همشهری آنلاین: بازماندگان پل زیندل، نمایشنامه‌نویس آمریکایی سازندگان فیلم تحسین‌شده «شکل آب» را به سرقت ادبی از روی یکی از آثار این نویسنده برنده جایزه پولیتزر مربوط به سال ۱۹۶۹ متهم کرده‌اند.

new

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، ديويد زيندل (پسر نمايشنامه‌نويس فقيد) مدعي است «شكل آب» بر اساس يكي از نمايشنامه‌هاي پدرش به نام «بگذار نجواي تو را بشنوم» ساخته شده و به نظر مي‌رسد داستان فيلم و نمايشنامه شباهت‌هاي انكارناپذير حتي در جزئي‌ترين بخش‌ها با هم دارند. متن زيندل درباره نگهبان يك مركز پژوهشي است كه دل به دلفين اسي در آنجا مي‌بازد و مي‌كوشد حيوان بيچاره را نجات بدهد.

«شكل آب» به كارگرداني گي‌يرمو دل‌تورو هفته گذشته نامزد دريافت 13 جايزه اسكار از جمله بهترين فيلم، بهترين كارگردان و بهترين فيلمنامه غيراقتباسي شد. فيلمنامه را دل‌تورو با همكاري ونسا تيلر نوشته و داستان درباره يك نظافتچي ناشنوا در آزمايشگاهي در بالتيمور در دهه 1960 است كه عاشق موجودي آب‌زي مي‌شود و تلاش مي‌كند او را نجات دهد. «بگذار نجواي تو را بشنوم» حدود 50 سال پيش در قالب نمايشي تلويزيوني پخش شده بود.

خبر مربوط به سرقت ادبي سازندگان «شكل آب» از روي نمايشنامه‌اي قديمي به سرعت در فضاي مجازي پخش شده و مديران شركت فوكس سرچ‌لايت آن را از اساس فاقد اعتبار دانسته‌اند. سخنگوي اين شركت اعلام كرد دل‌تورو هرگز نه نمايشنامه «بگذار نجواي تو را بشنوم» را خوانده نه نمايش تلويزيوني آن را ديده است. پل زيندل كه در 2003 در 66 سالگي از دنيا رفت، سال 1971 برنده جايزه پوليتزر در رشته نمايشنامه‌نويسي شده بود.

کد خبر 396516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha