مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان سال‌ها است که کربن و ویژگی‌های آن را می‌شناسند و می‌دانند زمانی که با ترتیب خاصی چیده شود، می‌تواند بسیار مقاوم شود.

گرافن

براساس گزارش فيوچريسم،  نمونه بالارفتن استحكام كربن در اثر چينش خاص اتم‌هاي اين ماده،‌گرافن است: قدرتمند‌ترين ماده‌اي كه تاكنون شناخته شده‌است و از قرار گيري لايه‌هاي بسيار باريك و تك اتمي كربن در كنار يكديگر ايجاد مي‌شود.

باوجود اين قابليت‌ها،‌ساخت ماده‌اي كاربردي و سه‌بعدي از گرافن همواره دشوار و تقريبا غيرممكن بوده‌است. اما دانشمندان MIT سال گذشته كشف كردند با جوش دادن ذرات كوچكي از گرافن در كنار يكديگر در قالب الگويي توري‌شكل، نه تنها مي‌توان استقامت ماده را حفظ كرد، بلكه به گرافن ظاهري متخلخل و سه بعدي بخشيد.

اكنون محققان با توليد اين ماده با كمك چاپگرهاي سه‌بعدي دريافته‌اند ماده جديد درواقع از گرافن‌ها قوي‌تر است و همين باعث شده سختي اين ماده 10 برابر فولاد شود درحالي كه تنها پنج درصد از چگالي اين فلز را داراست.

ماده‌اي كه در عين سختي و استقامت بالا از وزن بسيار كمي برخوردار است مي‌تواند كاربري‌هاي بيشماري داشته باشد. به گفته دانشمندان MIT، اين ماده را مي‌توان جايگزين هر ماده ديگري كرد زيرا ماده جديد با الگوي هندسي ويژه‌اي كه دارد از قابليت تبديل شدن به بسياري از اشيا برخوردار است.

در ساخت سازه‌هاي غول‌پيكري مانند پل‌ها، مي‌توان از اين ماده استفاده كرد تا از استحكام و ايمني آن اطمينان حاصل كرد. علاوه براين ساخت و ساز با استفاده از چنين ماده‌اي مي‌تواند كار را ساده‌تر سازد زيرا اين ماده بسيار سبك است و طبيعت متخلخل آن را مي‌توان به عنوان سيستم فيلتر هوا مورد استفاده قرار داد.

کد خبر 396716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha