جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴
۰ نفر

حمیدرضا نوربخش | دبیر جشنواره موسیقی فجر:امسال از بیستم تا سی‌ام دی‌ماه، جشنواره سی‌وسوم فجر در حال اجراست.

حمید رضا نور بخش

این جشنواره بخش‌های مختلفی دارد؛ موسیقی سنتی و ردیف دستگاهی، موسیقی با نگاه تجربه‌گرا و معاصر، بخش ارکسترال و کلاسیک، بخش بین‌الملل، موسیقی نواحی، بخش بانوان، بخش‌هایی هستند که در جشنواره نمایندگانی برای اجرا دارند.

از دوره سی‌ویکم ریل‌گذاری جدیدی برای جشنواره انجام شد که در آن بخش بسیار مهمی به نام جایزه «باربد» به جشنواره اضافه شد که مختص داوری آثار و تولیدات سال است. این بخش برای تأثیرگذاری کیفیت آثار تولیدی به جشنواره اضافه شده و تأثیر بسزایی هم در تحول تولیدات موسیقی داشته است.

در بخش بین‌الملل نگاه بسیار جدی‌تر و حرفه‌ای‌تری به جشنواره داشته‌ایم. گروه‌هایی که در این سه‌ دوره به بخش بین‌الملل جشنواره دعوت شده‌اند، چهره‌ها و گروه‌های شاخص بین‌المللی بوده‌اند. حضور این گروه‌ها باعث شده که ما بتوانیم در مسیری قدم برداریم که دیگر فستیوال‌های معتبر جهان در آن قدم برمی‌دارند.

امسال بعد از 2دوره برگزاری، درخواست‌‌های زیادی از سوی نمایندگان گروه‌ها برای معرفی آنها و حضور در جشنواره داشتیم. امسال 19گروه در این بخش حضور دارند که محوریت آنها حوزه «ایران فرهنگی» است؛ هرچند از کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش، اسپانیا و فرانسه نمایندگانی حضور دارند. همینطور از کشورهای ترکیه، مغولستان، هند، چین، ژاپن و... سعی‌کرده‌ایم در بخش داخلی نیز این تنوع را حفظ کنیم و از تمامی فعالان موسیقی کشور دعوت کنیم که در این جشن حضور داشته‌ باشند و خوشبختانه موفق بوده‌ایم. در مجموع فکر می‌کنم که جشنواره به سمت جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر شدن می‌رود.

بخش‌های رقابتی‌ را هم که فکر کردیم بهتر است در جشنواره موسیقی فجر نباشند، مجزا شده و تبدیل به جشنواره‌ای مستقل با نام «جشنواره کلاسیک ایرانی» شدند که تا به حال 2دوره آن برگزار شده است. بخش بین‌المللی پژوهش هم امسال برای نخستین‌بار اضافه شده؛ این بخش در مرکز همایش سازمان فرهنگی اکو واقع در اقدسیه برگزار می‌شود و 2پژوهشگر غیرایرانی در آن حضور خواهند داشت. این بخش یکی از کیفی‌ترین بخش‌هاست و امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد؛ هرچند خوشبختانه استقبال خوبی از آن شده است. مجموعا جشنواره سی‌وسوم با بیش از 90 اجرا امسال در حال انجام است.

متأسفانه انسداد فضای مجازی و فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام در روزهای اخیر روی اطلاع‌رسانی جشنواره تأثیر گذاشت اما به هرحال در فضای شهری بیلبوردهای اعلان جشنواره نصب شده است. امیدوارم مخاطبان، مردم و علاقه‌مندان به موسیقی اجراها را از دست ندهند و آرزوی، برگزاری جشنواره‌ای خوب را دارم.

کد خبر 395235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha