چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
۰ نفر

کاهش چک‌های برگشتی در آذر ماه تازه‌ترین آمارهای رسمی بانک مرکزی از دادوستد صورت گرفته با چک در آذرماه امسال نشان می‌دهد ۱۵.۳ درصد از تعداد چک‌ها برگشت خورده که نسبت به آبان‌ماه امسال ۰.۱ درصد و نسبت به آذرماه سال گذشته ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که از حیث ارزش ریالی چک‌های برگشت خورده به کل چک‌های برگشتی، نسبت چک‌های برگشتی در آذرماه به 21.6درصد رسیده که نسبت به آذرماه پارسال 0.7درصد افزایش و نسبت به آبان‌ماه امسال 0.9درصد کاهش نشان می‌دهد. بانک مرکزی می‌گوید: در آذر‌ماه سال۱۳۹۶ درکل کشور حدود ۹.۴میلیون فقره چک به ارزش حدود ۶۲۵ هزار میلیارد ریال مبادله شد که از این تعداد، بالغ بر ۱.۴ میلیون فقره چک به ارزش حدود ۱۳۵هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.

این گزارش می‌افزاید: در آذر‌ماه سال۱۳۹۶ درتهران حدود ۳.۳میلیون فقره چک به ارزش بالغ بر ۳۷۲هزار میلیارد ریال مبادله شد که از این تعداد، بالغ بر ۴۷۸هزار فقره چک به ارزش حدود ۷۵هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. همچنین ۱۴.۶درصد از تعداد و ۲۰.۱درصد از ارزش کل چک‌های مبادله‌ای آذر‌ماه سال‌جاری در تهران را چک‌های برگشتی تشکیل می‌دهد که سهم ارزشی این چک‌ها نسبت به‌ماه قبل کاهش و نسبت به آذر‌ماه سال گذشته افزایش یافته است.

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از چک‌ها به‌دلیل فقدان یا کسری موجودی برگشت داده شده، به‌طوری‌که در آذر‌ماه سال‌جاری در کل کشور ۹۷.۱درصد از تعداد و ۹۵.۸درصد از ارزش کل چک‌های برگشتی به‌دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی‌ و مقاوم‌سازی اقتصاد، علاوه بر تکمیل زیرساخت پردازش و پذیرش الکترونیکی چک، پیاده‌سازی کامل سامانه‌های نظارتی مرتبط نظیر سامانه چک برگشتی، سامانه مرکز کنترل و نظارت اعتباری (مکنا) و به‌خصوص سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته‌چک (صیاد) را با هدف ایجاد زمینه و امکان نظارت مؤثر بر سازوکار صدور دسته چک در دستور کار قرار داده است. بانک مرکزی 28شهریورماه امسال سامانه صیاد را با هدف کاهش چک‌های برگشتی راه‌اندازی کرده که براساس آن دسته‌چک‌ها به‌صورت استاندارد درآمده و یک شماره منحصر به فرد روی هر برگ چک درج می‌شود که دریافت‌کننده چک می‌تواند این رقم را به سامانه پیامکی بانک مرکزی ارسال کند تا در همان لحظه از سوءسابقه صاحب چک مطلع شود.

به گفته ناصر حکیمی، معاون فناوری بانک مرکزی با جایگزینی دسته‌چک‌های جدید با دسته‌چک‌های قدیمی، هنگام دریافت چک از سوی صادرکننده آن اگر مشکلی درخصوص سابقه دارنده چک وجود داشته باشد همان لحظه گیرنده پیامک مطلع می‌شود و می‌تواند قبل از اینکه چک را دریافت کند معامله را قطعی نکند.

کد خبر 395250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha