همشهری آنلاین: شصت و پنجمین شماره مجله سینما و ادبیات با ویژه‌نامه اینگمار برگمان کارگردان نام‌آور سوئدی منتشر شد.

در این شماره مجله در بخش سینمای ایران به سینمای تجربی و تجربه‌گرایی پرداخته شده است و در  میزگردی با شرکت ابوالحسن داوودی، علی سرتیپی، شهرام مکری، جواد طوسی و در مقالات عباس بهارلو، محسن خیمه‌دوز، امیرحسین علم‌الهدی، شاهین شجری کهن و یوشا صدر پرسش‌هایی مانند آیا سینمای تجربه‌گرای امروز عملاً موجودیت دارد؟ چرا این جریان در سینمای ما در اکران، ارتباط با مخاطب و ساخت فرم‌های بدیع در روایت نتوانسته در جایگاه واقعی خود بنشیند؟ مورد بحث قرار می‌گیرند.

موصوع بخش ادبیات در این شماره جنسیت و نوشتن است   و سوالاتی مانند. آیا با خواندن یک متن می‌توان جنسیت نویسنده‌اش را حدس زد؟ آیا طرح یک روایت خاص وقتی از دید یک زن مطرح می‌شود با طرح آن از طریق یک نویسنده مرد متفاوت است؟ در مقالاتی از  فرخنده آقایی، مهسا محب علی، منیرالدین بیروتی و محمدرضا گودرزی در میزگرد و احمد اخوت، شاپور بهیان، محمدرضا پورجعفری، کامران جمالی، محمود حدادی و ابوتراب خسروی پاسخ داده می‌شود.

پروندهٔ ویژهٔ مجله درباره عبدالحسین صنعتی‌زاده است؛ یکی از خالقان و بدعت‌گذاران رمان در ژانرهای علمی-تخیلی، آرمان‌شهری، تاریخی، فمینیستی و رمان چندژانری که تأثیر بسزایی در ادبیات مدرن ایران داشته است و با انتشار هم‌زمان چند اثر از وی همراه است.

بخش هیروگلیف این شماره به نقل قول غیرمستقیم آزاد پرداخته است. که به وضعیتی در روایت اشاره می‌کند که طرز گفتار راوی از شیوه‌های متعارف اول‌شخص و سوم شخص منحرف می‌شود و با به کار بردن قیدها، صفت‌ها، یا جمله معترضه‌هایی ناگهانی، مسیر روایت تغییر می‌کند. به عبارتی راوی مثل موجودی سحر شده نوع تکلمش تغییر می‌کند و حرف‌هایی را مطرح می‌کند که از او انتظار نداریم. حالتی که به نوعی مانند خط روی خط افتادن در تلفن است.

در  بخش کتاب مجله در این شماره خواندن به رمان «تهرانی‌ها» نوشته امیرحسین خورشیدفر پیشنهاد شده است، رمانی که به نوعی یکی از تأثیرگذارترین رمان‌های چندساله اخیر به شمار می‌رود. در میزگردی  مشیت علایی، مهسا محب علی، کیهان خانجانی و خلیل درمنکی آرای متفاوتی را در مورد این رمان بیان کرده‌اند.

بخش هنر و سیاست، بخش تازه اضافه‌شده به مجله است و برای نخستین شماره خود نئولیبرالیسم و نسبتش با هالیوود را برگزیده است.

گفت‌وگوی متفاوت رضا عامری با محمدرضا کاتب در مورد ادبیات امروز ایران و رمان‌هایش را هم در این شماره می‌توانید بخوانید.

کد خبر 396898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha