همشهری آنلاین: مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: نگرانی و مشکل خاصی برای آلودگی سبزیجات و میوه‌جات از نظر وجود سموم نداریم، از طریق سازمان غذا و دارو و مرکز سلامت محیط و کار، میزان سموم موجود در سبزی و میوه کنترل و اندازه‌گیری می‌شود.

زمین  کشاورزی

زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه مشترک وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی برای کنترل سموم و کودهای شیمیایی مورد استفاده در محصولات کشاورزی، اظهارداشت: برای این موضوع کارگروهی تخصصی تشکیل شده است و طی سه سال گذشته با تدوین طرح و برنامه، اقدامات خوبی برای کاهش میزان سموم و کودهای ازته (نیترات) در سبزیجات و میوه انجام داده‌اند.

وی ضمن تایید سلامت محصولات کشاورزی، اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز حمایت کرده و قرار است برای تجهیز آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو و جهاد کشاورزی همراهی کند. در حال حاضر برنامه کاهش میزان سموم در هشت محصول کشاورزی در اولویت قرار گرفته است و این برنامه توسط جهادکشاورزی و با کمک وزارت بهداشت پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، عبداللهی پیشتر اعلام کرده بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد در سبزیجات برگی مانند کاهو، خیار، گوجه، سیب زمینی و پیاز احتمال باقی ماندن سموم بیشتر است؛ چراکه کشاورزان از سموم کشاورزی به صورتی نامناسب استفاده می‌کنند. آنها سمی که برای یک نوع گیاه مناسب است، برای همه گیاهان استفاده می‌کنند؛ این موضوع به آگاهی کشاورزان بازمی‌گردد. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت باید روی آموزش کشاورزان کار کنند تا مطلع باشند که خطرات مصرف زیاد این سم چیست. به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت برنامه‌های آموزشی لازم را برای کشاورزان برگزار می‌کنند. برنامه‌ای در زمینه بهداشت کشاورزان وجود دارد که در آن موضوع آموزش آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است تا فرهنگ استفاده درست و بجا از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی ایجاد شود.

کد خبر 395253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha