مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه خبری ساینس دیلی می‌گوید ماشین ظرفشویی نیز می‌تواند میزبان قارچ و باکتری باشد.

washing

میکروب‌ها، از باکتری و ویروس گرفته تا قارچ، همه جا وجود دارند؛ بنابراین عجیب نیست که بتوان آن‌ها را در آشپزخانه پیدا کرد.

ماشین ظرفشویی حین شستشو شرایط محیطی مختلفی را برای ظروف فراهم می‌کند، گاهی درون آن مرطوب و گاهی کاملا خشک است و دمای آب نیز گاهی بسیار بالا و گاهی پایین می‌رود. از طرفی محیط آن اسیدی می‌شود و معمولا احتمال می‌رود که با وجود این شرایط و استفاده از مواد شوینده قوی، میکروب درون آن راه نیابد.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد با وجود شرایط محیطی شدید این وسیله، امکان وجود باکتری و قارچ در آن وجود دارد .

محققان نوع باکتری‌ها و قارچ‌ها ساکن در ماشین ظرفشویی و عوامل موثر بر آرایش این میکروارگانیسم‌ها را بررسی کردند. بررسی نمونه‌های استخراج شده از 24 ماشین ظرفشویی نشان می‌دهد Pseudomonas، Escherichia و Acinetobacter شایع‌ترین باکتری‌های یافت شده در این وسیله هستند.

محققان معتقدند این باکتری ها خطری ندارد؛ ولی می‌تواند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا از مشکل خاصی رنج می‌برند، منجر به عفونت شود.

Cryptococcus، Rhodotorula و Candida شایع‌ترین گونه‌های قارچی یافت شده بودند.

محققان در ادامه گفتند یکی از راه‌های جلوگیری از ورود این باکتری‌ها به فضای خانه این است که تا خنک‌شدن کامل ماشین، از باز کردن در آن خودداری شود. نتایج این مطالعه در نشریه Applied and Environmental Microbiology منتشر شده است.

کد خبر 395451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha