همشهری آنلاین: تیمی از دانشمندان بین‌المللی در تلاشند تا با تغییر ژن پشه‌ها عادت نیش زدن را در آن‌ها متوقف کنند.

جلوگیری از نیش زدن پشه‌ها با تغییر ژن

به گزارش ایسنا، پشه‌ها آزاردهنده و کشنده هستند. آنها سبب شیوع بیماری می‌شوند، زیرا برای این که از خون انسان‌ها تغذیه کنند آنها را نیش می‌زنند. در حال حاضر یک تیم بین‌المللی از دانشمندان در حال بررسی ژن‌هایی هستند که سبب این رفتار می‌شوند و تلاش خواهند کرد تا پشه‌ها را مجبور به توقف نیش زدن انسان‌ها کنند که این کار باعث کاهش چشمگیر بیماری‌های منتقل شونده از پشه به انسان‌ها می‌شود.

دانشمندان موفق به شناسایی 902 ژن مربوط به تغذیه از خون و 478 ژن مرتبط با تغذیه غیرخونی از پشه ویومیا اِسمیتی (Wyeomyia smithii) شدند. اگر آنها بتوانند ژن پشه‌هایی که تغذیه غیرخونی داشتند را جدا کرده و آن‌ها را دستکاری کنند، اساسا می‌توانند پشه‌ها را از انسان‌ها دور کنند که این کار می‌تواند سالانه جان صدها هزار نفر را نجات دهد.

مهم‌تر از همه دانشمندان یک روش برای شناسایی ژن مربوط به تغذیه از خون و تغذیه غیرخونی ابداع کرده‌اند و می‌توانند از این سیستم برای هدف قرار دادن پشه‌های دیگری که ناقل بیماری‌های کشنده هستند، استفاده کنند.

پشه‌هایی مانند پشه‌های ببری آسیایی و پشه‌های مالاریا آفریقایی که از خون تغذیه می‌کنند می‌توانند هدف بعدی این تحقیقات باشند.

دانشمندان تلاش خواهند کرد تا الگوی ژن‌هایی را که می‌توانند به طور دقیق با رفتار تغذیه غیرخونی سازگاری داشته باشند را کشف کنند. زمانی‌ که ژن‌های تغذیه از خون متوقف شدند، این ژن‌ها می‌توانند جدا شده و اصلاح شوند که این کار می‌تواند به مواردی منجر شود که اساسا رفتار تغذیه خون را خاموش می‌کنند، اما جمعیت پشه را که برای کل زنجیره غذایی اهمیت دارد حفظ می‌کند. گونه "ویومیا اِسمیتی" به دلیل این که هر دو نوع پشه گزشی و غیرگزشی را دارا هستند، برای مطالعه انتخاب شده است.

پروفسورمایکل پفرندر (Michael Pfrender)، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: این مطالعه توان ترکیب آزمایشات پرورش خوب و ژنومیک داده‌ها برای به دست آوردن بینش نسبت به زیست‌شناسی حامل‌های بیماری را نشان می‌دهد.

وی افزود: راه حل دیگر این است که جمعیت پشه‌ها را نابود کنیم. مشکل این است که این روش‌ها معمولا برای محیط زیست و سایر گونه‌ها مضر هستند، علاوه بر این هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که با حذف پشه‌ها از زنجیره غذایی و اکوسیستم چه اتفاقی خواهد افتاد. بنابر این، بهتر است که جمعیت پشه‌ها را حفظ کرده و راهی برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها پیدا کنیم.

کد خبر 396117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha