مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
۰ نفر

سیدرضا صالحی‌امیری - استاد دانشگاه: شهردار تهران گزارش وضعیت تحویل و تحول شهرداری از دوره عملکرد ۱۲ ساله به دوره جدید را به شورای شهر ارائه کرد.

این گزارش از آن جهت حائز اهمیت است که شهردار تهران برای نخستین‌بار تصویر دقیقی از چالش‌ها، بحران‌ها، آسیب‌ها و واقعیت‌های مدیریت 12ساله گذشته در ساختار شهرداری ارائه کرد. دستیابی به این تصویر روشن از روند تحولات شهر تهران، نیازمند تعیین شاخص‌ها و ارزیابی عملکرد براساس شاخص‌هاست.

این گزارش با رویکرد واقع‌بینانه، منصفانه و بدون استفاده از عینک سیاسی تنظیم شده است. متن گزارش در حوزه‌های مالی و اقتصاد شهری، برنامه‌ریزی، منابع انسانی، حمل‌ونقل، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری و محیط‌زیست ارائه شده است.

نکته تأسف‌بار آن است که همه شاخص‌های عملکردی روندی منفی را به نمایش می‌گذارند، تا آنجا که بدهی 52هزار میلیارد تومانی به ارث مانده برای شهردار و شهرداری تهران عمق فاجعه را نشان می‌دهد. اگر میزان متوسط درآمد شهرداری در‌سالیان گذشته را 16هزار میلیارد تومان بدانیم (با‌مأخذ سال1395) بدین مفهوم است که آقای نجفی باید کل درآمدهای 4سال آتی شهرداری تهران را برای دیون گذشته پرداخت کند.

همچنین سهم درآمدهای پایدار از درآمدهای شهرداری تهران در یک دهه گذشته بین 7 تا 25درصد بوده است. در زمینه نیروی انسانی، در یک بازه زمانی 9ماهه (دی‌1395 تا شهریور1396) 12703نفر به پرسنل شهرداری تهران اضافه شده است. از سال92 تا 95، 109هکتار از باغات تهران به مجتمع‌ها و برج‌های مسکونی تبدیل شد که بیشترین آن مربوط به منطقه‌یک (با حدود 70هکتار) بوده است.

تخلفات گسترده، قراردادهای صوری، حاکمیت روابط بر ضوابط، عدم‌وجود سیستم نظام‌مند و تحقق رویکرد سلیقه‌ای در همه حوزه‌ها و فقدان نظام کارشناسی و قانونی منجر به نتایج فاجعه‌باری شده است. علاوه بر این مصایب، جایگاه تهران در رتبه‌های بین‌المللی نیز نامناسب و نامطلوب است.

تهران در شاخص رقابت‌پذیری در میان 120شهر جهان حائز رتبه آخر، در شاخص زیست‌پذیری شهری حائز ‌رتبه 61 در میان 70کلانشهر جهان و در شاخص شهرهای پویا دارای رتبه161 در میان 180شهر جهان است. این وضعیت به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند قابل دفاع باشد.

در حوزه فرهنگی و اجتماعی از حاکمیت تفکر کمی‌گرایی، عدم‌اثربخشی و کارآمدی، رویکرد مناسبت‌گرایی و تبلیغ‌محوری، فقدان انسجام میان نهادهای مختلف فرهنگی و توجه ویژه به فعالیت‌های غیراثربخش می‌توان یاد کرد. البته در این میان، زحمات قابل تقدیر در توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی، توسعه خطوط BRT، توسعه خطوط مترو و توسعه راه‌ها، بزرگراه‌ها، تونل‌ها و زیرساخت‌های شهری را نباید نادیده گرفت.

از این منظر، بر این باورم که شورا و شهردار تهران راه سختی را در پیش دارند. حل انبوهی از چالش‌ها و مشکلات، پرداخت بدهی‌های گذشته و پاسخ به انبوه مطالبات، نیازمند یک برنامه استراتژیک با رویکرد کل‌نگر، جامع‌نگر و همه‌جانبه‌نگر است. البته تجربه انباشته مدیریت عالی آقای نجفی در سطوح مختلف نظام، نوید روشنی برای شهروندان عزیز تهرانی برای عبور از بحران‌ها و چالش‌های موجود خواهد بود.

اینجانب وظیفه خود می‌دانم از رئیس و اعضای محترم شورای شهر و نیز شهردار محترم و همکاران ایشان، در ارائه گزارش شفاف به مردم تقدیر و تشکر کنم، اما مردم انتظار دارند این شورا و شهردار با برافراشتن پرچم مبارزه با فساد، منویات و مطالبات دائمی رهبر معظم انقلاب را پاسخگو باشند.

از معاون اول محترم قوه قضاییه که حساسیت و توجه ویژه‌ای در راستای رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی دارند، تقدیر و تشکر به عمل می‌آید. همچنین از روحانیت معزز، نخبگان، اصحاب قلم، رسانه‌ها و هنرمندان انتظار می‌رود که به مطالبات اساسی مردم نجیب و بافرهنگ شهر تهران بیش از گذشته توجه کرده و شورا، شهرداری و شهردار محترم تهران را در پیمودن این راه دشوار یاری کنند.

کد خبر 395705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha