شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه تلویزیونی سی ان ان روز شنبه به دنبال تعطیل شدن دولت فدرال ایالات متحده، در گزارشی به عواقب آن پرداخت که در وهله نخست شخص رئیس جمهوری آمریکا قادر به سفر نخواهد بود و نزدیک به دو میلیون نیروی کار را در داخل این کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 پیامدهای تعطیلی دولت فدرال آمریکا

به گزارش ايرنا، خبرنگار سی ان ان از محل کاخ سفید گزارش داد: ممکن است تعطیلی دولت آمریکا با توجه به این موضوع که برخی از چهره های معروف جمهوریخواه در جلسه شب جمعه سنا به آن رای ندادند، به درازا بکشد.

سی ان ان افزود: ترامپ و دولت وی نباید به حمله به دمکرات ها بپردازند، چراکه به رای آنها نیاز دارند، باید به خاطر داشته باشید که سناتور 'لیندزی گراهام'، 'جف فلیک' (Jeff Flake) و 'مایک لی' (Mike Lee) که همگی از حزب جمهوریخواه هستند، به طرح بودجه اضطراری رای ندادند و سناتور 'جان مک کین' نیز به دلیل مشکلات جسمی قادر به حضور در واشنگتن نیست، بنابراین به نظر می رسد تهیه طرح جدید و جلب حمایت این تعداد از جمهوریخواهان و در کنار آن دمکرات ها، تعطیلی دولت فدرال را طولانی خواهد کرد.

  • دونالد ترامپ قادر به سفر نیست؛

خبرنگار سی ان ان از کاخ سفید همچنین افزود: با تعطیلی دولت فدرال، برنامه سفر روز شنبه 20 ژانویه (30 دی ماه) که برابر با نخستین سالگرد ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید است، به فلوریدا قطعا لغو خواهد شد و در صورت طولانی شدن تعطیلی دولت، وی قادر به اجرای سفر برنامه ریزی شده هفته آینده به 'داووس' سوئیس نیز نخواهد بود.

  • نزدیک به دومیلیون نیروی کار در آمریکا تحت تاثیر قرار می گیرد؛

'تام فورمن' (Tom Foreman) تحلیلگر مسائل داخلی آمریکا گفت: تعطیلی دولت آمریکا یک میلیون و 870 هزار نفر از کارکنان بخش های 'کنترل ترافیک هوایی'، 'نیروهای امنیتی'، 'بازرسی مواد غذایی' و 'نیروهای امنیتی زندان ها' را در بر می گیرد.

  • یک میلیون و 300هزار نظامی آمریکا بدون حقوق می مانند؛

وی افزود: در پی تعطیلی دولت فدرال، یک میلیون و 300هزار نیروی نظامی فعال در ارتش آمریکا، بدون دریافت حقوق ناگزیر به ادامه کار خواهند بود.

  • 850 هزار نفر از کارکنان دولت ناگزیر به رفتن به مرخصی اجباری خواهند شد؛

سی ان ان در ادامه گزارش داد: ممکن است مشابه اتفاقی که در سال 2013 رخ داد، بار دیگر روی دهد و 850 هزار نفر از کارکنان دولت ناگزیر به گرفتن مرخصی اجباری شوند، همچنین خدمات دولتی در موزه ها و پارک های ملی ارائه نخواهد شد و این مکان ها بسته خواهند شد.

خبرنگار سی ان ان درادامه افزود: برآورد می شود تعطیلی دولت فدرال هزینه ای برابر با 6 میلیارد دلار در هفته به مالیات دهندگان آمریکایی وارد کند.

به گزارش ایرنا، طرح اضطراری اختصاص بودجه کوتاه مدت برای ادامه کار دولت فدرال آمریکا تا 16 فوریه (برابر با 27 بهمن ماه) شب گذشته (جمعه) در پی اختلاف دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در سنا بر سر موضوع مهاجرت، به تصویب نرسید. تصویب این طرح نیازمند 60 رای در سنا بود که تنها با اختلاف یک رای، 50 رای مخالف در برابر 49 رای مخالف، از تصویب شدن بازماند.

کاخ سفید، بلافاصله به دنبال تعطیل شدن دولت فدرال، آن را متوجه دمکرات ها دانست و آن را 'تعطیلی شومر' خواند. 'سارا سندرز' سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دمکرات های سنا عامل 'تعطیلی شومر'هستند، امشب دمکرات ها سیاست را بر امنیت ملی، خانواده نظامیان آمریکایی، کودکان آسیب پذیر و توانایی های کشور جهت خدمت به تمام آمریکایی ها، مقدم شمرده اند.

'چاک شومر' سناتور ایالت نیویورک و رهبر اقلیت دمکرات در سنا در پاسخ به این اتهام در صحن این مجلس گفت: تمام تقصیرها را باید بر شانه های رئیس جمهوری ترامپ گذاشت و آن را «تعطیلی ترامپ» نامید.

کنگره با وجود شروع سال مالی 2018، برای چهارمین بار از ابتدای ماه اکتبر (9 مهر ماه)، تصویب بودجه کوتاه مدت را برای ادامه کار دولت همزمان با کار بر روی لایحه نهایی بودجه، در دست بررسی قرار داد؛ اما مذاکرات در نتیجه بالا گرفتن اختلاف برسر مسائل مهاجرتی، به بن بست رسید.

یکی از موارد اختلافی که به مذاکرات در مورد لایحه بودجه راه یافته، سرنوشت آن دسته از پناهجویان غیرقانونی موسوم به «رویاپردازان» است که در زمان کودکی وارد خاک آمریکا شده اند. قانون داکا برای حفاظت از این پناهجویان در سال 2012 به فرمان رئیس جمهوری پیشین آمریکا تصویب شد؛ اما ترامپ قصد دارد این قانون را لغو و طرح دیگری جایگزین کند. این مساله نزدیک به 800 هزار مرد و زن جوان را که در آستانه اخراج از آمریکا قرار گرفته اند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه گذشته با 230 رای موافق دربرابر 197 رای مخالف، یک طرح بودجه اضطراری برای ادامه کار دولت آمریکا تا 16 فوریه (27 بهمن) را تصویب کرد که دمکرات های سنا از آن به عنوان اهرم فشار برای تحقق مطالبات خود استفاده کردند و آن را در این مجلس تصویب نکردند.

در پی تعطیل شدن دولت فدرال، تنها کارمندان «ضروری» دولت از جمله در بخش‌های نظامی و اورژانس به کار خود ادامه خواهند داد؛ اتفاقی که از سال 1995 تاکنون سه بار - به طور معنی‌دار - رخ داده است. با تعطیل شدن دولت، تنها خدمات ضروری دولتی از جمله در حوزه امنیت ملی، ترافیک هوایی، سوانح غیرمترقبه، زندان‎ها و اورژانس به کار خود ادامه می‌دهند. آخرین بار، دولت آمریکا در سال 2013 برای مددت 16 روز به تعطیلی کشیده شد.

کد خبر 395965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha