همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد که فارغ‌التحصیلان دکتری بیشترین آمار بیکاران کشور را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه دانشگاه تهران، گفت: یکی از شاخص‌های رده‌بندی دانشگاه‌ها در کشور موفقیت دانش‌آموختگان آن دانشگاه است. بسیار مهم است که دانش‌آموختگان با چه کیفیتی فارغ‌التحصیل می‌شوند و در بازار کار و در مسئولیت‌هایی که دارند در چه موقعیتی قرار می‌گیرند و عملکردشان چه خواهد بود.

وی با اشاره به دغدغه و در خواست دانشجویان درباره مسائلی از جمله ازدواج و عضویت هیأت علمی، گفت: درباره مسئله ازدواج دفتر مقام معظم رهبری هر سال با برگزاری مراسمی سعی دارد تا در این زمینه دانشجویان را تشویق کند. اما شغل یکی از دغدغه‌های مهم دانش‌آموختگان، خانواده آنها و دانشگاه است. کاری که ما از طرف دانشگاه می‌توانیم انجام دهیم این است که فرد دانش‌آموخته را آماده برای ورود به بازار کار کنیم. که بخشی از آن در آموزش‌های درسی مصوب است. آموزش‌های دانشگاه باید به ایجاد خلاقیت، تفکر منتقد و کارآفرین بودن دانشجو کمک کند.

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه آموزش‌های ما نوآورانه نبوده است و ما در گذشته سیر می‌کنیم، افزود: بخشی از این عدم موفقیت ناشی از تمرکزی است که در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وجود دارد و برای هر تغییری باید یک مسیر طولانی طی شود.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه در ماه‌های اخیر مجوز برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌های سطح یک واگذار شده است، عنوان کرد: در دانشگاه به کمک همکاران باید نوآوری در برنامه‌های آموزشی به وجود آید و اگر در جایی تغییراتی لازم است، اعمال شود. البته صحبت‌های من بدان معنی نیست که در حال حاضر نوآوری و خلاقیت در دانش‌آموختگان ما وجود ندارد؛ اینها حدی ندارد اما از آن حد و استانداردهای مطلوب جهانی ما هنوز فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه امروز در کشور جمعیت بیکار تحصیل‌کرده نسبت به سایر گروه‌های جوان بالاتر است، گفت: این مسئله در مورد کسانی که مدرک دکترا دارند حتی بیشتر است. چون تصور بر این بوده کسی که مدرک دکترا دارد یا باید عضو هیأت علمی شود و یا اینکه در یک پژوهشگاه به‌عنوان پژوهشگر فعالیت کند. فارغ‌التحصیلان دکترای ما افراد توانمند و نخبه‌ای هستند که برای اشتغال آنها باید راه حل گسترده‌تری پیدا کرد.

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه افزود: کاری که ما با حمایت مجلس شورای اسلامی توانستیم انجام دهیم تبصره‌ای بود که مطابق آن بخشی از منابع پژوهشی دستگاه‌ها باید صرف قرارداد با دانشگاه‌ها شود و موضوع قرارداد نیز بر اساس نیاز دستگاه‌ها باشد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در دانشگاه‌ها حداقل ۶۰ در صد از قراردادهای فوق به دانشجویان دکترا، پسادکترا و پژوهشگران پرداخت خواهد شد، گفت: با این تصمیم در کمیسیون تلفیق موافقت شده است و امیدواریم که به تصویب مجلس هم برسد. تا در دانشگاه‌ها یک فضای جدید برای همکاری با دانش‌آموختگان دکترا و احیاناً کارشناسی ارشد فراهم آید تا تحت عنوان پژوهشگر جذب دانشگاه شوند.

وی ضعف کار گروهی را به‌عنوان مشکلی در دانشگاه‌ها توصیف کرد و افزود: ما به دنبال این هستیم تا فارغ‌التحصیلان دکترا هم بتوانند در دانشگاه و در کنار استادان و سایر دانشجویان فعالیت داشته باشند، که معتقدیم موضوع این همکاری حل مسائل کشور و توسعه آن را به دنبال خواهد داشت و با این شیوه هم بحث ارتباط صنعت با دانشگاه بهتر شکل می‌گیرد و هم بخشی از فارغ‌التحصیلان در دانشگاه مشغول به کار می‌شوند و یک کار گروهی متشکل از افراد بیشتری ایجاد خواهد شد که البته به این مبحث باید شبکه بین‌المللی را هم اضافه کنیم.

به گفته دکتر نیلی، در راستای کمک به بین‌المللی شدن، دانشگاه تصمیم دارد امسال حدود ۴۰ درصد از دانشجویان دکترا را برای فرصت مطالعاتی ۶ یا ۹ ماهه به خارج کشور اعزام کند.

کد خبر 396645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha