سیدمحمد فخار - خبرنگار: هر روز شواهد بیشتری از ناکارآمدی طرح ترافیکی که از سال ۱۳۵۸ در تهران اجرا شده، به گوش می‌رسد.

آلودگی هوا

شاید تأکید بر همین نکته بوده که اعضای کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران را برآن داشت تا طی جلسه‌ای طرح جدید ترافیکی پایتخت را مورد بررسی قرار دهند و بازنگری بر طرح قدیمی و فرسوده شهری را خواستار شوند. به گزارش همشهری، طرح ترافیک قدیمی تهران فارغ از هرگونه توجیه کارشناسی از ماه‌های نخست پس از انقلاب اسلامی برای کنترل عبور و مرور در محدوده مرکزی شهر به اجرا درآمد و پس از گذشت نزدیک به 4دهه، هیچ پرسشی برای مسئولان وجود نداشت که چرا این طرح اصلاح نمی‌شود؟

441نهاد طی این طرح، مجوزهای تردد دریافت می‌کردند و تعداد اندکی نیز طرح با محدوده قیمتی 3میلیون تومان به فروش می‌رسید تا هیچ‌نوع عدالت اجتماعی در این طرح مدنظر نباشد. بدین‌ترتیب سی‌و چهارمین جلسه کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درخصوص طرح تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۹۷ و نیز اقدامات و برنامه‌ها درخصوص کاهش آلودگی هوا برگزار شد.

طرح جدید ترافیکی تهران طبق برآوردها قرار است از فروردین 97اجرا شود و می‌تواند سازوکار تبعیض طرح فعلی را بر مبنای آزادی ورود همه به هرجای شهر براندازد. براساس طرح قدیمی، تنها حدود 100هزار خودرو از مجموع 4میلیون خودروی پلاک تهران حق تردد در همه نقاط شهر را داشتند و این با عدالت اجتماعی تضاد واضحی دارد.

  • اهمیت تغییر شرایط موجود

طرح ترافیک نیاز به بازنگری و تغییر دارد. این جمله را زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد و گفت: انتظار داریم با سازوکار و ضمانت اجرایی مناسب درآمد ناشی از این طرح صرف توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی شهر تهران شود.

صدر اعظم نوری در جریان این جلسه و بعد از برخی انتقادات که به اجرای طرح ترافیک جدید منجر شده بود، گفت: اینکه بیان می‌شود هم‌اکنون دسترسی به حمل‌ونقل عمومی میسر نیست و لذا نباید طرح ترافیک جدید را اجرا کرد، کم لطفی است چراکه توزیع ایستگاه‌های اتوبوس در تهران منطقی است.

البته سامانه مترو در همه نقاط شهر گسترده نشده و در حال توسعه بوده اما اتوبوسرانی نیز یک مد حمل‌ونقل عمومی است و ایستگاه‌های اتوبوس در سطح شهر در دسترس هستند. وی ادامه داد: در اجرای طرح جدید ترافیک در ابتدا باید هدف آن را درنظر گرفته و بعد مسائل آن را بررسی کنیم. یکی از انتقادهایی که مطرح می‌شود اینکه هدف شهرداری از اجرای این طرح درآمد‌زایی است، اما نوری گفت: درنظر داشته باشیم اینکه هر طرحی را اقتصادی کنیم بد نیست.

وی تصریح کرد: شهرداری باید از درآمدهایش شهر را اداره کند. لذا اگر شهرداری طرح‌هایی بدهد که اقتصادی باشد، نباید آن را زیر سؤال برد. به گفته نوری، طی 40سال شاهد اجرای طرح ترافیک بوده‌ایم و به‌نظر می‌آید باید جایگزینی برای این طرح معرفی شود. طرحی که از سوی شهرداری پیشنهاد شده باید چکش کاری و با جمع‌بندی مناسب به‌صورت لایحه به شورا ارائه شود. بدین‌ترتیب ما انتظار داریم درآمد حاصل از این طرح با سازو کار و ضمانت اجرایی مناسب صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر شود.

  • مراحل تصویب طرح

شهرداری لایحه طرح ترافیک جدید را به شورا ارسال کرده است. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در این‌باره به همشهری گفت: هفته آینده این لایحه اعلام وصول و سپس به بحث و بررسی گذاشته می‌شود. نوری درخصوص مراحل بعدی تصویب تا اجرای این طرح تصریح کرد: معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران طی هماهنگی با پلیس راهور و شورای ترافیک تهران گام‌های موافقت اصولی را برداشته و نظر اولیه آنها پیش از تصویب و اجرا را گرفته است تا در روند اجرایی آن مشکلی پیش نیاید.

  • پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح

پیشنهاد آزمایشی طرح ترافیک جدید تهران، موضوع دیگری بود که در جلسه کمیسیون سلامت شورا مطرح شد. این نوع اجرا می‌تواند کاستی‌ها و نواقص موجود را مشخص کند تا در مرحله اجرای اصلی، طرح برای شهروندان مشخص شده باشد و نکته مبهمی برای مرحله اجرای اصلی باقی نماند. ناهید خداکرمی در این‌باره گفت:

پیشنهاد می‌کنم در ابتدا این طرح به‌صورت پایلوت در ۳‌ماه نخست سال اجرا تا نقاط قوت و ضعف آن نمایان شود. وی ادامه داد: بهتر است در طرح جدید پیشنهادی شهرداری، محدوده طرح ترافیک در محدوده‌های داخل طرح نظیر خیابان خیام و پارک‌های حاشیه‌ای ممنوع شوند همانند آنچه در شهرهای دیگر دنیا صورت می‌گیرد.

  • تذکر درباره کاهش آلودگی هوا

یکی از نقاط مورد بحث در طرح ترافیک جدید، اهمیت به کاهش آلودگی هواست. این موضوعی بود که آرش میلانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا را نیز برآن داشت تا چنین سؤال کند که طرح کاهش (LEZ) چه مشکلاتی داشت که اجرا نشد درحالی‌که پایه طرح ترافیک جدید همین طرح کاهش است. همچنین درآمد ناشی از این طرح در ازای کاهش ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون چقدر است؟ میلانی گفت:

خواهش من از طراحان این طرح این است که هوا را از دلایل توجیهی طرح حذف نکنند، چرا که هم‌اکنون مردم در مناطق داخل طرح در عذاب هستند و برخی روزها در همین منطقه ۱۲ شاخص آلایندگی خیلی زیاد است. در این جلسه همچنین محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران درخصوص اظهارات اعضای کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر، قیمت‌گذاری را راه کنترل و سیاستگذاری دانست و گفت: طرح ترافیک از گذشته دارای پشتوانه فکری نبوده به‌طوری که این محدوده را منطقه ممنوعه می‌نامیدند و مشکلات از همین جا شروع شد.

  • آلودگی هوا دراولویت باشد

برخی اعضای شورای شهر طی روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که با کلیات طرح موافق هستند اما نقاط مبهمی درخصوص جزئیات طرح ترافیک جدید وجود دارد. زهرانژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این موضوع تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد این است که تلاش برای یک طرح ترافیکی جدید باید متمرکز بر بحث کاهش آلودگی هوا باشد و فقط نباید در بحث‌های روان‌سازی ترافیک شهری منحصر بماند.

به گفته وی، این طرح باید دست‌کم از وسعت روزهای آلوده سال بکاهد. آقای پورسیدآقایی، معاون شهردار طی جلسه‌ای که با ما داشتند نکاتی را مطرح کردند اما ما باید بدانیم میزان خودرویی که امروز وارد طرح ترافیک می‌شود به نسبت زمان اجرای طرح جدید چه اندازه کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که این بحث رابطه مستقیمی با کیفیت هوای تهران دارد.

این نیازمند دریافت یک سری آمار و اعداد از سوی مسئولان ترافیک است. البته گویا اطلاعات احصا شده و به‌زودی قرار است به اطلاع شورا برسد. از نظر ما اولویت سلامت شهروندان است و باید مانع از آلودگی هوای شهر شد. موضوع دوم نیز بحث هزینه است و اینکه عوارض در کدام بخش هزینه می‌شود. ما هنوز این پرسش‌ها را داریم و امیدواریم پیش از ارائه لایحه در صحن علنی، رفع شود تا مشکلی در مسیر تصویب پیش نیاید.

کد خبر 395249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha