شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به اینکه در بخش‌هایی از جشنواره از فراخوان عدول کرده است، گفت: یکی از اصلی‌ترین هدف‌ها در برپایی این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور بیشترین گروه‌های تئاتری با بیشترین تنوع بود.

نمایش

به گزارش ایسنا، در فاصله کمتر از یک هفته تا شروع سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دبیر و مدیران این رویداد در نشستی که ظهر ۲۳ دی‌ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد به ارائه توضیحاتی درباره برخی حاشیه‌ها و ابهامات پیش آمده در این جشنواره از جمله تغییراتی که نسبت به فراخوان بوجود آمده و همچنین پوستر این رویداد که انتقادات زیادی را به همراه داشته است، مطرح کردند.

فرهاد مهندس‌پور دبیر این دوره از جشنواره در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه انتظارش از خودش بیشتر بوده است، گفت: در هشت، نه ماه گذشته تلاش کردم عاقل باشم چون به نظرم تصور اینکه می‌توانم کاری در این جا انجام دهم ساده‌لوحانه بود، آن هم به دلیل فشارهای زیادی است که وجود دارد.

او افزود: ما در برگزاری جشنواره از فراخوان عدول کردیم و البته تنها جایی که عادلانه عدول کردم این بود که بخش ایران به دو قسمت تقسیم شود و فکر می‌کردم تغییر در آن چیزی که خودم پیش از این نوشته‌ بودم بهتر است. ضمن اینکه با توجه به فشارهای زیادی که وجود داشته تغییرات می‌توانست خیلی بیشتر باشد به طوری که مهار از دست‌مان خارج شود و این شرایط برای من که سال‌ها از بدنه اجرایی تئاتر دور بودم متفاوت‌تر بود و خیلی زود متوجه شدم که نباید می‌آمدم.

دبیر تئاتر فجر درباره گستردگی جدول جشنواره تئاتر فجر و حجم زیاد آثار هم گفت: اینکه جشنواره تئاتر فجر را مهم و بزرگ نگه داریم از این جهت اهمیت دارد که این جشنواره می‌تواند به یک قطب فرهنگی در منطقه تبدیل شود که البته با وجود اینکه حدود ۲۰۰ اجرا در جشنواره هستند، هنوز عده زیادی از نبود اثر خودشان گله‌ دارند.

او همچنین در بخشی دیگر درباره برگزاری مسابقه در جشنواره گفت: نظر من این است که مسابقه برای تئاتر کاری احمقانه است چون آن را دون شأن تئاتر ایران و جشنواره بزرگی مثل تئاتر فجر می‌دانم و در این باره محمد رضایی راد، جلال تهرانی و حسن معجونی به صراحت گفتند که فقط اجرا در جشنواره برایشان کافی است در صورتی که امتیاز حضور در بخش مسابقه را داشتند اما با وجود چنین اعتقادی امسال شگفت زده هم شدم.

مهندس‌پور در این باره توضیح داد: در این باره درخواست‌هایی برای شرکت در مسابقه از سوی کسانی مطرح شد که گویا بر این باورند در تئاتر ایران بزرگ و کوچکی و داشتن اعتبار با گرفتن تندیس به وجود می‌آید و این بار اجرای عمومی و ملاقات با تماشاگر آن‌ها را ارضا نمی‌کند و کافی نیست حتی تماس‌هایی داشتم مبنی بر اینکه می‌خواستند حتما در بخش مسابقه باشند چون به دلیل اینکه می‌خواهند به خارج از کشور بروند لوح و تندیس جشنواره برایشان اعتبار دارد در صورتی که چنین چیزی درست نیست.

دبیر این دوره از جشنواره همچنین با بیان اینکه تلاش کرده است درباره کیفیت آثار مته به خشخاش نگذارد و در لیست مهمان‌های جشنواره احترام و جایگاه هنرمندان مهم بوده و به جوان‌ترین‌ها و مسن‌ترین‌ها توجه کرده است نه اینکه چه اثری ارائه می‌کنند، ادامه داد: من در نظر داشتم یک بخش عامه‌پسند در جشنواره امسال بگنجانم اما همین واژه عامه‌پسند برای خیلی‌ها برخورنده است که به این دلیل و نیز به دلیل تنگناهای مالی مجبور به کنار گذاشتن آن شدم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به برخی فشارهایی که وجود داشته است به نکته‌ای دیگر اشاره و اظهار کرد: آنچه در این دور از جشنواره بر آن تأکید داشتم این بود که گفت‌وگو میان اهالی تئاتر صورت گیرد و بر همین مبنا باید از خیلی تصمیمات خود صرف نظر می‌کردم چرا که نمی‌خواستم به تئاتری‌ها پشت کنم. این در حالی است که در این مدت دیده‌ام که چه وضعیتی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه پیش از این خیلی مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) را نمی‌شناخته اما در این مدت دیدارهای زیادی با او داشته است، افزود: متأسفانه تئاتری‌ها زیرآب یکدیگر را پیش مدیر کل می‌زنند و او از همه این چیزها خسته است و می‌گوید به چه کسی می‌تواند اعتماد کند، حتی با اینکه می‌داند حضور در این جشنواره برای من هیچ نفعی ندارد اما با این حال گاهی در صورتش می‌بینم که به من هم اعتماد ندارد و این ناشی از همین فشارهایی است که به او وارد می‌شود و من این را به طور انسانی درک می‌کنم. ضمن اینکه یکی از فشارهایی که در این مدت وجود داشته مربوط به بودجه است و فقط هفت روز پیش این مسئله حل شد و او بسیاری از کارها را بدون اینکه اعتباری باشد پیش برده‌ایم.  

یکی از موارد انتقادی که بارها و بارها در نشست خبری مطرح شد در ارتباط با پوستر جشنواره بود که در این باره سیامک فیلی‌زاده توضیح داد: ایده این پوستر براساس خواسته دست‌اندرکاران جشنواره ایجاد شده و جزو شروط من هم این بود که پوستر ساده باشد.

او با اشاره به تجربه‌های قبلی خود در طراحی پوستر جشنواره فجر گفت: با توجه به اینکه شعار جشنواره گفت‌وگو بود حال امروز جامعه را گرفتم و از آنجا که خیلی از گفت‌وگوها موبایل محور و براساس ایموجی هستند در طراحی پوستر از آن‌ها استفاده شد.

همچنین درباره سایت فروش بلیت جشنواره هم که امسال بر عهده سایت ایران‌نمایش است سوالی مطرح شد که با توجه به بیانیه اعتراضی یکی دیگر از سایت‌های متقاضی که در سال‌های قبل این امکان را در اختیار داشت، دبیر جشنواره تئاتر فجر پاسخ داد که این امر به مناقصه گذاشته و در نهایت بهترین پیشنهاد انتخاب شد.

در این نشست همچنین اعلام شد که فراخوان جشنواره سی‌وهفتم را هم نوشته‌اند و در مواردی فراخوان دچار تغییرات زیاد شده که البته ممکن است اجرایی شود یا اجرایی نشود.

کد خبر 395338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha