«به صراحت می‌گویم دولت به‌دنبال افزایش نرخ ارز نیست، خیال مردم بابت دلار راحت باشد.» این پیام صریح رئیس‌جمهور به مردم و البته واکنش او به نوسان روزهای اخیر نرخ ارز در بازار آزاد بود که دوشنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی اعلام شد؛

ارز

اظهارنظری که نتیجه آن آرامش نسبی بر بازار ارز ایران با کاهش محسوس قیمت یورو به‌عنوان ارز مبنای فعالیت‌های تجاری و خدماتی رسمی و افزایش 2تومانی قیمت دلار به‌عنوان شاخص واسطه‌گرایی در بازار ارز بود و البته رشد 596واحدی شاخص بورس تهران را به همراه داشت.

این گزارش می‌افزاید: کاهش 106تومانی ارزش برابری یورو در برابر ریال در معاملات دیروز بازار ارز باعث شد تا این ارز اروپایی درنهایت 5712تومان به‌صورت نقدی دادوستد شود و تلاش واسطه‌های بازار ارز برای افزایش نرخ ارز در نتیجه انتظارات تورمی مردم هم چندان نتیجه نداد؛ به‌گونه‌ای که هر دلار آمریکا در معاملات نقدی دیروز 4580تومان قیمت خورد.

اگر مبنای تحلیل رفتاری واسطه‌های ارزی در معاملات نقدی را ارزش تعیین شده برای دلار فردایی قرار دهیم، مشخص می‌شود که آنها هم انتظارات خود را تعدیل کرده‌اند چرا که ارزش دلار فردایی به‌معنای تسویه و تحویل دلار فروخته شده برای تحویل در روز جاری کاهشی 32تومانی را تجربه کرده است.

دیروز همچنین با کاهش ارزش برابری اکثر ارزهای پرطرفدار در بازار آزاد ازجمله دلار کانادا، دلار استرالیا، درهم امارات و لیر ترکیه، بازار طلا هم شاهد کاهش نسبی قیمت سکه بود، هرچند ارزش هر گرم طلای 18عیار همسو با تقویت ارزش جهانی طلا اندکی افزایش داشت.

  • بازگشت به دوران تعادل ارزی تا اسفند

رئیس‌کل بانک مرکزی هم دیروز در اظهارنظری دیگر تأکید کرد: افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر، ارتباطی با سیاست تک‌نرخی کردن ارز ندارد و بازار ارز در اسفندماه به تعادل خواهد رسید. به گزارش ایبنا، ولی‌الله سیف در پایان نشست مشترک تیم اقتصادی دولت با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برای عملیاتی شدن یکسان‌سازی‌ نرخ ارز، ما نیاز به اطمینان از وجود کانال‌های بانکی کافی داریم؛

درحالی‌که الان وضع کانال‌های بانکی مطلوب نیست و یکی از پیش نیازهای این امر، افزایش سرعت در اتصال شبکه بانکی ایران به شبکه‌های بانکی بین‌المللی و پذیرش استانداردهای بانکی بین‌المللی است. او درباره روند حرکتی نرخ ارز افزود: پیش‌بینی ما این است که با توجه به سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی در روزهای اخیر و کاهش التهابات جامعه این روند، کاهشی خواهد شد و به تعادل ماه‌های گذشته باز خواهد گشت.

وی افزود: روند ۴ تا ۵ سال گذشته همین بوده که نرخ ارز در 2‌ماه آذر و دی افزایش یافته و در اسفند متعادل می‌شود و مردم باید توجه کنند که کسی نمی‌تواند از سرمایه‌گذاری در بازار ارز سود ببرد و سود سپرده‌گذاری در نظام بانکی ما از درگیر کردن منابع مالی در بازار ارز بیشتر است. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در رابطه با احتمال اخلال نقش پتروشیمی‌ها در بازار ارز نیز گفت: پتروشیمی‌ها با بانک مرکزی هماهنگ هستند و ارز خود را به شبکه صرافی‌های مجاز بانک مرکزی تحویل می‌دهند اما باید بدانند هرگونه عدول از مقررات نظام بانکی موجب برخورد قانونی بخش نظارتی بانک مرکزی می‌شود.

کد خبر 396436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha