سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیس‌بوک واحد زمانی کاملا جدیدی را ابداع کرده‌است: "فلیک" معادل ۷۰۵ میلیون و ۶۰۰ هزارم ثانیه، بزرگتر از یک نانوثانیه و کوچکتر از یک میکروثانیه.

فیس‌بوک

براساس گزارش ساينس الرت،‌ فليك مخفف frame tick يا تيك قاب است و فيس‌بوك در زمينه واقعيت مجازي اوكولوس و فعاليتش در زمينه واقعيت مجازي به اين واحد جديد زماني نياز دارد.

در صنعت فيلم‌سازي، بازي‌هاي ويديويي و هرنوع ديگري از مديوم‌هاي تصويري نمايشي، خالقان بايد به ريز-ثانيه‌ها بيانديشند. براي مثال بيشتر فيلم‌ها با سرعت 24 فريم بر ثانيه ثبت مي‌شوند، و اين به آن معني است كه فيلم 24 تصوير ثابت را در هر ثانيه به صورت متوالي پخش مي‌كند تا حس متحرك بودن ايجاد شود.

به گفته كريستوفر هوروا خالق فليك،‌ مشكل زماني ايجاد مي‌شود كه بخواهيم روي يك فريم در زمان كار كنيم. در سرعت 24 فريم بر ثانيه، طول هر فريم تقريبا 04166666667. ثانيه يا 41666666.669 نانوثانيه است.

اين ارقام ناهنجار و ناخوشايند و اعشاردار هستند و مي‌توانند عرصه را بر برنامه‌نويس و هنرمندي كه قرار است با دقت با آنها كار كنند تنگ سازد. اينجاست كه فليك فيس‌بوك به كار مي‌آيد زيرا مي‌تواند يك فريم را در قالب يك رقم زوج زيبا نمايش دهد، براي مثال در سرعت 24 فريم بر ثانيه در بيشتر فيلم‌ها، طول هر فريم 29400000 فليك است.

در سرعت 60 فريم بر ثانيه،‌كه سرعت فريم مناسبي براي بازي‌هاي ويديويي اكشن به شمار مي‌رود، طول هر فريم 11760000 فليك است، عددي تر و تميز كه مي‌توان به راحتي آن را تقسيم يا جمع كرد، بدون هيچ نگراني از ايجاد اعشار.

فيس‌بوك اسناد و مقاله مرتبط با ايجاد و استفاده از واحد زماني فليك را به شكل منبع باز منتشر كرده‌است، به اين معني كه هركسي مي‌تواند آن را دانلود كرده و از اين واحد زماني در نرم‌افزارهاي خود استفاده كند. به اين شكل ممكن است فليك به زودي به واحد استاندارد زماني تبديل شود، دست‌كم در صنعت هنرهاي تجسمي.

کد خبر 396270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha