همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه بدهی های شهرداری تهران سه برابر بودجه ۹۶ است، گفت: ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از این بدهی ثبت نشده است.

به گزارش همشهري آنلاين، محمدعلی نجفی در جلسه علنی شوراي شهر تهران با بیان اینکه افراد صاحب نظري در داخل و خارج از شهرداري تهران در تهيه اين گزارش كمك كرده اند كه حدود 50 هزار ساعت مي‌شود، افزود: اقدام هوشمندانه شورا باعث شد كه اين كار در سطح وسيعي انجام شود و از اين بابت متشكريم.

  • توضيح درباره گزارش شهرداري

وي ادامه داد: اين گزارش سه خروجي دارد،  یک گزارش 500 صفحه ای اصلی با پیوست های آماری، یک گزارش مدیریتی 60 صفحه‌ای و یک گزارش پاورپوینت در شورا که می توان گفت 95 درصد این گزارش دقیق است كه البته خوب ممكن است آمارها در طول زمان تغيير كنند. 

نجفي درباره ديون و بدهي هاي شهرداري تهران با بيان اينكه ميزان اين بدهي ها سه برابر بودجه سال 96 است، توضيح داد: تاکنون 29 هزار و 510 میلیارد تومان بدهی‌ شهرداری ثبت شده است که 65 درصد آن بدهی‌های بانکی است.
  • ميزان بدهي‌هاي شهرداري تهران
شهردار تهران با بيان اينكه  13 هزار و 900 میلیارد تومان دیون و بدهی های ثبت نشده در شهرداري تهران وجود دارد، اضافه كرد: برآوردها نشان مي‌دهد كه  8 هزار و 600 میلیارد تومان بدهي در مراجعه قضايي دنبال شود كه با اين حساب بدهی‌های قطعی و غیرقطعی شهرداری 52 هزار و 100 میلیارد تومان است.

وي  به موضوع درآمدهاي پايدار شهرداري اشاره كرد و افزود: اين در آمدها از هيچ فرمولي پيروي نمي‌كند و  اداره مالی شهرداری کاملاً دیمی است چون كه درآمدهای پایدار از 7 درصد تا 25 درصد متغیر است.

  • ميزان درآمد پايدار 

نجفي تصريح كرد: این نشان می دهد هرگاه سهم شهرداری از مالیات ارزش افزوده بیشتر شده درآمدهای پایدار آن بيشتر شده و بالعكس اما براي امسال پیش بینی می‌کنیم که درآمدهای پایدار شهرداری 24 درصد باشد.

شهرداري تهران با بيان اينكه فرصتهاي زيادي در دوره قبلي شهرداري تهران از دست رفته، گفت: آنچه در منطقه 22 اتفاق افتاد نمونه اين فرصت بزرگ بود چرا كه اينجا طرح تفصيلي كاملي داشت و بايد از آن به عنوان کانال هوا و ریه تهران استفاده کرد ولي اين فرصت را به بدترين شكل از دست داديم.

نجفي تصريح كرد: موارد زيادي بوده كه سوء استفاده شده و بايد در مراجع قضايي پيگيري كنيم كه بعضي از آنها را به زودي انجام مي‌دهيم.

وی از خطاهاي محاسباتي شهرداري در دوره قبل خبر داد و اظهار داشت: به طور مثال اين خطا را مي‌شود در هزينه‌هاي عمراني تونل صدر و توحيد ديد.

  • ماجراي قرارداد يك ميليارد و 524 ميليوني با يك نفر در آستانه انتخابات

شهردار تهران با تاكيد براينكه بايد به فساد در اداره شهر مبارزه كرد و رويكرد اصلي ما اين است، افزود: اواخر سال 95 با فردی در دانشگاه پلیس براي كار پژوهشي قراردادي بسته شده كه ارزش آن يك ميليارد تومان است ولي ميتوانم بگويم كه ارزش کارشناسی آن 10 میلیون تومان هم نيست.

نجفي ادامه داد: 850 ميليارد از قرارداد پرداخت شده كه اتفاقا در مرداد ماه 96 درست بعد از انتخابات شوراها و نتيجه قطعي اين انتخابات بوده است.

وي تصريح كرد: در ادامه متوجه شديم كه در دوم مرداد باز هم با اين فرد قراردادي به ارزش 730 ميليون تومان بسته شده كه فرداي عقد قرارداد 584 ميليون تومان پرداخت شده است.

شهردار با بيان اينكه اين آقا مدعی است از کل مبلغ يك میلیارد و 524 میلیون توما فقط 170 ميليون تومان به او داده اند، گفت: او مي‌گويد بقيه پول را به حسابش ريخته‌اند و او پول را به حساب یکی از روسای دفتر معاونان شهرداری ریخته و به ادعای آن آقا هم این پول در انتخابات خرج شده است.

نجفي با اشاره به اينكه موارد زياد ديگري هم هست و سعي نداريم آن را قضاوت كنيم، افزود: تصریح کرد: قضاوت را به عهده همه کسانی قرار دهیم که ارزیابی می‌کنند تا بدانيم كه مشكلات اداره شهر در دوره فعلي چيست.

  • عاقبت بدهي‌هاي دولت به شهرداري

وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود گفت: البته 4 هزار و 723 میلیارد تومان بدهي قطعي به شهرداري تهران هم موجود است كه بخشي از آن مربوط به دولت است كه مي گويد بايد گزارشهاي حسابرسي شهرداري تهران ارائه شود.

نجفي در ادامه به طنز گفت: گاهي اوقات در رسانه هاي مخالف مي گويند كه نجفي مي خواهد بدهي هاي دولت به شهرداري را ماست مالي كند در حاليكه واقعا در بخشي از زمينه ها اسناد كافي نداريم.

شهردار تهران افزود: بخشی از مطالبات از دولت منوط به ارائه گزار‌ های حسابرسی شهرداری تهران است كه خوب در برخي سال‌ها حسابرس اظهارنظر نکرده است و دولت هم قبول ندارد و می گوید گزارش حسابرسی تایید شده نياز است كه خوب حق هم دارند.

وي در ادامه صحبت هاي خود به درآمدهاي پايدار شهرداري اشاره كرد و گفت‌: بايد بگويم كه سازمان سرمایه گذاری شهرداري در سال‌های قبل تنها به عنوان یک کارگزار عمل کرده است نه اینکه تعامل کرده و سرمایه گذار پیدا کند به طور نمونه شهرداري جذب برنامه هاي خارجي يا حمايت از استارت آپ ها و شركتهاي نوپا را نداشته است.

نجفي با بيان اينكه هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست، اظهار داشت: مثلا از مجموع املاک 674 مورد در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است يا به یک نهاد ملکی5 میلیاردی واگذار شد و به یک نهاد دیگری که در همان زمينه فعاليت كرده است واگذار نشد كه معلوم نيست چرا و به چه علت.

  • فروشگاههاي شهروند و سود اندك 

شهردار تهران در ادامه ارائه گزارش شهرداري تهران به شوراي شهر به موضوع فروشگاههاي زنجيره اي شهروند پرداخت و گفت: اگر شهروند را درست اداره مي‌كردند هم اكنون با هزاران میلیارد تومان سرمایه در اختیار باید بیش از 100 میلیارد سود عملیاتی داشته باشد اما در سال95 تنها9 میلیارد سود عملیاتی داشته است و 35 ميليارد سپرده بانكي و 4 ميليارد سود حاصل از ساير در آمدها دارند.

  • حقوق غيرعادلانه و سرمايه گذاري‌هاي بدون ضابطه از جيب كاركنان شهرداري

شهردار تهران به وضعيت حقوق كارمندان شهرداري اشاره كرد و گفت: به طور نمونه در شهرداری کارمندی با مدرک کارشناسی داریم که یک میلیون و ۴۰۰ هزار حقوق می گیرد ولي در مقابل کارمند دیگری با همان سابقه کار حدود پنج و نیم میلیون حقوق می گیرد یعنی کاملا غیرعادلانه است و هیچ ضابطه ای نیست.

نجفی درباره فعاليت صندوق ذخيره كاركنان شهرداري گفت: 85 درصد از دارايي‌هاي اين صندوق را ملك و ساختمان خريده‌اند در حاليكه بنا بود اين پول در بورس و ساير حوزه هاي اقتصادي سرمايه گذاري شود. جالب اينكه از این رقم ۷۰ درصد در پروژه‌ای به اسم سارینا کیش سرمایه گذاری كرده اند كه با فشار بخشی از آن را برگرداندند.

وی با بيان اينكه تعداد بازنشستگان شهرداري تهران بر تعداد كسور پردازان پيشي گرفته است، تاكيد كرد: اين يعني صندوق بازنشستگي شهرداري در بلند مدت ورشكسته مي‌شود.

  • آخرين وضعيت تعداد كاركنان شهرداري 

شهردار تهران از وجود 426 نفر در شهرداري به ازاي هر 100 پست خبر داد و اظهار داشت:  امسال 16 هزار پست سازماني داشتيم كه در مقالب آن 68 هزار و 127 نفر نيرو قرار داشت كه ماه پيش برخي از تك قراردادها را لغو كرديم. 

وی گفت: جالب است در سال 95  تعداد پرسنل شهرداری، 55 هزار و 952 نفر بود اما به ناگهان در  سه چهار ماه 13 هزار نفر به پرسنل شهرداری اضافه شدند، حالا بهانه اين بود كه اينها كارگر پیمانکاران هستند و می‌خواهیم کارمند شهرداری کنیم اما جالب اينكه برخي از آنها حتي سابقه یک روز حضور در شرکت‌های پیمانکاری را نداشتند.

شهردار تهران با اشاره به اينكه هيچ هوشمند سازي در تهران صورت نگرفته، افزود: اگر بخواهید از سازمان اطلاعات املاک را بگیرید، هیچ چیزی وجود ندارد اما خبرهای خوبی در چند ماه آینده در این بخش خواهیم داشت و بايد بگويم قراردادی با مدیریت کیش امضا کردیم تا بخشی از فعالیت‌های مربوط به هوشمندسازی را به صورت پایلوت در کیش اجرا کنیم.

شهردار تهران افزود: در حال حاضر 114 دفتر خدمات الکترونیکی در تهران وجود دارد اما نه تنها با ین وجود نیروها کم نشده است بلکه 13 هزار نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده است.

  • بازسازي بافت‌هاي فرسوده خوب نبوده است

شهردار تهران گفت: 40 درصد بافت‌های فرسوده را از ابتدا نوسازی کردیم و 60 درصد باقی مانده است اما در 40 درصد هم متاسفانه خوب عمل نکرده ایم، در نتیجه این اقدام، مردمی که بافت هایشان نوسازی شده است خیلی اعتماد به شهرداری ندارند و این یکی از جاهایی است که سرمایه اجتماعی شهرداری تهران به شدت لطمه خورد.

وی درباره اراضی عباس‌آباد هم گفت: اين منطقه ميتواند یک منطقه استثنایی در شهر تهران از نظر فرهنگی باشد. در سال ۹۰ قرارداد یک هتل بسته شده که مغایر با طرح جامع اراضی عباس آباد است، همچنين بخشی از این اراضی به نهاد انتظامی و نظامی داده شده است و متاسفانه چون قرارداد بسته شده برای جلوگیری از کار آنها مشکلات حقوقی وجود دارد.

  • وشعيت روزنامه همشهري و سازمان فرهنگي هنري از زبان شهردار 

شهردار تهران با تاكيد بر اينكه وضعیت مالی همشهری اصلا مناسب نيست، گفت: میزان برگشتی برخی از مجلات همشهری بیش از ۴۰ درصد است. البته ما چهار نشریه را تعطیل کردیم و بقیه هم فعلا زورمان به هیات مدیره همشهری نمی‌رسد که یک مقدار انقلابی‌تر عمل کند.

شهردار تهران گفت: در سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حمایت‌های شهرداری بیش از 4 برابر شده که 64درصد بودجه های حمایتی به فعالیت‌های مذهبی و بقیه به سایر فعالیت‌ها اختصاص یافته است و بزرگ ترین چالش ما در اين بخش این است که مدیریت شهری نقش تعیین کننده ای بر مدیریت این سازمان ندارد. یک هیات امنای 11 نفره دارد و الان اگر سازمان فرهنگی و هنری هر کاری کند بلافاصله یقه شهردار و شورای شهر را می‌گیرند. کسی نمی‌گوید شش نفر دیگری که در هیات مدیره تصمیم می‌گیرند چه می‌شود؟

  • شهرداری با حفر چاه آب یکی از عوامل نشست تهران است

نجفی در ادامه قرائت گزارشهاي خود از عملكرد شهرداري در 12 سال قبل به طبيعت سبز تهران اشاره كرد و  افزود: یکی از اشتباهات در دوره پیشین شهرداری، تک گونه ای شدن کاشت درخت در برخی مناطق تهران و موضوع کاشت درخت توت و آفت سفید بالک ها بوده است که هنوز هم مشکل آن ها را تحمل می‌کنیم.

شهردار تهران تصريح كرد: متاسفانه از 32 حلقه چاه با خروجی 143 میلیون مترمکعب آب استفاده می‌کنیم که یکی از علل زمینه ساز نشست شهر تهران موضوع چاه هایی است که خود شهرداری حفر کرده است. این اشتباهی بود که حالا وبال گردن شهرداری است.

وی در ادامه گفت: همچنين بايد بگويم كه 71  درصد میادین و بازارهای شهرداری تهران فاقد سند قطعی است و 70 درصد پایگاه‌های مدیریت بحران تاکنون تجهیز شده است که در این زمینه گزارش کاملی در اختیار روسای سه قوه داده‌ایم اما درباره آتش نشانی نسبتا بهتر عمل کردیم، گرچه کمبودهایی هم وجود دارد.

کد خبر 395400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha