همشهری آنلاین: مرکز آتشفشان و لرزه نگاری فیلیپین با انتشار گزارشی مبنی بر ثبت وقوع ۴۱ زمین لرزه آتشفشانی و ۱۶ رویداد ریزش سنگ از آتشفشان مایون هشدار داد این کوه در آستانه انفجار است.

 آتشفشان مایون فیلیپین در آستانه انفجار

به گزارش دوشنبه ایرنا از روزنامه «فیل استار»، اداره عمران و رفاه اجتماعی فیلیپین نیز باصدور اطلاعیه ای تعداد تخلیه شدگان از استان آلبای فیلیپین در شمال شرق این کشور را به دلیل فعالیت های آتشفشانی کوه مایون، حدود 30 هزار خانواده و 90 هزار نفر اعلام کرد.

طبق این گزارش انفجارهای پیاپی در دهانه آتشفشان مایون که ممکن است چند ماهی ادامه پیدا کند، باعث شده تا مقامات فیلیپینی برای تخلیه ساکنان مناطق مورد آسیب ناشی از غبارها و مواد مذاب آتشفشانی، بیش از 1.1 میلیون دلار هزینه کند.

«رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین نیز قرار است بزودی به آستان «آلبای» این کشور که سه ماه وضعیت اضطراری در آن اعلام شده ، برود تا از نزدیک شرایط را بررسی کرده و دستور اقدامات لازم را برای بهبود اوضاع آسیب دیدگان صادر کند.

بر اساس گزارش مؤسسه آتشفشان و لرزه شناسی فیلیپین، کوه مایون روز گذشته (یک شنبه) در چهار نوبت انفجار داشته و غبارهای غلیظ خطرناک را منتشر کرده است که هر بار به مدت 57 دقیقه طول کشیده است.

باران های سیل آسیا در منطقه غبارآلود اطراف مایون طی 2 روز گذشته، باعث به راه افتادن گل رود هایی شده که مخلوطی از موادمذاب و خاکسترهای آتشفشانی در کانال های آبی این مناطق بوده است

مرکز آتشفشان و لرزه نگاری فیلیپین همچنین 41 زمین لرزه آتشفشانی و 16 رویداد ریزش سنگ از کوه مایون را در روزهای اخیر ثبت کرده است و همین موضوع سبب شده تا افراد محلی به دلیل استنشاق گازهای خطرناک دچار تنگی نفس شدید شوند.

این مرکز فوران خطرناک آتشفشان مایون را قریب الوقوع اعلام کرده است که به همین دلیل نیروهای فیلیپینی در پی تخلیه کامل این مناطق پیش از وقوع یک فاجعه انسانی هستند.

زمین شناسان می گویند در صورتی که فعالیت کامل این آتشفشان شروع شود، مواد مذاب در مدت چند دقیقه تا صدها کیلومتر اطراف کوه را مدفون خواهد ساخت.

شدیدترین فعالیت آتشفشان «مایون» در فوریه سال 1841 میلادی رخ داد که دراثر گدازه‌های این آتشفشان یک شهر به طور کامل مدفون و حدود یک هزار و 200 نفر کشته شدند.

فیلیپین با جمعیتی بالغ بر 103 میلیون نفر جمعیت از جمله کشورهای جنوب شرق آسیاست که دربخش غربی اقیانوس آرام با بیش از هفت هزار جزیره روی کمربند آتشفشانی منطقه واقع شده است.

کد خبر 396853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha