اعضای باند بزرگ جعل که با مدارک جعلی از بانک‌ها دسته‌چک می‌گرفتند و دست به کلاهبرداری‌های میلیونی در استان‌های مختلف می‌زدند، دستگیر شدند.

کلاهبرداری

اعضای این باند در بخشی از اقدامات تبهکارانه‌شان، آگهی ضمانت وام منتشر می‌کردند و چک‌های بلامحل را به متقاضیان وام‌های مختلف می‌فروختند.

به گزارش همشهری، مأموران پلیس فتای خراسان رضوی زمانی پی به فعالیت این باند بردند که با کنترل شبکه‌های اجتماعی و آگهی روزنامه‌ها، متوجه انتشار گسترده و سریالی یک آگهی باعنوان «ضمانت وام‌های بانکی» شدند. منتشر‌کنندگان آگهی مدعی شده بودند که می‌توانند چک‌های مورد نیاز برای ضمانت وام‌های بانکی را در اختیار مشتریانشان قرار دهند و در ازای وام‌های مختلف از 400هزار تومان تا 15میلیون تومان از مشتریانشان دریافت می‌کردند. ماجرا مشکوک به‌نظر می‌رسید و مأموران حتم داشتند که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. به همین دلیل تحقیقات برای کشف حقیقت شروع شد.

نخستین مرحله، شناسایی افرادی بود که اقدام به فروش چک‌ها می‌کردند. مأموران در نقش مشتری وارد عمل شدند و توانستند با فروشندگان چک‌ها ارتباط برقرار کنند. تحقیقات نشان می‌داد که فروشندگان برای اینکه به دام پلیس نیفتند، کاملا جوانب احتیاط را رعایت می‌کنند اما با این حال مأموران موفق شدند با آنها قرار بگذارند و در نهایت یکی از متهمان را سر قرار دستگیر کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه جعل است.

از سوی دیگر معلوم شد چکی که وی قرار بود بفروشد، با استفاده از مدارک جعلی از بانک دریافت شده است. در ادامه مأموران راهی محل زندگی مرد جوان شدند و در بازرسی آنجا چمدانی کشف کردند که پر از مدارک و مهرهای جعلی و کارت‌های عابربانک بود.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی می‌گوید: با کشف بیش از 200کارت عابربانک، مهرهای مربوط به سازمان‌های مختلف، مبایعه‌نامه‌ها و مدارک جعلی و همچنین مدارک شناسایی متعلق به افراد مختلف، معلوم شد که فرد دستگیرشده سردسته یک باند بزرگ جعل است که در ادامه مأموران موفق شدند بقیه اعضای این باند را نیز شناسایی و دستگیر کنند.

وی ادامه می‌دهد: اعضای این باند 2زن و 5مرد هستند که با خرید مدارک شناسایی افراد معتاد و کارتن‌خواب یا به‌دست آوردن مدارک مسروقه و همچنین جعل مدارک دیگر راهی بانک‌ها می‌شدند و پس از باز کردن حساب، دسته‌چک می‌گرفتند. آنها سپس دسته‌چک‌های جعلی را برای ضمانت وام‌بانکی به مشتریانشان می‌فروختند و بسته به مبلغ وام، از 400هزار تومان تا 15میلیون تومان از طعمه‌هایشان دریافت می‌کردند.

در بخش دیگر از فعالیت مجرمانه‌شان نیز با تاجران وارد معامله می‌شدند و با استفاده از چک‌های بلامحل محموله‌های برنج و موادغذایی خریداری می‌کردند که برخی از آنها درست زمانی که قصد داشتند با چک‌های جعلی یک محموله بزرگ برنج را خریداری کنند، دستگیر شدند.

به گفته سرهنگ جهانشیری، فعالیت این باند چنان گسترده بود که هنوز تعداد دقیق افرادی که طعمه‌ آنها شده‌اند مشخص نشده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که آنها در استان‌های مختلف فعالیت داشتند و تحقیقات برای شناسایی تمامی ابعاد فعالیت این باند بزرگ ادامه دارد.

کد خبر 396110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha