همشهری‌آنلاین: در نشست تخصصی و کارشناسی اعضای فرهنگستان علوم پزشکی، سلامت محصولات تراریخته مورد ابهام قرار گرفت.

نبود مستندات قوی علمی و مستندات معتبر، اثر سوء کمتر شناخته شده یا ناشناخته زودرس و دیررس محصولات تراریخته و نیز قوانین سختگیرانه کشورهای اروپایی برای ورود و مصرف گیاهان تراریخته و محصولات جانبی از جمله دلایل ابهام‌هاي موجود در سلامت محصولات تراریخته عنوان شده است.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل فرهنگستان، از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت آحاد کشور خواسته شده بررسی‌های علمی و جامع و لازم در خصوص ابعاد مختلف سلامت محصولات تراریخته که با استفاده از فناوری‌های نوین به عمل آورده و نتایج را براي آگاهی عموم اعلام كند.

همچنین در پایان این نشست علمی و تخصصی دیدگاه‌های علمی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران به شریح ذیل اعلام شد:

« براي صیانت از سلامت آحاد جامعه، ‌ توجه جدی به امنیت و ایمنی غذا از طریق کنترل کیفی محصولات کشاورزی، سیستم فناوری تولید غذا و به‌طور خاص تولید بذر، کشت و مصرف محصولات تراریخته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به محصولاتی که از طریق مهندسی و اصلاح ژن‌های یک ارگانیسم به دست می‌آیند "تراریخته" گفته می‌شود که معادل انگليسي عبارت

 (Genetically Modified Organisms-GMO) یا taransgenic استدر این پدیده یک یا چند ژن از یک موجود به موجود غیر همگنی منتقل می‌شود.

این امر به طور طبیعی در طبیعت انجام‌پذیر نیست و تنها انتقال ژن از موجودات همگن به یکدیگر به طور طبیعی امکان‌پذیر است. دستکاری ژنتیکی گیاهان به روش بیوتکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ میلادی گزارش شد.

پس از به‌وجود آمدن گیاهان تراریخته عملا انتقال ژن از هر موجودی به گیاه امکان‌پذیر شد و این امر نگرانی‌هایی زیادی را درامر سلامت انسان و محیط زیست به وجود آورد. به همین دلیل جامعه جهانی پروتکل‌هایی از جمله پروتکل «ایمنی زیستی کارتاهنا» را تدوین کرد.

با توجه به اهمیت این مسئله، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران جلسه‌هايی برای تبیین دیدگاه خبرگان با حضور مسئولان و صاحب‌ نظران کشوری تشکیل داد.

بحث‌ها عمدتا بر بذر، کشت و مصرف محصولات تراریخته متمرکز شد و در جمع‌بندی، نظر فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در خصوص سلامت محصولات تراریخته به شرح زیر اعلام می‌شود:

باوجود دیدگاه برخی از صاحب‌نظران مبنی بر لزوم استفاد از فناوری‌های نوین تراریخته در تامین غذای کشور و پایداری تولید محصولات و نیز جلوگیری از خسارت ناشی از سموم کشاورزی، باید این نکته را مد نظر جدی قرار داد که قبل از فراگیر کردن آن باید پشتوانه قوی علمی و مستندات معتبر تهیه و ارائه شود و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت کشور بررسی‌های علمی لازم را معمول داشته ومسئولان و مردم ر ا با همه ابعاد موضوع آشنا كنند.

لازم به ذکر است به دلیل اثرات سوء‌ کمتر شناخته شده و یا ناشناخته زودرس و دیررس محصولات تراریخته، از سال‌ها پیش کشورهای اروپایی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود و مصرف گیاهان تراریخته و یا محصولات آن‌ها وضع کرده‌اند. لذا رفتار این کشورها در برخورد با این پدیده باید سایر کشورها و از جمله کشور ما را هم به تامل وا دارد.

از موضوع‌هاي جدی و بسیار پیچیده تلاش‌های سوئی است که برای تسلط بر کشورها از طریق غذا و به ویژه تولید و مصرف محصولات تراریخته انجام مي‌شود.

به دلیل اقتدار و انحصارگرایی ابرشرکت‌هایی که در امور مربوط به محصولات تراریخته نقش دارند، ‌ باید قبل از هرگونه تصمیم‌گیری و با اجتناب از تعجیل در کاربرد استراتژی تولید و مصرف محصولات تراریخته، مطالعه‌هاي دقیقی در این ارتباط انجام شود؛ چرا که عدم توجه به این موضوع نتیجه عکس داده و می‌تواند به یک ابزار تهدیدکننده امینت غذایی تبدیل بشود.

بنابر این با توجه به نکات فوق‌الذکر به نظر فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از فراورده‌های تراریخته در کنار فواید، خطرهايی نیز خواهد داشت. لذا پیشنهاد می‌شود تا اطمینان یافتن از سلامت کامل مصرف این‌گونه محصولات از کشت و واردات فراورده‌های تراریخته به کشور جلوگیری به عمل آید. »

کد خبر 395610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha