همشهری آنلاین: کمیسر امور امنیتی اتحادیه اروپا درباره انتشار هدفمند خبرهای جعلی از سوی حامیان دولت روسیه در فضای مجازی هشدار داد.

انتقاد اتحادیه اروپا از روسیه به‌خاطر انتشار خبرهای جعلی

به گفته مقامات اروپایی روسیه می‌کوشد از اینترنت به عنوان ابزاری برای تضعیف نظام‌های دمکراتیک بهره گیرد.

به گزارش دويچه وله، اتحادیه اروپا بار دیگر دولت روسیه را متهم کرد که هدفمند به جعل خبر دست زده و گزارش‌های دروغین را در سراسر اروپا منتشر می‌کند.

جولیان کینگ، کمیسر امور امنیتی اتحادیه اروپا در مقاله کوتاهی در روزنامه آلمان "دی ولت" نوشت: «تردیدی نیست که ما هم اکنون با کارزار نشر اطلاعات نادرست از سوی حامیان دولت روسیه مواجهیم. این کارزار حساب‌شده و هوشمندانه از سوی طرفدران دولت روسیه برنامه‌ریزی می‌شود.»

کمیسر امور امنیتی اتحادیه اروپا تاکید کرد که ارتش روسیه آگاهانه از اینترنت هم‌چون "یک میدان عملیاتی" استفاده می‌کند و به جای بکارگیری تسلیحات از "خبرهای جعلی" در این جنگ بهره می‌گیرد.

کینگ به طور مثال در مقاله‌اش به خبر جعلی در باره طرفداری اتحادیه اروپا از "روابط جنسی نامشروع" در گرجستان اشاره کرد.

به گفته کینگ تهدیدها در فضای سایبری از جمله شامل حملات هکری و گسترش بدافزارهاست. روسیه با تولید "خبرهای جعلی" و حتی انتشار "تبلیغات تروریستی" می‌کوشد رفتار سیاسی و اجتماعی میلیون‌ها نفر را در اروپا تحت تاثیر قرار دهد و از امکانات جوامع باز بهره برده و آنها را علیه سیستم‌های دمکراتیک بکارگیرد.

  • افشای خبرهای جعلی در دستور کار اتحادیه اروپا

کمیسر امور امنیتی اتحادیه اروپا تصریح کرد که کشورهای اروپایی باید علیه انتشار خبرهای جعلی اقداماتی موثر اتخاذ کنند. به گفته کینگ بهترین راه در این زمینه افشای گزارش‌‌های نادرست و خبرهای جعلی است تا شهروندان اروپایی با رویکردی انتقادی بتوانند سره را از ناسره تشخیص دهند.

اتحادیه اروپا تا کنون دست به اجرای چندین پروژه در این باره زده تا توانایی شهروندان اروپایی را برای شناخت خبرهای جعلی تقویت کند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا با پلاتفرم‌های اینترنتی همکاری‌های خود را بسط داده تا از انتشار خبرهایی با "محتوای نادرست، تحریک‌آمیز و تروریستی" جلوگیری کند.

سازمان‌های امنیتی آلمان نیز در جریان انتخابات پارلمانی اخیر این کشور بارها به مسئولان گوشزد کردند که برخی فعالان اینترنتی که حامی دولت روسیه هستند می‌کوشند در روند انتخابات مداخله کنند. بنا به ارزیابی محافل امنیتی آلمان مداخلات سایبری از سوی روسیه در انتخابات آمریکا و فرانسه با هدف تاثیرگذاری بر این انتخابات صورت گرفته است.

کد خبر 396628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha