همشهری آنلاین: پزشکان انگلیسی مجوز ایجاد نخستین نوزادان «سه والدی» برای دو زن را که خطر انتقال بیماری ارثی به کودکانشان را داشتند، دریافت کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی این مجوز مربوط به دو زن است که بیماری «میتوکندریایی» دارند و ژن این بیماری که منحصراً از طرف مادر منتقل می‌شود، می‌تواند مرگبار باشد.

ایجاد نوزاد سه والدی شکل پیشرفته‌ای از لقاح آزمایشگاهی یا آی‌وی‌اف است که در آن از یک تخمک اهداشده، تخمک مادر و اسپرم پدر استفاده می‌شود.

قرار است پزشکان در مرکز باروری نیوکسل این عمل را انجام دهند.

مجوز این عمل را سازمان ناظر باروری بریتانیا، «مقام باروری انسانی و رویان‌شناسی» (HFEA) صادر کرده است.

هویت این دو زن محفوظ نگه‌داشته شده است، اما اعلام شده است که هردوی آن‌ها به نشانگان مرف (MERRF) یا «صرع میوکلونیک با فیبرهای قرمز ناصاف» مبتلا هستند که یک بیماری نادر مربوط به اختلال میتوکندری‌ها، اندامک‌های سلولی مولد انرژی، است.

HEFA با تأیید این عمل در این دو مورد، اعلام کرد که «خطر فراوانی» انتقال این بیماری به هر کودکی وجود دارد که این زنان به دنیا بیاورند.

ایجاد نوزاد سه والدی شامل اهدای میتوکندری‌های سالم به‌دست‌آمده از شخص سوم می‌شود.

میتوکندری‌ها دارای DNA خاص خود هستند و برای همین است که کودکان حاصل از این عمل DNA نشئت‌گرفته از سه نفر را دارند. درعین‌حال، همه صفات جسمی و شخصیتی این کودکان هنوز از دو والد اصلی نشایت خواهد گرفت.

مرکز باروری نیوکسل هم قبلاً در ماه مارس نخستین مجوز در انگلیس را برای انجام این عمل دریافت کرده بود.

انتظار می‌رود این روش هرسال به ۲۵ زوج کمک کند تا کودکانی سالم داشته باشند.

اما انگلیس نخستین کشوری نیست که در آن کودکانی سه والدی در آن به دنیا می‌آیند.

پزشکان نیویورکی برای نخستین بار در یک زوج اردنی به دلیل مشابهی این تکنیک را در مکزیک به کاربردند و این زوج دارای نوزاد سالمی شدند.

کد خبر 397443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha