مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

سید محمد فخار - خبرنگار: نشست رویداد کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا برای انتقال تجربیات و به اشتراک‌گذاری روش‌های کنترل و کاهش انتشار آلودگی هوا با شرکت کارشناسانی از پاریس، برلین، میلان و تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

هوای پاک

در این نشست، روش‌های آزموده‌شده در 4کلانشهر بزرگ جهان برای کنترل آلودگی هوا بررسی شد.

  • برقی کردن خودروها راهکار مقابله با آلودگی هوا

معاون مرکز کنترل آلودگی هوای پاریس گفت: گام بعدی ما برای سال آینده که المپیک را در پیش داریم این است که به سمت برقی کردن بیشتر خودروها و کاهش چشمگیرتر آلودگی هوا برویم. کرن لجر درباره اندازه‌گیری آلودگی هوا در شهر پاریس عنوان کرد: در پاریس اندازه‌گیری آلودگی توسط مؤسسات خصوصی انجام می‌شود. آلودگی هوا ۹۸درصد مردم جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است.

نشر آلاینده‌ها در شهر پاریس ۱۰درصد کل کشور است و برای مقابله با آن باید ترافیک و حمل‌ونقل خودروها را که از منابع اصلی آلودگی هستند، مدیریت کنیم. روش‌های فنی ازجمله استفاده از فیلترها و کاتالیست‌ها می‌تواند بر کاهش آلودگی تأثیرگذار باشد. همچنین باید روش‌های مالیاتی را تغییر داد و آگاهی عموم را بالا برد.

ما باید روش‌های ماندگار و پایدار برای کنترل و کاهش آلودگی داشته باشیم. یکی از این راهکارها استفاده از دوچرخه و به اشتراک گذاشتن آن است. اجرای طرح ترافیک و افزایش استفاده از اتوبوس‌های برقی نیز از دیگر راهکارها بود که در نتیجه پس از 10سال باعث کاهش معنادار آلودگی هوا شد.

  • ریشه آلودگی هوای تهران در خودروهای فرسوده

نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوای تهران تأیید شده است. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست رویداد کلانشهرهای درگیر آلودگی هوا در ششمین همایش آلودگی هوا و صدا عنوان کرد: خودروهای فرسوده نقش مؤثری در آلودگی هوا دارند.

ناوگان شهری تهران بسیار قدیمی و فرسوده شده است. هیچ کدام از خودروهای دیزلی فیلتر ندارند و خروجی آلاینده موتورسیکلت‌ها در تهران فاجعه است. مقادیر آلاینده ما ۵ برابر بالاتر از حد استاندارد است. همچنین خودروهایی که یورو۲ دارند یا اینکه تعریف استاندارد آنها نزدیک به یورو2 است، خروجی انتشار گازهای معلق کمتری را دارا هستند.

  • تبدیل ضایعات و پسماند برای گرمایش آپارتمان‌های برلین

برلین ۲۰سال روی ابزار جلوگیری از آلودگی هوای محیط کار کرده است. مارتین لوتز، رئیس بخش مدیریت کیفیت هوا در دپارتمان محیط‌زیست سنای برلین در این‌باره گفت: ما توانستیم از ضایعات و پسماند برای گرمایش آپارتمان هایمان استفاده کنیم. در طول این 20سال توانستیم 50درصد کاهش انتشار آلاینده‌ها و 15درصد کاهش غلظت را داشته باشیم.

پس از سقوط دیوار برلین روند پاکسازی استانداردها آغاز شد و ذرات معلق کاهش یافت. باید روی دیزلی‌ها متمرکز می‌شدیم که تا سال۲۰۲۰ هدف‌گذاری در این‌باره داریم. در حوزه حمل‌ونقل عمومی برلین، از ۱۴۰۰ اتوبوس استفاده می‌شود اما این به تنهایی کافی نیست و کنترل وسایل شخصی نیز باید در دستور قرار گیرد.

  • استفاده از دوچرخه در مسیر تردد اتوبوس‌های تندرو

رئیس واحد کیفیت هوای سازمان Arpa لومباردیا میلان گفت: درباره مزیت‌های استفاده از دوچرخه می‌توان به تردد این وسایل از محل ویژه اتوبوس‌های تندرو اشاره کرد. «کایدو لانزانی» درباره برنامه‌های این شهر برای کاهش آلودگی هوا توضیح داد: شهر میلان ۳.۶میلیون سکنه دارد. حتی اگر اتومبیل‌های برقی داشته باشیم باز هم انتشارات ناشی از ترمز و تایر داریم؛ بنابراین از این جهت پیشرفتی در فناوری نداریم. در میلان باید ۵ یورو بپردازید تا بتوانید وارد مرکز شهر شوید.

اگر خودروی شما دیزل یورو۴ باشد نمی‌توانید وارد محدوده‌های طرح شوید. در سال2009 و در ابتدای اجرای طرح شدید LEZ در مراکز شهر میلان، 10هزار مشترک دوچرخه داشتیم که در سال2016 تعداد این مشترکین به 50هزار رسید. منع ترافیک پس از یک اپیزود وضعیت آلودگی را بهبود بخشید. ما 130کیلومتر در ساعت را به‌عنوان محدودیت سرعت برای خودروها داریم، اگر این عدد را به 90کیلومتر در ساعت برسانیم، می‌توانیم شاهد کاهش انتشارات اکسیدهای نیتروژن‌باشیم.

  • دوچرخه‌سواری روی سقف تونل

طرح جدیدی در هامبورگ برای کاهش سر و صدای ناشی از ترافیک و دسترسی به فضاهای شهری بیشتر اجرا شده است. در این طرح برای مخفی کردن بزرگراه‌ها در تونل‌ها و پوشاندن سقف تونل‌ها با گیاهان و درختان اقدام می‌شود. به گزارش فرانکفورت، از آنجا که شهر هامبورگ در آلمان شلوغ‌ترین بزرگراه‌ها را دارد و ترافیک در آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود، برنامه‌ریزان شهری تصمیم به یافتن راهی برای دور نگه داشتن شهر از سر و صدای ناشی از ترافیک و کاهش آلودگی صوتی گرفتند.

بدین‌ترتیب بسیاری از بزرگراه‌های شهر هامبورگ به داخل تونل‌ها رفتند و سقف این تونل‌ها تبدیل به فضاهای سبز برای استفاده به‌عنوان مسیرهای دوچرخه سواری، باغ‌های محلی و... برای شهروندان شد. هم‌اکنون بیش از 60هکتار از فضاهای سبز شهر هامبورگ مدیون وجود این تونل‌هاست؛ به‌علاوه سروصدای ناشی از آلودگی صوتی در این شهر به‌شدت کاهش یافته است. این پروژه که تا سال 2020میلادی به اتمام می‌رسد، 40درصد از فضای شهری هامبورگ را به مکان‌های قابل پیاده روی تبدیل می‌کند.

کد خبر 396672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha