همشهری آنلاین: نشریه ایتالیایی اسپرسو در آخرین شماره خود در گزارشی اختصاصی با اشاره به دفتر خاطرات یاسرعرفات رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی نوشت: عرفات در جریان یک محاکمه در ایتالیا، در ازای دریافت پول، به نفع سیلویو برلوسکونی نخست وزیر پیشین این کشور، شهادت خلاف واقع داده است.

 افشاگری دفتر خاطرات عرفات و شهادت دروغ او در دادگاه به نفع برلوسکونی در ازای دریافت پول

به گزارش ایرنا، این نشریه سیاسی ایتالیا با دسترسی به دفتر خاطرات محرمانه عرفات رهبر فقید سازمان آزادیبخش فلسطین و نخستین رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، افزود: دفتر خاطرات عرفات در 19 جلد و به زبان عربی از سال 1985 تا 2004 نوشته شده است، هنگامی که او شهر رام الله (مقر حکمرانی خود) را ترک کرد و در بیمارستان کلامارت در حومه پاریس بستری شد که پس از یک ماه در آنجا درگذشت.

  • دفترهای خاطرات:

دفتر خاطرات نوزده جلدی عرفات، مملو از اطلاعاتی است که به تعریف تفاهم های سیاسی و اقدامات جنگی و مالی می پردازد که تاکنون پنهان مانده بوده است. در خاطرات عرفات آمده است که او به برلوسکونی (رهبر کنونی جناح راست میانه ایتالیا ) هنگامی کمک کرده است که به اتهام 'تامین مالی نامشروع' حزب سوسیالیست به رهبری 'بتینو کراکسی' (نخست وزیر وقت) محاکمه می شد.

این نشریه بر اساس خاطرات عرفات افزود: عرفات در سال 1998 در یک پایتخت اروپایی بطور سری با برلوسکونی دیدار و پس از آن تصمیم به تایید ادعاهای دروغین برلوسکونی نزد قضات گرفت. برلوسکونی که متهم به کمک مالی 10 میلیارد لیری به حزب سوسیالیست ایتالیا شده بود، ادعا می کرد که این پول را به سازمان آزادیبخش فلسطین اهدا کرده است و عرفات نیز ادعای دروغین وی را در ازای دریافت مبلغی، تایید کرده است.

عرفات در دفترچه خاطرات خود تایید می کند که به طور علنی این ادعاهای برلوسکونی را در ازای دریافت یک حواله مالی، تایید کرده است. در دفتر خاطرات عرفات همچنین جزئیات این اقدام با قید شماره حساب و انتقال پول آورده شده است.

  • روابط با کراکسی:

دفتر خاطرات عرفات همچنین حاکی از مذاکرات میان او با مقام های بلندپایه ایتالیا در سال 1985 در دوره نخست وزیری 'بتینو کراکسی' رهبر حزب سوسیالیست این کشور بود که 'جولیو اندرئوتی' وزیر امور خارجه دولت وی بود و یک کشتی توسط چهار چریک فلسطینی ربوده شده بود. عرفات اظهار داشت که اندرئوتی به 'ابوعباس' چریک فلسطینی اجازه داد به بلغارستان فرار کند و سپس به تونس پناهنده شود.

  • نقش اندرئوتی:

جولیو اندرئوتی بر اساس مفاد دفتر خاطرات عرفات، همواره نقشی مهم در میانجیگری بین المللی در رابطه با مساله فلسطین داشته است و نوعی میانجی پنهان میان سازمان آزادیبخش فلسطین و آمریکا بود. عرفات در خاطرات خود، هرگز مسئولیت صدور دستور هیچ سوء قصدی را برعهده نمی گیرد، بلکه به اظهارنظر در مورد حوادث به وقوع پیوسته توسط چریک های فلسطینی می پردازد. بدین صورت که قبل از وقوع هر سوء قصدی، به او اطلاع داده می شد و او تنها می گفته است که 'خودتان تصمیم بگیرید'، و پس از انفجار بمبی که از قبل وقوع آن به وی اطلاع داده شده بود، لبخندی می زد و می نوشت: خوب است.

  • اولین جنگ خلیج فارس:

عرفات در دفتر خاطرات خود می نویسد: پس از سال 1985 هیچ سوء قصدی توسط فلسطینی ها در خاک ایتالیا صورت نگرفت. وی از ایتالیا به عنوان ساحل فلسطینی مدیترانه یاد می کند که تاییدی بر وجود توافقات محرمانه میان سازمان آزادیبخش فلسطین و دولت رم است مبنی بر اینکه هیچ سوء قصدی در خاک ایتالیا رخ ندهد. این خاطرات همچنین حاکی است که عرفات به شدت مخالف نخستین جنگ خلیج فارس در سال 1990-1991 بود که صدام حسین آغاز کننده آن بود. عرفات در خاطرات خود نوشت: من باید با او هم صف شوم، ملت من این را تحمیل می کند. من بارها سعی کردم تا صدام را متقاعد کنم تا دست از این دیوانگی بردارد.

  • مذاکرات با اسحاق رابین:

عرفات در خاطرات خود همچنین به مذاکرات محرمانه صلح (سازش) با 'اسحاق رابین' نخست وزیر وقت و 'شیمون پرز' رئیس رژیم صهیونیستی اشاره می کند. عرفات همچنین فضای زیادی را به تعریف از روابط تنگاتنگ خود با فیدل کاسترو رئیس جمهوری پیشین کوبا اختصاص می دهد.

خاطرات 19جلدی عرفات که نشریه اسپرسو گزیده ای از آن را منتشر کرده است، به دو متولی لوکزامبورگی سپرده شده که پس از یک رشته مذاکرات طولانی با این شرط که از محتویات آن تنها به عنوان 'مستندات مطالعه' بهره برداری شده و برای ساخت فیلم و یا انتشار در کتاب ها، استفاده نشود، به یک بنیاد فرانسوی تحویل داده شده است.

کد خبر 397311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha