وزير لبنان و سفرش به ترکیه که با هدف هماهنگی با لبنان و کمک به آن و تقویت موقعیت اهل تسنن لبنان در ترکیه حامی اخوان‌المسلمین انجام شد، تاکید کردند که او از نظر سیاسی از عربستان فاصله گرفته و در حال نزدیک‌شدن به ترکیه است.

به گزارش ایسنا، برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با ایلاف مدعی شدند، ترکیه همانند ایران تلاش می‌کند نفوذ خود را در خاورمیانه و آفریقا گسترش داده و از هر راه نفوذی که ایران باقی گذاشته و یا نتوانسته از آن عبور کند، وارد شود.

اکنون وضعیت لبنان هم به همین شکل است و حریری پس از آن‌که اطمینان یافت عربستان بدون حساب و کتاب و مجانی از او حمایت نمی‌کند، در تلاش است از طریق ترکیه قدرتی را در مقابل ایران شیعه ایجاد کند.

ایلاف در ادامه به نقل از این منبع مدعی شد، حریری که در سایه بحران داخلی و تسلط حزب‌الله با هم‌پیمان‌های مسیحی و اهل تسنن خود قصد شرکت در انتخابات پارلمانی را دارد،‌ تصور می‌کند، ترکیه می‌تواند راه نجاتی در انتخابات باشد به ویژه که از منابع مالی جریان المستقبل به شدت کاسته شده و حریری نیز با بحران‌های مالی در شرکت‌ها و پروژه‌های کاری خود مواجه است.

حریری بر این باور است که ائتلافش با ترکیه علیه ایران هرگز عربستان را خشگمین نخواهد کرد زیرا ایران دشمن و مخالف عربستان و ترکیه اهل تسنن و اخوانی باقی می‌ماند.

به گفته این منبع، به نظر می‌رسد حریری در حساب و کتاب‌های خود اشتباه کرده و ائتلافش با ترکیه هرگز از آغوش باز عربستان، به عنوان هم‌پیمان و حامی اساسی‌اش برخوردار نخواهد شد و استعفای او در عربستان و سپس بازگشتش به لبنان او را در بحران سختی قرار داد و انتخابات پارلمانی آتی احتمالا به نفع او نیست به ویژه که برخی از اعضای جریان المستقبل خواهان تغییر و اصلاح مسیر بوده و با توافق با حزب الله که بسیاری از آنها این حزب را مسئول ترور رفیق حریری، پدر سعد حریری می‌دانند، مخالف هستند.

کد خبر 397577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha