همشهری آنلاین - لیلا ملی: فئودرو اینگوار کامپراد یک کارآفرین بزرگ سوئدی و بنیانگذار شرکت ایکیا (ایکه‌آ) بود.

Kamprad

فئودور اینگوار کامپراد، در ۳۰ مارس ۱۹۲۶ در استانی کوچک Smalandiya در جنوب سوئد به دنیا آمد. کامپراد فعالیت خود را از سن بسيار پايين آغاز كرد و اولین شغل او، فروش کبریت، خودکار و دوچرخه بود. وی در سال ۱۹۴۳ زماني كه 17 سال داشت شركت ايكيا را در سوئد تأسیس کرد و نسخه‌هایي از میز آشپزخانه عمویش را فروخت. در سال 1948، كامپراد نمونه کارهايش را تغییر داد و مبلمان را اضافه کرد. کسب و کار او عمدتا سفارش پستی بود. نام ايكيا(ايكه‌آ) از حروف ابتدای نام و نام خانوادگی او (Ingvar Kamprad)، نام مزرعه‌ای که در آن بزرگ شده (Elmtaryd) و شهر محل زندگی‌اش (Agunnaryd) گرفته شده‌است.

کامپراد اولین كار تجاري‌اش را در دوران کودکی انجام داد. او خودکار و کبریت را فله‌ای می‌خرید و آنها را تکی و با سود بالا به همکلاسی‌هایش می‌فروخت. در طول دوران تحصیل، اینگوار فعالیت‌های زیادی در این حوزه‌ها انجام داد. از ماهی‌فروشی گرفته تا تجارت کارت تبریک کریسمس! اما درخواست خرید خودکار بیش از سایر اقلام بود. در اوایل دهه ۴۰ خودکار حتی در سوئد نیز تازگی داشت. بدین ترتیب کامپراد ۵۰۰ خودکار از پاریس سفارش داد و یک وام ۵۰۰ فرانکی (معادل ۶۳ دلار آمریکا در آن سال‌ها) نیز از بانک محلی گرفت. طبق گفته خود کامپراد، این اولین و آخرین وامی بود که او در طول زندگی‌اش از بانک گرفت و این اعمال تبدیل به تجارب و آموزش‌های واقعی‌ای شدند که اینگوار در دوران مدرسه به انجام رساند. او در این دوران نه تمرین تجارت کرد و نه درس‌های مدرسه را آموخت، اما امروز ما می‌دانیم که همین تجارب نامرتبط او در دوران تحصیل بود که سرانجام ايكيا را ساخت، شرکتی که وجودش وابسته به تجربیات شخصی موسسش بوده است.

اينگوار جوان برای اینکه مشتریان را ترغیب کند، به آنها قول یک فنجان قهوه مجانی در ازای خرید پیشنهاد می‌داد. تصور کنید وقتی که این ایده توانست توجه بیش از هزار نفر را جلب کند، خودش تا چه حد شگفت‌زده شد. این استراتژی باعث شد همه خودکارها تا پایان روز به فروش برسند. با این حال همه یک فنجان قهوه مجانی نوشیدند. همین، پیش زمینه ایده راه‌اندازی یک رستوران فست‌فود در هر فروشگاه، به ایده‌ای جذاب برای صاحب ایکیا تبدیل شد. زمان گذشت و بعدها هر فروشگاه ايكيا در خود یک رستوران فست‌فود نیز داشت.

افرادی که با اینگوار از نزدیک کار کرده‌اند، از او به عنوان بازاریابی دانا یاد کرده‌اند. مردی که هرگز اشتباهی مرتکب نشد. در واقع استراتژی کامپراد، تمرین نکاتی بود که از کارآفرینان در کل دنیا آموخته بود.

كامپراد از جمله افرادی بود که ترک تحصیل کرده و شغلشان را به واسطه مهارت‌های شخصی انتخاب و پیش برده‌اند. معلمان او هرگز نتوانستند چیزی را برای یک بازه نسبتا طولانی به او یاد دهند و او هرگز در هیچ دانشگاهی به عنوان دانشجو حضور نداشت. در نتیجه اینگوار هرگز یک مدرک تحصیلی از هیچ دانشگاهی دریافت نکرد، اما اشتیاق و ذوق او، همواره جایگزینی عالی برای او بود. او یکبار گفت: «اگر شما کاری انجام دهید و ذوقی در خود احساس نکنید، در نتیجه حداقل یک سوم عمرتان بیهوده گذشته است.»

اینگوار کامپراد آرزوی این را داشت که مردم در همه نقاط دنیا بتوانند لوازم خانگی جذاب و زیبا برای دکوراسیون خانه خود خریداری کنند. و این آرزو، تبدیل به ماموریت بزرگ او در زندگی شد.

 در ژوئن سال 2015، كامپراد به عنوان هشتمین فرد ثروتمند در جهان معرفي شد. وي یکی از پولدارترین‌های جهان، بدون تحصیلات آکادمیک با اينكه بيليونر بود و ثروتي بيش از 51 بيليون پوند داشت هميشه لباس دست‌ دوم خريداري مي‌كرد و مي‌پوشيد.

 وي سوار ولوو 240 توليد سال 1993 مي‌شد و در سفرهايش هميشه از کلاس اقتصادي هواپيما استفاده مي‌كرد و به کارمندان خود توصيه مي‌كرد كه از دو طرف کاغذ براي نوشتن استفاده كنند.

Kamprad

كامپراد چند اثر قابل توجه را نيز منتشر کرد كه در آنها فلسفه‌ صرفه‌جویی و سادگی خود را بيان ‌مي‌كرد.

او از سال 1976 تا 2014 در Épalinges، سوئیس زندگی کرد و پس از نزديك به چهل سال زندگي در خارج از کشورش در سال 2014 به اسلوالت در سوئد بازگشت.

كامپراد در ماه ژوئن سال 2013، از هیئت مدیره هولدينگ ايكيا استعفا داد و پسر جوانش، ماتیاس رئیس هیئت مدیره ايكيا شد.

وي در رابطه با اين تغيير عنوان كرد : "براي من زمان خوبي است که هیئت مدیره گروه ايكيا را ترک کنم. با این کار ما نیز گام دیگری را برای تغییر نسل در نظر می‌گیریم." وي پسران خود را به عنوان تنها وارثان گروه ايكيا شناخته بود که سهام قابل توجهی را در اين شركت به ارزش 1.5 میلیارد دلار دارد.

اينگوار كامپراد در خواب و در خانه شخصي‌اش در Småland سوئد،  در ژانويه 2018 و در سن 91 سالگي درگذشت.

کد خبر 396787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha