مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید «شما» در کل زندگی‌تان «شما» باقی بمانید،‌ اما نباید انتظار داشته‌باشید که شخصیت‌تان نیز ثابت باقی بماند.

شخصیت

براساس گزارش بيزينس اينسايدر، اين يافته نتيجه پژوهشي بسيار بزرگ است كه طي چندين دهه روي 50 هزار نفر انجام شده‌است و نشان مي‌هد مفهوم سنتي شخصيت، به عنوان پديده‌اي كه پس بلوغ تثبيت شده و تغيير نمي‌كند، به كل نادرست است.

افراد حاضر در اين پژوهش روند تغيير ثابتي را با افزايش سن از خود نشان دادند، پنج شاخص اصلي شخصيت كه روانشناسان به آنها به عنوان استانداردهاي طلايي شخصيت اطمينان دارند،‌با افزايش سن دستخوش تضعيف و كاهش مي‌شود.

طي بيش از يك قرن زماني كه از نگارش كتاب اصول روانشناسي توسط ويليام جيمز مي‌گذرد،‌ كتابي كه ادعا دارد شخصيت انسان پس از 30 سالگي مانند گچ تثبيت و مقاوم مي‌شود،‌ روانشناسان تلاش كرده‌اند شخصيت انساني را با جزئيات بيشتري مورد مطالعه قرار دهند.

در سال 2003 انجمن روانشناسان آمريكا به وجود اختلاف نظر در اين زمينه ميان اعضاي انجمن پي برد و پژوهش اخير كه در آن از اطلاعات گرد‌آوري شده در 14 پژوهش مختلف درباره شخصيت‌هاي انساني استفاده شده‌است نيز به اين اختلاف نظر دامن مي‌زند. داوطلبان اين پژوهش‌ها از آمريكا،‌اروپا و اسكانديناوي در پژوهش همكاري داشته‌اند.

بسياري از داوطلبان هم‌اكنون به سن بزرگسالي رسيده‌اند و همين مي‌تواند چشم‌اندازي بي‌نظير از تكامل شخصيتي آنها به‌وجود آورد. در ميان پنج شاخص اصلي شخصيتي، روان‌رنجوری، برون‌گرایی، سازگاری، استقبال از تجربه و وظیفه‌شناسی، تمامي آنها در طول زندگي داوطلبان نوساناتي را نشان داده‌اند.

تمامي شاخص‌ها،‌به جز سازگاري، با گذشت هر دهه يك تا دو درصد روند كاهشي از خود نشان دادند. اين نتايج به محققان ثابت كرد تاثير "زندگي شيرين" حقيقي است و زماني كه افراد پا به سالخوردگي مي‌گذارند، مسئوليت‌هاي اجتماعي كمتري داشته و مي‌توانند هرآنچه دوست دارند را انجام دهند.

به بياني ديگر افراد در سالخورگي مي‌توانند نسبت به انطباق‌يافتن با يك گروه كمتر استرس داشته باشند، در تجربه پديده‌هاي جديد پذيرش كمتري پيدا كنند و به كلاسيك‌ها بچسبند،‌خودخواه‌تر شوندو كمتر برونگرا باشند. اين روند تقريبا در تمامي مراحل 14 پژوهش ديده شده‌است و در تمامي مناطق جغرافيايي نيز ثابت بوده‌است. ميزان كاهش برونگرايي در ميان آمريكايي‌ها نسبت به ديگر داوطلبان با افزايش سن محسوس‌تر مي‌شود.

محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه شخصيت انسان‌ها برخلاف اعتقاد جيمز مانند گچ تثبيت نمي‌شود، بيشتر شبيه به گلي است كه دائوا تحت تاثير محيط اطراف درحال تغيير شكل‌است.

کد خبر 395395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha