مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

شهروندان نسبت به اتفاقاتی که در شهر روی می‌دهد حساس هستند و با توجه به انتخابی که در اردیبهشت ماه امسال داشتند، نسبت به اقدامات صورت گرفته از سوی مدیریت شهری واکنش نشان می‌دهند.

شهر

این اقدام از سوی شهروندان به تعبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر برگ برنده‌ای است که در اختیار مدیریت شهری در دوره جدید قرار گرفته است. بخشی از نگاه‌های نقادانه شهروندان را می‌توان در فضای مجازی و در قالب بازخورد شهروندان نسبت به فعالیت اعضای شورای شهر در این فضا دید.

در این ارتباط می‌توان به تبلیغات انجام شده روی برخی اتوبوس‌های شهر اشاره داشت. پوشش کامل بدنه برخی اتوبوس‌ها با برچسب‌های تبلیغاتی صدای اعتراض شهروندان را آنقدر بلند کرد تا به گوش نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران رسید. مسافران مشکل دید به‌ویژه در شب، تاریکی داخل اتوبوس‌ها و مواردی از این دست را مطرح کردند.

در این‌باره برخی اعضای شورای شهر تهران تذکرات کتبی و شفاهی به سازمان زیباسازی به‌عنوان متولی نصب برچسب‌های تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس‌ها ارائه کردند. این در حالی است که برخی مسئولان شهرداری نیز اعلام کرده‌اند تعداد این اتوبوس‌ها حدود 900اتوبوس از 6هزار اتوبوس پایتخت است.

اما در همین یکی دو روز گذشته نیز مجتمع تجاری معروف شمال شهر در اقدامی که مدت‌هاست اعضای شورای شهر نسبت به آن اعتراض دارند، مسیرهای دسترسی جدید از فراز خیابان و زیر معبر عمومی را ایجاد و افتتاح کرد. اما حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی درباره تبلیغات اتوبوس‌ها به همشهری گفت:

اینطور که سازمان زیباسازی گفته در حال حل مشکل هستند و علت تأخیر در حل مشکل هم وجود قراردادی است که به گفته مسئولان این سازمان درصورت فسخ، بار مالی به‌دنبال خواهد داشت. نظری با انتقاد از اینکه سازمان زیباسازی به‌رغم درخواست شورای شهر هنوز متن قرارداد را در اختیار اعضاقرار نداده، گفت: بحث ما این است که اصلا فارغ از هرگونه قراردادی نصب برچسب روی شیشه خودرو چه تبلیغاتی و چه هرگونه علائم دیگری طبق ماده207 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تخلف است.

بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر این برچسب‌های تبلیغاتی از روی شیشه اتوبوس‌ها جمع‌آوری شوند. وی در عین حال گفت: نکته مهم این است که این برچسب‌ها به‌نوعی باشد که مانعی برای دید بیرون و داخل مسافران به‌وجود نیاید. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران نیز درباره تبلیغات روی اتوبوس‌ها و معضلاتی که برای شهروندان به‌وجود آورده و هنوز برطرف نشده است به همشهری گفت: در این‌باره گفت‌وگویی با مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران داشتیم که قرار شد جلسه‌ای مشترک با تعدادی از اعضای شورا که درباره تبلیغات اتوبوس‌ها تذکر داده‌اند برگزار شود تا نظرات و دیدگاه‌های آنها به شرکت‌های تبلیغاتی منتقل شود.

  • تغییرات پالادیوم خلاف طرح تفصیلی

یکی دیگر از مشکلاتی که چندی است از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شده و صدای همسایگان مجتمع تجاری پالادیوم را درآورده ولی هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده، احداث پلی هوایی به طول 40متر است که 2ساختمان مجتمع را به هم متصل می‌کند اما از فراز املاک مردم می‌گذرد. در این‌باره نیز حجت نظری گفت:

من چندی پیش تذکری درمورد تخلفات ساخت‌وساز در برجی در دزاشیب مطرح کردم و بی‌ثمر ماند که در مورد پالادیوم هم می‌تواند مصداق داشته باشد چون بالاخره تغییراتی در این مجتمع صورت گرفته که با طرح تفصیلی همخوانی ندارد. وی در این باره به ذکر مثالی پرداخت و گفت: رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی درحال ساخت ورزشگاه بزرگی برای باشگاه خودش است اما اخیرا به‌دلیل شکایت یکی از همسایه‌ها کار متوقف شده چون شاکی معتقد است با ساخت این ورزشگاه، جلوی رسیدن نور خورشید به منزلش گرفته خواهد شد.

نظری این مثال را به‌منزله تلنگری برای مدیریت شهری دانست تا همه بدانند در شهر از حقوق مساوی برخوردارند. وی در مورد کمک‌گرفتن از مردم برای جلوگیری از اینگونه تخلفات گفت:‌ از اهرم‌های مدنی ازجمله شورایاری‌ها، NGOها و رسانه‌های گروهی می‌توان برای برخورد با اینگونه تخلفات استفاده کرد و این در همه جای دنیا رایج است که از حضور مستقیم تشکل‌های مردمی در مسائلی از این دست بهره می‌برند و تصمیم‌سازان‌، تصمیم‌گیران و مجریان را در مسیر درست رهنمون می‌سازند.

نظری گفت: ما نیاز داریم مردم هرجایی فکر می‌کنند مدیریت شهری از مسیر درستش خارج شده به ما کمک کنند و صدای خود را بلند فریاد بزنند چون همانطور که بارها گفتیم، افکارعمومی بسیار تعیین‌کننده است. الهام فخاری، دیگر عضو شورای شهر هم در فضای مجازی نسبت به وضعیت مال‌های منطقه یک تذکراتی را مطرح کرد و نوشت: اینکه یک متخلف در شهر راحت خلاف می‌کند و جشن هم می‌گیرد، دلیل بر انکار تلاش، حتی ناموفق، امثال من نیست اما ما قطعا کوتاه نخواهیم آمد. وی خواستار آن شد تا با فشار همه‌ اعضای شورا و افکار عمومی، ساختمان تجاری پالادیوم پلمب شود.

  • تغییر به نفع مردم

زهرا نژاد بهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز درباره ساخت تونل و پل مجتمع پالادیوم از زیر و فراز خیابان عمومی گفت: شهرداری و شورای شهر همه در راستای حل مسائل کار می‌کنند. این در حالی است که این اتفاق هم در راستای توافقات و قراردادهایی است که از چند سال قبل صورت گرفته است. نژادبهرام در ادامه تأکید کرد:

الان تمرکز و عزم جدی شهرداری و شورا بر این است که از چنین مسائلی به نفع شهر بهره برده شود. به‌عبارت دیگر باید دید از ظرفیت‌هایی که در این محل وجود دارد چطور می‌توان برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان استفاده کرد. برای این موارد در ظاهر مصوبه گرفته شده که تخلفی هم در آنها روی نداده اما می‌بینیم که اصول قانونی به‌طور جدی زیرسؤال می‌روند. هم‌اکنون ما راهکار عبور از تخلف را بررسی می‌کنیم و اینکه چطور می‌توان منافع چنین اقداماتی را به مردم برگرداند.

این عضو هیأت رئیسه شورای شهر خاطرنشان کرد: نظارت جدی مردم همچنان باید ادامه داشته باشد. این در حالی است که تداوم ارتباط شهروندان با مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر تهران اتفاق خوبی است که موجب طرح مسائل می‌شود. به‌عبارت دیگر مشارکت و ارتباط شهروندان با مدیریت شهری مهم‌ترین برگ برنده شورای پنجم ‌است.

  • لزوم اصلاح قانون شوراها

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر از ضعف قانون شوراها برای مقابله با برخی مسائل و تخلفات در شهر سخن گفت و افزود: ما به‌دنبال اصلاح قانون شوراها از سوی مجلس هستیم، شوراها برای نظارت بر شهرداری حتما باید ابزار لازم را در اختیار داشته باشند وگرنه عملا از حیز انتفاع ساقط خواهند شد. این در حالی است که به‌گفته نظری، تنها ابزار نظارتی کارا در اختیار شورا فقط استیضاح شهردار است که کافی نیست و اساسا نمی‌شود برای هر مسئله‌ای به استیضاح شهردار روی آورد.

وی تصویب قوانین و مقررات را ابزار نظارتی ندانست و گفت: در مسائلی نظیر پالادیوم که نمی‌شود قاعده وضع کرد چون مقررات برای مسائل کلی وضع می‌شود نه یک موضوع خاص مثل پالادیوم، بنابراین ما نیازمند ابزارهای دیگری هستیم. نظری از تعاملات سازنده با نمایندگان مردم تهران درمجلس سخن گفت و افزود:

ما یک شورای 51نفره امید تشکیل دادیم و تاکنون چند جلسه مشترک هم داشتیم اما هنوز وارد مصادیق نشدیم ضمن اینکه یک ظرفیت مهم دیگری هم فعال شده و آن شورای‌عالی استان‌هاست. امیدواریم با انتخاب آقای الویری به‌عنوان رئیس شورای‌عالی استان‌ها از ظرفیت‌های این شورا به‌درستی استفاده شود. مثلا یکی از اصلی‌ترین کارها تهیه طرحی در مورد تقویت مدیریت محلی و ارائه آن به مجلس است.

کد خبر 395500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha