همشهری آنلاین: فسیل‌هایی که به تازگی کشف شده‌اند نشان می‌دهند پروانه‌ها و بید‌ها دست‌کن از ۲۰۰ میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده‌اند.

پروانه

براساس گزارش BBC، پژوهشگران به تازگي فسیل پولک‌های بال پروانه‌ای به اندازه یک ذره غبار را در آلمان کشف کردند. اين كشف تاريخ منشا لپيدوپترا‌ها يا پروانه‌سانان، يكي از مورد مطالعه‌ترين خانواده حشرات را به عقب مي‌راند.

به گفته محققان با مطالعه در مورد تکامل اولیه بیدها و پروانه‌ها، مي‌توان اطلاعات بیشتری در مورد این گونه به‌دست آورد. محققان براي دستيابي به فسيل درون سنگ با اسید، سنگ را شکافتند. پروانه‌ها و بيد‌ها حشراتي شكننده و ظريف هستند و اين به آن معني است كه فسيل آنها به شدت كمياب و ارزشمند است.

به گفته باس فان شوتبرووگه از دانشگاه اوترخت هلند یافته‌ها نشان می‌دهند برخی گونه‌های بید و پروانه به گروهی از پروانه‌سانان تعلق دارند که هنوز وجود دارند و زبان درازی برای مکیدن شهد دارند.

اين یافته‌ها در نشریه ساینس ادونسس منتشر شده و نشان می‌دهد پروانه‌ها و بیدها چگونه در سراسر جهان به جز قطب‌ها پخش شده‌اند. پروانه‌سانان اولیه در پایان دوره تریاسه که بسیاری از موجوات زنده در آن منقرض شدند جان سالم به در بردند. دوره تریاسه نخستین دوره از دوران میانه‌زیستی است.

به گفته تیمو فان الجیک، سرپرست تیم تحقیق دانشگاه اوترخت اطلاعات به دست آمده به تلاش‌های معاصر برای حفظ و بقای این گونه کمک خواهد کرد. این اطلاعات کمک بزرگی برای دانشمندان است تا بدانند تغیرات اقلیمی ساخته دست بشر چگونه بر حشرات و تکامل‌شان در آینده اثر می‌گذارد.