همشهری آنلاین: سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) فشار خود بر تشکیلات خودگردان را افزایش داده است. ساف خواهان آن شده که این تشکیلات ارتباطات خود با اسرائیل را در تمامی سطوح از جمله امنیتی هر چه سریع‌تر قطع کند.

ساف خواهان قطع ارتباطات همه‌جانبه با رژیم صهیونیستی شد

به گزارش دويچه وله، کمیته‌‌ اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، (ساف) به ریاست محمود عباس در نشست خود در رام‌الله خواهان قطع همه‌جانبه‌ی ارتباطات با اسرائیل شد.

این کمیته شامگاه شنبه (۳ فوریه/ ۱۴ بهمن) با انتشار بیانیه‌ای از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست، برنامه‌هایی تدوین کند تا خود را از لحاظ سیاسی، اقتصادی و همچنین تمامی سطوح اداری از اسرائیل جدا سازد.

محمود عباس در صحنه‌ی سیاسی فلسطین دو مقام را در اختیار دارد؛ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است و از سال ۲۰۰۴ میلادی به این سو نیز ریاست سازمان آزادی‌‌بخش فلسطین را بر عهده دارد.

این سازمان در بیانیه‌ی خود همچنین خواستار پایان همکاری‌های امنیتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل شده است.

"ساف" با آغاز فرایند صلح خاورمیانه در سال ۱۹۹۳ اسرائیل را به رسمیت شناخت. خواست بنیامین نتانیاهو مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان کشوری یهودی اما با مخالفت محمود عباس روبرو بوده است.

تلاش سازمان آزادی‌بخش فلسطین برای قطع روابط با اسرائیل، همسو با موضع "ساف" و همچنین همسو با مواضع تشکیلات خودگردان در قبال آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور است.

  • ناخشنودی از تصمیم آمریکا

تصیم دونالد ترامپ در مورد به رسمیت ‌شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایخت اسرائیل با واکنش‌ها و اعتراضات تند فلسطینیان و دیگر کشورهای اسلامی روبرو شد. سیاستمداران فلسطینی در پی این تصمیم بی‌درنگ خواهان بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به مواضع پیشین شدند.

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ میلادی بخش شرقی اورشلیم را اشغال کرده و کل این شهر را پایتخت خود می‌داند.

ریاض المالکی، وزیر خارجه در تشکیلات خودگردان فلسطین روز پنجشنبه‌ی گذشته (اول فوریه / ۱۲ بهمن) پس از نشست اتحادیه عرب در قاهره تأکید کرده بود که دولتش دیگر آمریکا را به عنوان میانجی در فرایند صلح خاورمیانه به رسمیت نمی‌شناسد.

او در این رابطه گفته بود: «مکانیزم‌های قدیمی دیگر وجود خارجی ندارند و به تاریخ پیوسته‌اند. [برای من] فرقی نمی‌کند که آیا آمریکا جزیی از مکانیزم و ساز و کار جدید خواهد بود یا نه.»

صائب عریقات، مذاکره‌کننده‌ی ارشد فلسطین نیز به‌تازگی تصریح کرد، تا زمانی که ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، مذاکراتی نیز با دولت آمریکا صورت نخواهد گرفت.

به باور عریقات رئیس جمهوری آمریکا "نمی‌خواهد مذاکره کند، بلکه به دیگران دیکته کند که چه کار باید بکنند".

ترامپ چندی پیش در چارچوب اجلاس داووس تهدید کرده بود که در نظر دارد، کمک‌های مالی به فلسطینیان را تا زمان اعلام آمادگی آنها برای از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل به حال تعلیق درآورد.

در این میان کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد خطر تشدید بحران ناشی از کمبود کمک‌های بشردوستانه هشدار داده‌اند.

دولت آمریکا باید ۶۵ میلیون دلار به صندوق کمک به فلسطین در سازمان ملل بپردازد، اما ارسال این پول را معلق کرده است.

۲۱ نهاد امدادرسانی بین‌المللی از واشنگتن خواسته‌اند که کمک‌های خود را طبق برنامه‌های از پیش اعلام شده بپردازد. آنها در بیانیه‌ای هشدار داده‌اند که تعلیق این کمک‌ها می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.

کد خبر 397415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha