پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه از حل مشکل گرد و غبار در جنوب شرق اهواز ظرف ۲ سال آینده خبر داد و یکی از معاونان سازمان محیط زیست اعلام کرد که تالاب هورالعظیم در غرب این کلانشهر در حال احیا است.

تالاب

به گزارش ایرنا، رضا ویسه معاون اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از طرح‌های مقابله با ریزگرد در کانون‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، در جمع خبرنگاران افزود: امسال در حدود 19هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی جنوب شرق این شهر طرح مقابله با گرد و غبار انجام شده است.

وی با تاکید بر این که کانال 47 کیلومتری موسوم به کانال مهندس پور شریف ظرف 2 روز آینده افتتاح می شود، یادآور شد: با رهاسازی آب در این کانال عملیات نهالکاری سرعت بیشتری می گیرد.

ویسه در پاسخ به این پرسش که چرا عملیات مقابله با گرد و غبار سرعت بیشتری ندارد، گفت: کاشت و رشد نهال ها نیازمند تامین آب است، اگر امسال شرایط بارندگی بهتر بود قطعا سرعت کار ما نیز افزایش می یافت.

از سوی دیگر شواهد از احیای تالاب هورالعظیم در غرب این کلانشهر حکایت دارد که تا همین اواخر از جمله کانون‌های اصلی گرد و غبار منطقه به شمار می رفت.

«حمید ظهرابی» سرپرست معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست روز چهارشنبه در این رابطه گفت: شواهد در هورالعظیم نشان می‌دهد که این تالاب در حال احیاست، به سمت شرایط مطلوب حرکت می‌کند و این محیط طبیعی به بازسازی خود پرداخته است.

وی در حاشیه بازدید از این تالاب در جمع خبرنگاران افزود: اکنون پرندگان مهاجر همچنان از هورالعظیم به عنوان زیستگاه استفاده می‌کنند، صیادان ماهی گیری می‌کنند، نیزار در آن شکل گرفته و اکوسیستم در حال برگشت به چرخه طبیعی است.

ظهرابی ادامه داد: در گذشته تالاب هورالعظیم به خاطر خشک شدن به یکی از کانون های بحرانی فرسایش بادی تبدیل شده بود که با تلاش محیط زیست و همراهی وزارتخانه ها در تعاملی همراه با مبارزه جدی، شرایط آن احیا شد به طوری که هم اکنون بیش از 70 درصد سطح تالاب پوشیده از آب است و بخش های زیادی از تالاب با آب کرخه تامین و تغذیه می‌شود.

وی افزود: در گذشته 60 هزار هکتار از هورالعظیم خشک شده بود اما اکنون سطح عمده آن زیر آب است و تنها یک هزار و 100 هکتار آن شامل جاده ها و تاسیسات خشک استد.

هورالعظیم، بازمانده تالاب های بین النهرین و یکی از بزرگ ترین تالاب های خوزستان، در جنوب غربی کشور است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.

کد خبر 397125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha