همشهری آنلاین: دفتر نمایندگی اتحادیه آفریقا در واشنگتن اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه خواهان عذرخواهی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده نسبت به اظهارات «توهین آمیز و نژادپرستانه» وی است.

اتحادیه آفریقا: ترامپ باید از همه آفریقایی‌تباران عذرخواهی کند

به گزارش يورونيوز، این بیانیه ضمن ابراز ناامیدی، شوک و عصبانیت از رفتار رئیس جمهوری آمریکا از وی خواست تا «تمام آفریقایی تباران جهان» عذرخواهی کند.

دفتر نمایندگی اتحادیه آفریقا (شامل ۵۵ کشور آفریقایی) در واشنگتن اعلام کرد: «دفتر نمایندگی اتحادیه آفریقا این اظهارات را به شدت محکوم می‌کند و خواستار عذرخواهی آمریکا از مردم آفریقا و تمام آفریقایی‌تباران جهان است.»

این بیانیه که در واکنش به «سوراخ مستراح» خواندن تعدادی از کشورهای آفریقایی از سوی دونالد ترامپ صادر شده است، با تاکید بر اینکه «دولت کنونی آمریکا نسبت به کشورهای آفریقایی برداشتی اشتباه دارد» گفت که گفتگوی میان کشورهای آفریقایی و ایالات متحده ضروری است.

بر اساس گزارش رسانه‌های امریکا، دونالد ترامپ روز پنجشنبه در نشست مشترک با نمایندگان کنگره، درباره قوانین مهاجرتی و لغو برنامه «داکا»، چند کشور آفریقایی و هائیتی را «سوراخ مستراح» خوانده و گفته بود: «چرا ما باید کسانی را از کشورهایی که سوراخ مستراح هستند این افراد را به اینجا راه دهیم؟»

دونالد ترامپ، در ماه سپتامبر همانطور که در زمان انتخابات قول داده بود اجرای طرح «داکا» را متوقف کرد. داکا (DACA) قانونی بود که به موجب آن کسانی که در زمان مهاجرت غیرقانونی به آمریکا زیر سن قانونی قرار داشتند، می‌توانستند در این کشور به طور قانونی مشغول به تحصیل و کار شوند.

ترامپ روز جمعه با تکذیب گزارش رسانه‌ها از این نقل قول خود گفته بود که هر چند لحنش در این جلسه تند بوده اما از چنین لفظی استفاده نکرده است.

این در حالی است که دیک دوربین، سناتور دموکرات حاضر در آن جلسه، استفاده رئیس جمهوری آمریکا از عبارت «سوراخ مستراح» برای کشورهای آفریقایی را تائید کرده است.

معاون دبیرکل کنگره ملی آفریقا در آفریقای جنوبی، سخنگوی سازمان ملل متحد، دولت هائیتی، دولت بوتسوانا و چندین کشور آفریقایی نیز جمعه شب نسبت به این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان دادند.

کد خبر 395327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha