اعتراض ­های اخیر و شایعاتی درخصوص آمار بازداشتی‌ها و افرادی که در این مدت خودکشی کرده‌اند موضوع شروع صحبت‌های غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه بود.

اژه‌ای حجت‌الاسلام

او می‌گوید: عده‌ای که طبق گزارش وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به‌عنوان جریان ضد‌انقلاب و لیدر اغتشاشات شناسایی و بازداشت شدند تعدادشان در ابتدای روزهای اول تا سوم 622نفر بود که برای تعدادی قرار بازداشت موقت صادر شد و همچنین تعدادی با قرار کفالت آزاد شدند. تا به امروز رقم اعلام شده درباره تعداد بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر متفاوت بوده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور آن را 100نفر و بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس آن را حدود 2700تا 3200نفر اعلام کرده بود. محمود صادقی، نماینده مردم تهران هم آن را 3700نفر اعلام کرده بود.

اژه‌ای که در صدوبیست‌وسومین نشست خبری‌اش سخن می‌گفت، تأکید کرد: مجموع بازداشتی‌های باقی مانده تهران تا امروز 55نفر است و براساس آخرین اطلاعاتی که تا امروز دارم از کل کشور حدود 400نفر همچنان بازداشت هستند که دیروز و امروز(شنبه و یکشنبه) بخشی از آنها آزاد شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره فردی که در کلانتری اراک اقدام به‌خودکشی کرده بود، گفت: این فرد معتاد بود و مقداری هم موادمخدر به همراه داشت و پرونده‌ای در حوزه قضایی اراک برای او تشکیل شده است. وی در ادامه گفت: فردی هم در زندان اوین خودکشی کرده که اوهم معتاد و 21ساله بوده است. وی شایعه دانشجوبودن او را هم رد و تأکید کرد:

این فرد همزمان با اغتشاشات در جمعیت دستگیر شد، اما گزارشی از اینکه همراه اغتشاشگران بوده نیامده و ثابت نشده است. معاون اول دستگاه قضا ادعای خودکشی نفرات سوم و چهارم را هم رد کرد. معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در این مدت نیروهای انتظامی و خودی هم در خیابان‌ها کشته شده‌اند، تأکید کرد: در مجموع 25نفر از مردم و نیروهای خودی در خیابان‌ها کشته شدند. او گفته است از این تعداد کشته هیچ‌یک با تیر و سلاح نیروهای نظامی و انتظامی کشته نشده‌اند.

اژه‌ای درخصوص پرونده حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور هم گفت: این پرونده در حال رسیدگی است و مسکوت و معلق نیست. وی افزود: پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهور هم در حال رسیدگی است و مهدی جهانگیری آزاد نشده است. اژه‌ای درخصوص معرفی اموال مسئولان هم گفت: در دولت دوازدهم 4نفر هنوز اموال و دارایی خود را اعلام نکرده‌اند و امیدواریم آنها هم اعلام کنند. وی در پاسخ به این سؤال که عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران گفته باید به اغتشاشات ایران سریع رسیدگی شود، پاسخ شما چیست، گفت: با صراحت می‌گویم که بیخود کرده است.

  • از خاوری چه خبر؟

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه برای بازگشت اموال بیت‌المال در پرونده خاوری آیا اموالی از وی در ایران شناسایی شده، گفت: میزانی از اموال وی شناسایی شده اما کفاف نمی‌دهد. وی همچنین در ادامه در پاسخ به اینکه شنیده شده است خاوری از لیست اینترپل خارج شده است آیا شما تأیید می‌کنید هم گفت: من تاکنون چنین مطلبی را نشنیده‌ام اما اگر خارج شود قوه قضاییه و وزارت خارجه تلاش خود را می‌کنند.

ناگفته نماند که تا امروز که اسم خاوری در لیست اینترپل بود، کشور کانادا در استرداد این فرد کاری انجام نداده است. نام محمود رضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی درخصوص پرونده فساد 3000میلیاردی رسانه‌ای شده بود که رسانه‌ها خبر دادند وی 29شهریور‌ماه سال ۹۰ به‌عنوان ماموریت از کشور فرار کرده است.او مقیم کاناداست. خاوری نهایتا پس از 6سال، 18آذر امسال در شعبه 15دادگاه انقلاب به 3میلیون دلار جریمه و حبس طولانی محکوم شده است.

کد خبر 395584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha