همشهری آنلاین: اعضای سنای آمریکا برای توافق بر سر طرحی برای تامین بودجه دولت فدرال که در دومین روز تعطیلی قرار دارد در تکاپو هستند.

تکاپوی سنای آمریکا برای رفع بن بست مربوط به بودجه فدرال

به گزارش بي بي سي، سناتورهای دمکرات و جمهوری خواه همچنان یکدیگر را در تعطیلی دولت آمريكا مقصر می شناسند.

دمکرات ها می خواهند دونالد ترامپ، رئیس جمهور، بر سر موضوع مهاجرت وارد مذاکره شود اما جمهوری خواهان می گویند تا زمانی که ارائه خدمات دولت فدرال دچار وقفه است نمی توان در مورد مساله مهاجرت به توافق رسید.

ترامپ در مقابل از جمهوری خواهان خواسته است با تغییر قوانین با اکثریت ساده طرح بودجه را تصویب کنند.

براساس مقررات سنا، لایحه بودجه نیازمند ۶۰ رای است تا بتوان بر تاکتیک های تاخیری حزب مخالف چیره شد. این مجلس ۱۰۰ کرسی دارد.

جمهوری خواهان با ۵۱ عضو در این مجلس اکثریت دارند و برای تصویب بودجه نیازمند کمک دمکرات ها هستند.

میچ مکانل، رهبر اکثریت، گفته بود که سنا ساعت یک صبح روز دوشنبه طرحی را برای تامین بودجه دولت فدرال تا روز ۸ فوریه به رای خواهد گذاشت اما این رای گیری اکنون به ظهر دوشنبه موکول شده است.

با توجه به عدم تصویب بودجه، بسیاری از سازمان های دولتی روز دوشنبه به علت تعطیلی خدمات ارائه نخواهند کرد و صدها هزار کارمند با مرخصی بدون حقوق روبرو هستند.

دولت فدرال آمریکا آخرین بار در سال ۲۰۱۳ برای مدت ۱۶ روز به دلیل عدم توافق دو حزب تعطیل شده بود.

این اولین بار است که تعطیلی دولت درحالی روی می دهد که یک حزب - جمهوری خواه - دو مجلس کنگره و کاخ سفید را در کنترل خود دارد.

رای گیری روز جمعه برای تصویب بودجه در سنا ۵۰ رای آورد درحالیکه نیازمند ۶۰ رای بود. ۴۹ سناتور هم به آن رای منفی دادند.

دمکرات ها خواستار جلوگیری از اخراج بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر بدون مدرکی هستند که به عنوان کودک وارد آمریکا شده بودند.

دیک دربین سناتور دمکرات روز یکشنبه به شبکه "سی بی اس" گفت: "امیدوارم ظرف چند ساعت یا چند روز به نتیجه برسیم. اما ما نیازمند یک پاسخ ملموس هستیم و تنها کسی که می تواند آن را فراهم کند رئیس جمهور است. مسئولیت این تعطیلی با اوست."

در مقابل جمهوری خواهان خواستار تامین بودجه امنیت مرزی - از جمله دیوار مرزی - و اصلاحات نظام مهاجرت و همچنین افزایش بودجه نظامی هستند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که دولت بر سر "مهاجرت غیرقانونی" وارد مذاکره نخواهد شد.

بودجه دولت باید تا روز اول اکتبر که روز اول سال مالی است تصویب شود.

اما کنگره اغلب از عمل به وظایفش در این مهلت بازمانده و مذاکرات تا سال جدید ادامه یافته است و مخارج دولت با تمدیدهای موقتی تامین شده است.

هرچند اکنون بسیاری از وزارتخانه ها تعطیل شده اند و نیمی از کارمندان وزارتخانه های دارایی، بهداشت، دفاع و ترابری سر کار نخواهند رفت اما خدمات ضروری از جمله در زمینه امنیت ملی، خدمات پستی، برج های مراقبت پرواز، و کمک های اضطراری در شرایط فاجعه بار ادامه خواهد یافت.

کد خبر 396186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha