پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

خبر > اگر چه ایران پس از مدت‌ها شاهد بارش برف بود و خندید، اما این بارش برف هرگز نمی‌تواند کشور ما را از خشک‌سالی و کم‌آبی برهاند و لازم است همه‌ی ما خیلی جدی به مصرف‌کردن درست و هدر‌ندادن آب اهمیت بدهیم.

دوچرخه شماره ۹۱۲

مثلاً مدت دوش‌گرفتن‌ را كم كنيم و موقع مسواک‌زدن شير آب را ببنديم. در مدرسه هم حتماً مراقب باشيم كه در آب‌خوري‌ها آب هدر نرود يا هنگام ظرف‌شستن هم تا جايي كه مي‌شود، كم‌تر آب مصرف كنيم.

مي‌گويند كه تا 50سال آينده، آب سفره‌هاي زيرزميني در 12استان كشور خشك خواهد شد. انستيتوي منابع جهاني در ماه جاري ميلادي نسبت به گسترش استرس‌هاي آبي در سراسر جهان هشدار داده و پيش‌بيني كرده است كه «33کشور جهان در سال 2040 ميلادي با استرس بسيار بالاي آبي مواجه باشند.»

با اين‌همه، آيا مي‌داني كه مي‌تواني حامي‌آب باشي و عضو باشگاه حاميان آب بشوي؟ با عضويت در اين باشگاه مي‌تواني در كارگاه‌هاي مرتبط با اين موضوع شركت كني، دانش‌خود را در اين زمينه بالا ببري و در مصرف آب و فرهنگ‌سازي مصرف آب تأثيرگذار باشي.

به گزارش هفته‌نامه‌ي دوچرخه و به نقل از دبيرخانه‌ي جشنواره‌ي كودك و انرژي، طرح  ملي حاميان آب از سال 84 شكل گرفته است. دانش‌آموزان از شش‌سالگي تا دوره‌ي اول متوسطه مي‌توانند عضو طرح ملي حاميان آب بشوند.

در اين طرح، به فرد يا دانش‌آموزي، «حامي آب» گفته مي‌شود که علاوه بر تلاش در تحصيل علم، مي‌کوشد از آب به‌صورت درست و مناسب استفاده كند و با يادگيري روش‌هاي استفاده‌ي صحيح از آب به ترويج اين روش‌ها و راهکارها در ميان هم‌کلاسي‌ها‌، دوستان و خانواده‌ي خود مي‌پردازد.

قدم نخست براي حامي آب‌شدن، ثبت‌نام در«باشگاه حاميان آب» است. دانش‌آموزان پس از عضويت در اين باشگاه و دريافت «کارت عضويت» به‌صورت رسمي «حامي آب» مي‌شوند.

براي عضويت در اين باشگاه مي‌توانيد به نشاني hamiab.ir مراجعه كنيد. برنامه‌هاي متنوعي براي حاميان آب در نظر گرفته شده است. مثل مسابقه‌هاي كتاب‌خواني، نقاشي و برگزاري جشنواره‌هاي گوناگون.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عكس: محمود اعتمادي/ دوچرخه

کد خبر 396978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha