همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس گفت: هیچ مردی در کشور برای تخصص زنان و زایمان آموزش نمی‌بیند.

وزیر بهداشت

به گزارش ایرنا، سيد حسن هاشمي، در صحن علنی مجلس در پاسخ به پرسش برخی نمایندگان حاضر شد و درباره وجود کارکنان مرد در برخی بخش‌هایي بیمارستانی مربوط به بانوان گفت: چندین سال است که هیچ مردی در کشور، تخصص زنان و زایمان را آموزش نمی‌بیند.

سوالی از وزیر بهداشت توسط نصرالله پژمانفر ، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در جلسه 2.8.96 کمیسیون بهداشت مطرح شد . این سوال بدین صورت بود که چرا باوجود مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی و وظایف مصرح وزارت بهداشت در خصوص اجرای کامل انطباق قانون پزشکی با موازین شرع اسلام وابلاغ دستورالعمل‌ها اجرایی جهت نگهداری بیماران و همراهان در محیط‌های درمانی باز هم شاهد نابسامانی و بی احترامی به حریم آشکار بانوان در بیمارستان‌ها هستیم.

پژمانفر در خصوص این سوال گفته بود: یکی از دغدغه‌های بانوان حضور آقایان پرسنل در بخش و جاهای دیگر می‌باشد و این موضوع و نقض حریم بانوان منجر به شکایات متعدد در کمیسیون فرهنگی شده است. وزیر در این کمیسیون پاسخ داده بود برای حل موضوع مطروحه با توجه به مقدورات پرسنلی تدابیر صورت پذیرفته و تاحدی مشکلات مرتفع شده و دستورالعمل‌ها برای بیمارستان‌های خصوصی هم ارسال شده است و اگر شکایتی باشد قابل پیگیری است که نماینده مردم کلات در مجلس به عنوان طراح سوال از پاسخ قانع نشد و موضوع به صحن علنی مجلس کشیده شد.

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، یکشنبه در صحن علنی مجلس گفت: در پاسخ به نماینده مشهد و کلات باید عرض کنم در سال 77 قانون انطباق فنی و اداری موسسات پزشکی با موازین شرع در مجلس تصویب و آیین نامه اجرایی در سال 80 به تصویب دولت می‌رسد و مراکز قانونی و پزشکی موظف به حفظ نکاتی می‌شوند.

وی افزود: شورایی در این قانون به ریاست وزیر بهداشت و با حضور نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دو نفر از مجلس و تعدادی از معاونان پیش بینی می‌شود که موظف به نظرات و برنامه ریزی برای آن هستند. همه برای اجرایی شدن این مصوبه تلاش بسیاری کرده اند طوری که امروز هفت هزار پزشک متخصص زنان و زایمان داریم و به هیچ مردی در این رشته در کشور آموزش داده نمی‌شود و ماما هم در سراسر کشور بیش از تعداد مورد نیاز تربیت شده اند.

  • وجود پرستاران زن برای مردان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه باید معترض باشیم چرا کار پرستاری مردها را خانم‌ها انجام می‌دهند، گفت: پرستار مرد نیست؛ چون حرمت این قشر زحمتکش و خدوم نگه داشته نشد و برای همین پرستار مرد نمی‌آید.

وی اضافه کرد: برای جایجایی یک بیمار زن 130 کیلویی کجا یک پرستار زن می‌تواند این کار را انجام دهد.

هاشمی با بیان نیاز به 120 هزار پرسنل از جمله پرستار در بیمارستان‌های کشور، ادامه داد: اینگونه نیست افرادی که در این بخش هستند توجهی نداشته باشند چون بسیاری از افرادی که مسئولیت‌هایی را متقبل شده اند، فقط بخاطر رضای خدا و تکلیف دینی‌شان بود.

  • قدردان زحمات پرستاران هستیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: از آقای پژمانفر انتظار داشتم بپرسد چه تعداد بیمار مبتلا به ایدز، مریض صعب‌العلاج در حوزه انتخابی که برای تامین پنج درصد فرانشیز خود تامین مالی ندارند؛ در همین مشهد حوزه انتخابی وی ، تلاش شد بعد از سه سال سه بیمارستان به بهره برداری رسید و این یعنی احترام مردم و عدالت. عدالت یعنی تامین منابع و قرار گرفتن یکسان آن در خدمت مردم.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که همه ما طوری عمل کنیم که مرضی رضای خداوند و کمکی هم برای مشکلات مردم باشد.

وزیر بهداشت با تبریک روز پرستار گفت: پیشاپیش روز پرستار و تولد حضرت زینب را تبریک عرض می‌کنم و قدردان زحمت پرستاران هستیم و امیدوارم انتظارات این قشر زحمتکش برآورده شود.

  • حرمت فقط در محرم و نامحرم خلاصه نمی‌شود | حقوق همه باید رعایت شود

وزیر بهداشت از نوسازی و بازسازی 2 میلیون و500 هزار متر مربع فضای درمانی در تکریم مردم و ایجاد 40 هزار تخت بیمارستانی خبر داد و اظهارکرد: حرمت را فقط در محرم و نامحرم خلاصه نمی‌کنم؛ علاوه بر این هر ایرانی باید حرمت داشته باشد و حقوق همه باید رعایت شود. اتاق‌های 15 نفره در بیمارستان‌ها را برای رعایت حقوق شهروندی به هشت نفره و همچنین 2 و چهار نفره تقسیم کردیم.

 

  • استخدام 2 هزار ماما در مناطق محروم درچهارسال گذشته

وزیر بهداشت با بیان اینکه 2هزار ماما در چهار سال گذشته در مناطق محروم استخدام شده اند، گفت: تا آنجا که توانستیم حقوق مردم را رعایت کردیم و در شرایطی که 70 هزار تخت بمارستانی کم داریم و بعضی بیماران در راهرو بیمارستان بستری می‌شوند، نمایندگان در بودجه ، تدبیری بیندیشند که تخت‌ها ایجاد شود.

  • وجود 35 بیمارستان زنان در کشور

هاشمی گفت: یک میلیون و 930 هزار زایمان طبیعی و 150 هزار زایمان بدون درد در کشور با هزینه دولتی انجام شد. تاسیس بیمارستان‌های بانوان در کشور را تشویق کردم که به عنوان مثال در کرج بیمارستان 250 تخته زنان قرار است به بهره برداری برسد که 6 دهم تخت به ازای هزار نفر در این شهرستان اکنون به 7 / 1دهم تخت به ازای هزار نفر خواهد رسید.

وی افزود: اگر آنان (پرسنل بیمارستان‌ها) از من و آقای پژمانفر مسلمان‌تر نباشند، تعصب‌شان از ما کمتر نیست و ایثار کردند که در این شرایط کار می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: باید دید چه مشکلاتی در جامعه پزشکی، مامایی تجهیزات و پرستاری وجود دارد ؛ آیین نامه ای برای لباس‌شان نوشته شده است و در اعتبار بخشی بیمارستان‌ها سنجه‌هایی گذاشته ایم که اگر رعایت نشود اجازه نخواهند داشت تا رتبه‌های عالی را کسب کنند و اگر از درجه سه سقوط کنند از اعتبار ساقط می‌شوند.

وی ادامه داد: 50 هزار پرسنل آموزش احکام دیده اند و دانشکده طب و دین تاسیس شده است؛ آقای پژمانفر عزیز ، بخشی از اشکالاتی هم که وجود دارد به فرهنگ جامعه ارتباط دارد و معتقدم پرستاران و همکاران جزو شریف‌ترین و متعصب‌ترین افراد هستند و حضورشان را باید در جنگ، زلزله و غیره دید.

وی ادامه داد: در کمیسیون و حاشیه کمیسیون تلاش فراوانی برای متقاعد کردن نمایندگان انجام دادم و امیدواریم امروز عزیزان با این توضیحات متقاعد شده باشند.

  • بیماران به هر پزشکی که خواسته اند باید دسترسی داشته باشند

وزیر بهداشت درعین حال گفت: اما تفکیک جنسیتی در سایر رشته‌ها وجود ندارد و قانونی هم نیست؛ بیمار می‌تواند چه زن و چه مرد به هر دکتری که تشخیص داد دسترسی داشته باشد البته در بعضی رشته‌ها همچنان کمبودهایی است که توانستیم ظرفیت را به دو برابر افزایش دادیم.

  • ادعای وجود تخلف در بیمارستان‌ها صحیح نیست

هاشمی با بیان فعالیت‌های انجام شده در این زمینه گفت: احیای شورای عالی انطباق را در سال 93 در دستور کار قرار دادم. دستورالعمل انطباق بیمارستانی را تشکیل دادیم و شورای معین گذاشتیم که بارها جلسات برگزار و مصوبات اجرا شد و برخلاف ادعای آقای پژمانفر امروز در هیچ بیمارستانی در بخش زایمان نه تنها مرد حضور ندارد بلکه پرستار مرد هم نداریم، ماما هم زن هستند و این ادعا صحیح نیست که تخلفی وجود دارد و من این موارد را به ایشان (پژمانفر)گفتم.

کد خبر 395461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha