ششمین همایش ملی مدیریت هوا و صدا صبح دیروز در شرایطی برگزار شد که شاخص آلودگی هوای تهران روی عدد ۱۳۸و هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

محمد علی نجفی

در چنین شرایطی شهردار تهران اعلام کرد که هر تحولی در شهرداری به‌شدت با مقاومت مواجه می‌شود. به گزارش همشهری، محمد‌علی نجفی در این همایش به نامه‌ای که 9دی امسال به رئیس‌جمهور نوشته، پرداخت و گفت: در آن نامه گزارش دادم که در تیر‌ماه 95دولت مصوبه‌ای برای کنترل آلودگی هوای تهران داشته که مصوبه بسیار خوبی است اما 90درصد این مصوبه تا امروز به اجرا گذاشته نشده است.

به گفته نجفی، غیراز یکی دو بند از مصوبه دولت، هیچ‌یک از آن بندها به‌صورت کامل اجرا نشده و برخی بندها اصلا اجرا نشده است. شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که این نامه منجر به تشکیل جلسات و تعیین کارگروهی شود تا تک تک دستگاه‌ها مورد سؤال قرار گیرند تا اگر مشکلات و محدودیت‌هایی در اجرای آن ماموریت‌ها دارند، آن مشکلات را مطرح کرده و مسائل حل شود. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تهران با 3چالش آلودگی آب، هوا و صدا روبه‌روست.

ما در یک برنامه 4 یا 5ساله باید به میزان 50درصد از نشر آلودگی‌ها و 20تا 25درصد از غلظت آلودگی‌ها در تهران کم کنیم. شهردار تهران به تجربه جهانی در این زمینه پرداخت و ابراز کرد: تجربه بسیاری از شهرهای دنیا نشان می‌دهد اگر عزم جدی و برنامه حساب شده‌ای طراحی شود، حتما می‌شود این کار را انجام داد همچنان‌که تجربه موفق در مکزیکو سیتی با 21میلیون نفر جمعیت نشان می‌دهد زمانی این شهر جزو آلوده‌ترین شهرها محسوب می‌شد اما با اجرای برنامه‌های مشخص، امروز حتی نام این شهر در لیست 10شهر اول آلوده دنیا دیده نمی‌شود.

  • 3 راهبرد کاهش آلودگی هوا

براساس گفته‌های شهردار، راهبرد نخست کاهش مطلوبیت حمل‌ونقل شخصی و توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران است که بخش کوچکی از آن در اختیار شهرداری قرار دارد و بخش بزرگ تری مربوط به ارگان‌هایی است که باید از نظر بودجه و امکانات شهرداری را کمک کنند. همچنین تسهیل نوسازی و جایگزینی وسایل فرسوده راهبرد دوم است و برای این امر به میزان زیادی به بودجه و امکانات مالی در قالب یارانه و وام‌های پرداختی نیاز است.

در این مسیر در بخش اتوبوس‌های مربوط به شرکت واحد، بخش خصوصی و اتوبوس‌هایی که به‌عنوان سرویس به دستگاه‌ها خدمت می‌دهند نیز باید یک نوسازی اساسی در شهر تهران انجام شود. در راهبرد سوم نیز الزام بنگاه‌های تولیدی به اصلاح و ارتقای تکنولوژی و در شرایط خاص انتقال آن به خارج از شهر مورد تأکید بود.

به گفته نجفی، این برنامه‌ای است که سال‌ها درباره آن صحبت شده و قانون درباره آن وجود دارد. شهردار تهران در بخش پایانی سخنانش از کارهایی گفت که قبلا انجام شده و اثرات منفی زیادی بر تهران داشته است. به‌عنوان مثال مجتمع کورش در جایی ساخته شده که چند سال قبل میدان نور را در همان محدوده برداشتند تا تقاطع‌های غیرهمسطح ایجاد شده و ترافیک روان‌سازی‌ شود اما بعد از چند سال، با تاسیس این مجتمع که از نظر جانمایی محاسبات کارشناسی ترافیکی در آن انجام نشده بود، وضعیت ترافیکی را به حالت اول برگرداند. در این زمینه ساخت منطقه 22نیز بدون توجه به طرح تفصیلی، آلودگی هوای تهران را افزایش داد.

کد خبر 396434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha