همشهری آنلاین: هلن دانمور که تابستان گذشته در ۶۴ سالگی از دنیا رفت، برای آخرین کتاب شعر خود «درون موج» برنده جایزه ادبی کتاب سال کاستا شد. کتاب او یک ماه پیش جایزه کاستا در رشته شعر را برده بود.

هلن دانمور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، جوایز کتاب کاستا هر سال به نویسندگان انگلیسی‌زبان بریتانیا و ایرلند اهدا می‌شود و نخستین دوره آن در 1971 با نام جایزه وایت‌برد اهدا شد. این جایزه که از سال 2006 به کاستا تغییر نام داد، امسال به دانمور فقید رسید که ژوئن گذشته از عوارض ناشی از ابتلا به سرطان درگذشته بود. او دومین نویسنده و شاعر پس از تد هیوز (سال 1998 برای «نامه‌های تولد) است که بعد از مرگ این جایزه معتبر را به دست می‌آورد.

پس از مرگ نویسنده اهل یورکشایر، کتاب «درون موج» او تجدید چاپ شد تا «آغوشت را بگشا» به آن افزوده شود؛ شعری که دانمور 10 روز پیش از مرگ سروده و در آن فرشته مرگ را به یک مادر تشبیه کرده بود. جایزه کتاب سال کاستا شامگاه سه‌شنبه در مراسمی در لندن به بازماندگان نویسنده فقید اهدا شد و همسر و فرزندان دختر و پسر دانمور آن را دریافت کردند.

پاتریک چارنلی پس از گرفتن جایزه خطاب به حاضران گفت: «شعر در روح مادر من بود و کتاب آخر او چنان شخصی و چنان شگفت‌انگیز است که امیدواریم به دل همه خوانندگان آن بنشیند.» کتاب سال کاستا یک جایزه نقدی 30 هزار پوندی هم همراه خود دارد و پیش از این تنها هشت مجموعه شعر آن را به دست آورده بودند. برندگان رشته‌های پنجگانه رمان، رمان اول، زندگینامه، شعر و کتاب کودک 12 دی امسال معرفی شدند.

دانمور در زندگی خود 12 رمان و 10 مجموعه شعر منتشر کرد و سال 2017 یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان بریتانیا بود. آخرین رمان او سه ماه پیش از مرگ به بازار آمد و قرار است مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه منتشرنشده‌اش تابستان آینده در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

کد خبر 397043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha