همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، طرح ترافیک جدید پایتخت را گام جدیدی در نظام مدیریت کشور دانست.

محسن پورسیدآقایی

محسن پورسیدآقایی ضمن حضور در خبرگزاری ایسنا و تشریح جزئیات طرح ترافیک، گفت: خوشحالم که طرح ترافیکی جدید تصویب شد؛ چراکه این طرح برای من نشانه‌های امید و سازندگی بود که با همه دشواری‌ها و قدم سختی که باید برداشته می‌شد، تصویب شد و باید بگویم وقتی این طرح را شروع کردم، برایم یک سوال و نشانه بود؛ چرا که آیا واقعا می‌توان طرحی را جلو برد در حالی که همه مسئولان ذی‌نفع بودند؟ چراکه خیلی‌ها باید از منافع‌شان می‌گذشتند تا این طرح جلو برود.

وی با بیان اینکه همه سازمان‌هایی که باید نظر مثبت‌شان برای اجرای این طرح جلب می‌شد، اعم از اعضای شورای شهر، شهرداری، شورای ترافیک و... ذی‌نفع بودند، اما باید به این وفاق می‌رسیدند که از آنچه که خودشان ذی‌نفع هستند، عبور کنند، افزود: این نشانه‌ای بود که در جمهوری اسلامی سطح بلوغ مسئولین به حدی رسیده است که مسئولان اختصاصات و بافته جداگانه بودن را رها کردند و این نکته مثبتی است. این در حالی است که شهردار و تیم شهرداری هم پذیرفت که ابزار قدرت خود یعنی "آرم طرح ترافیک " را رها کند؛ چراکه سال‌های زیادی شهرداری با این ابزار شروع به معامله و بیزینس با همه کرده بود و باید اعلام کنم 441 نهاد، وزارتخانه و... از شهرداری وقت سهمیه خاص می‌گرفتند! و این درحالی است که اگر این نهادها را بشمارید هم نمی‌توان تصور کرد که شهرداری با این نهادها، وزارتخانه‌ها و.. سر و کار داشته است.

وی افزود: اعضای اصلی شورای ترافیک همچون پلیس، استانداری و ... در جلسات مختلف کلیات طرح را پذیرفتند، اما همه این افراد دغدغه را داشتند که با اجرای طرح جدید، به چه مقدار آلودگی هوا و ترافیک کاهش می‌یابد؟ و باید بگویم مقاومت جدی در برابر طرح، در رده مسئولین مختلف ندیدیم و حتی در مجلس و در کمیسیون اجتماعی که حضور یافتم، گرایش همه نمایندگان این بود که اگر با اجرای این طرح آلودگی هوا و ترافیک کاهش می‌یابد، موافق هستند و می‌گفتند اگر این دو مهم محقق می‌شود، ما از این سهمیه‌های اختصاصی کوتاه می‌آئیم. البته هنوز برای برخی قابل پذیرش نیست که همه اقشار جامعه در این طرح یکسان بوده و باید پول بدهند و حتی می‌گفتند که ما اجرای طرح را قبول می‌کنیم اما اینگونه نشود که فقط صنف ما از سبد حذف شود و بعد ببینیم سهمیه‌ها برای بقیه پا برجاست و باید برای همه اجرایی شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در این طرح با برچیده شدن سهمیه‌ها، جامعه از طبقه طبقه شدن رها می‌شود، افزود: هم مسئولان کشور، هم نمایندگان مجلس، اعضای شورا و... بر حذف اختصاصی‌سازی تاکید داشتند و آماده هستند به شرط برقراری عدالت آنها هم از این شرایط رها شوند.

وی افزود: همه از تبعیض بیشتر از سخت بودن اجرای طرح ناراحت هستند و یکی از دلایلی که من مخالف آن بودم که خبرنگاران - علیرغم اینکه می‌دانم شغل سختی دارند -، جزو دریافت کنندگان تسهیلات قرار گیرند، به این علت بود که ممکن است اعتمادی را که در این مدت کسب کردیم، از بین ببرد و اگر شروع کنیم یک قشر خاص را از پرداخت عوارض محروم کنیم، مابقی اصناف و اقشار هم پشت بند آن شروع می‌کردند که به صورت خاص آنها را هم ببینیم که این شاکله کار را از دست خارج می‌کرد.

وی با بیان اینکه جامعه رسانه‌ای کشور بپذیرند که مخالت من ازعدم رایگان شدن عوارض برای خبرنگاران، این نیست که با این افراد عناد دارم، بلکه واقعیتش این است که رسانه‌ها در طول سال‌های مختلف به من کمک کردند، گفت: حالا در این میان برخی رسانه‌های بی‌انصاف اعلام کرده‌اند که من بعد از حادثه سمنان از خبرنگارها کینه دارم. باید بگویم بعد از آن حادثه انصافا بیشترین موج حمایت از طرف رسانه‌ها بود و رسانه‌ها بدون آنکه من کاری کرده باشم، استعفای من را تبدیل به حرکت مثبت کردند و این حرف که بعد از حادثه سمنان با فشار رسانه‌ها عوض شدم و حالا از رسانه‌ها ناراحت هستم به دور از انصاف است؛ اما قبول کنید اگر ما وارد ارائه سهمیه‌های خاص می‌شدیم موضوع متفاوت از این چیزی که تصویب شده، می‌شد.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه سابقه ندارد که همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، حفاظتی، روحانیت، مجلس، دولت، مقامات کشوری و .... قبول کنند که امتیاز جداگانه‌ای دریافت نکنند، افزود: بر این اساس نباید قبول می‌کردیم که به گروهی امتیاز ویژه داده شود و حذف خبرنگارها را هم اینگونه توجیه کردیم. البته شورای شهر عوارض خبرنگاران را نیم بها در نظر گرفت، اما رایگان شدن طرح به اصل طرح لطمه می‌زد و شاید دستگاه‌های دیگر را تهییج کند که اگر استنثایی هست ما هم باید شامل آن باشیم.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک جدید، گام بزرگی است که در نظام مدیریت کشور نمونه خواهد بود، گفت: این طرح راه سختی برای تصویب طی کرد؛ چراکه همه دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از شورا، شهرداری و... درگیر آن بودند و دو ماه تمام رسانه‌ها در مورد این طرح نوشتند و انتقادات، پیشنهادات و... خود را بیان کردند که مطمئنا خیر این طرح را در سال آینده و با کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهیم دید.

کد خبر 397121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha