همشهری‌آنلاین: ارتش آمریکا در گزارش وضعیت هسته‌ای پیشنهاد داده است برای اهدافی از جمله مقابله با روسیه، زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده متنوع‌تر شود و بمب‌های هسته‌ای کوچک‌تر تولید کند. طبق این ارزیابی، بمب‌های کوچک‌تر هرچند قدرت تخریبی کمتری دارند ولی قدرت بازدارندگی بیشتری دارند.

پنتاگون در این ارزیابی‌اش ابراز نگرانی کرده شاید از دید روسیه، بمب‌های هسته‌ای آمریکا آن‌قدر عظیم و مخرب‌اند که امکان استفاده از آنها خیلی کمتر می‌شود و شايد این بمب‌ها در این اندازه دیگر اثر بازدارنده ندارند.

گزارش پنتاگون نتیجه‌گیری کرده است که ساختن بمب‌های هسته‌ای کوچک‌تر و کمتر مخرب می‌تواند این تصور کنونی را به هم بزند.

این بمب‌های هسته‌ای به‌اصطلاح کوچک، به بمب‌هایی گفته می‌شود که قدرت تخریبشان کمتر از ۲۰ هزار تن تی‌ان‌تی است.

هرچند همین بمب‌های کوچک هم بسیار مخرب‌اند.

بمب هسته‌ای که آمریکا در پایان جنگ دوم جهانی روی ناکازاکی ژاپن انداخت، تقریبا همین اندازه قدرت انفجاری داشت و بیش از ۷۰ هزار نفر را کشت.

در این سند نظامی آمریکا آمده است که چنین راه‌بردی "تضمین می‌کند روسیه درک متوجه شود که هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، حتی اگر محدود باشد، غیرقابل‌قبول است."

به گزارش ایسنا به نقل از بی.بی.سی، از این ارزیابی به نظر می‌رسد برداشت آمریکا این است که روسیه در حال حاضر دارد روی ساختن بمب‌های هسته‌ای کوچک کار می‌کند.

هرچند وزارت دفاع آمریکا این ارزیابی را تنظیم کرده است ولی با نظر ارتش، دستگاه‌های اطلاعاتی، وزارت خارجه و وزارت انرژی آمریکا تهیه می‌شود و جامع‌ترین سند دولتی در این‌باره است.

پاتریک شاناهان، قائم‌مقام وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده، این کشور را در بیش از ۷۰ سال گذشته در امنیت نگه داشته است.

او در نشستی خبری در واشنگتن گفت که رقیبان آمریکا باید همیشه از این‌که روزی ایالات متحده دست به این سلاح‌ها ببرد بیمناک باشند.

آخرین گزارش مشابه قبلی که در آن ارتش آمریکا چشم‌انداز تهدیدهای هسته‌ای را ترسیم کرده بود، هشت سال پیش تهيه شد.

ارتش آمریکا گفته این پیشنهاد جدید برای بمب‌های هسته‌ای "تاکتیکی" قرار نیست زرادخانه هسته‌ای آمریکا را بزرگ‌تر کند که همین حالا هم زرادخانه عظیمی است، بلکه هدفشاستفاده از کلاهک‌های هسته‌ای در موقعیت‌های تازه‌ است.

با این حال برخی کارشناسان و ناظران از دولت ترامپ انتقاد کرده‌اند که توافق‌های منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را به چالش کشیده است.

گزارش ارزیابی هسته‌ای ارتش آمریکا هم‌چنین نگرانی‌های کاخ سفید درباره کره شمالی، چین و در آخر ایران را هم برجسته کرده است.

درباره ایران، این گزارش پنتاگون با اشاره به توافق هسته‌ای گفته است که  "در غیاب اقدام‌های بین‌المللی گسترده،خیلی از محدودیت‌های این توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۳۱ میلادی تمام می‌شود."

این گزارش گفته است اگر ایران بعد از پایان محدودیت‌های برجام در پی سلاح هسته‌ای برود، "فشار بر دیگر کشورهای منطقه برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای بیشتر می‌شود."

آمریکا با اشاره به اتهام "حمایت" ایران از گروه‌هایی که آنها را "تروریستی" می‌شمرد، در ارزیابی‌اش گفته است: "با توجه به ماهیت ایدئولوژی‌های تروریستی، باید فرض کنیم که اگر آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند، از آن استفاده خواهند کرد".

با وجود تحقیقات پرسروصدا درباره احتمال رابطه بین کرملین با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، که یک سال است در صدر خبرهای داغ در واشنگتن بوده، موضع‌گیری‌های دستگاه جنگی آمریکا در قبال روسیه هم‌چنان تندتر از قبل می‌شود.

این روند تقابل واشنگتن و مسکو در سال‌های آخر دولت قبلی آمریکا آغاز شده بود.

از جمله این‌که درباره توانایی هسته‌ای ایالات متحده قرار بوده سه عنصر اصلی نیروی هسته‌ای آمریکا، شامل موشک‌های بالستیک مستقر در خشکی، موشک‌های پرتابی از زیردریایی، و تسلیحات هوابرد، به طور گسترده نوسازی شوند.

حالا دولت ترامپ می‌گوید هدف از ارزیابی جدید این است که زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده را برای "روز مبادا" آماده کند.

آن بخش از این راه‌برد که تازه است، مطرح‌کردن نیاز به دو نوع سلاح هسته‌ای جدید است که به قول مقام‌های نظامی آمریکا قرار است "توانایی‌های انعطاف‌پذیر بیشتری در اختیار ایالات متحده بگذارد که بازدارندگی درخور ایجاد کند."

این شامل تغییراتی در بعضی کلاهک‌های هسته‌ای پرتابی از زیردریایی‌هاست براي اين‌که انفجارهای به‌نسبت کوچک‌تری ایجاد کنند و تخریب به‌نسبت کمتری به بار بیاورند. و هم‌چنین بازگرداندن موشک‌های کروز هسته‌ای که از دریا پرتاب می‌شوند.

مقام‌های آمریکایی معتقداند که چنین سازوبرگی، قدرت بازدارندگی آمریکا را واقعی‌تر می‌کند و به این ترتیب آستانه درگرفتن یک جنگ هسته‌ای را بالاتر می‌برد؛ یعنی احتمال چنین جنگی را کمتر می‌کند. آنها می‌گویند بمب‌های هسته‌ای کنونی، سنگ‌های بسيار بزرگی هستند برای نزدن‌!

اما منتقدان، از جمله کارشناسانی که حامی کاهش قدرت هسته‌ای دولت‌های مختلف جهان هستند، می‌گویند این تغییرات موردنظر پنتاگون می‌تواند در عمل باعث شود مرز بین سامانه‌های تسلیحاتی هسته‌ای و دیگر جنگ‌افزارها کم‌رنگ‌تر شود و به این ترتیب خطر نهایی استفاده از تسلیحات هسته‌ای بالاتر برود.

کد خبر 397253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha