همشهری آنلاین: یک سند ۲۸ صفحه‌ای، محصول گفت‌وگوهای گسترده بین نمایندگان سه حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان است. سندی که با توافق کلی این سه حزب، می‌تواند مبنای مذاکرات آن‌ها بر سر تهیه قرارداد ناظر بر دولت ائتلاف بزرگ در آلمان باشد.

راه برای تشکیل دولت ائتلاف بزرگ در آلمان هموار شد

به گزارش دويچه وله، گفت‌وگوهای مقدماتی توافق بر سر تشکیل ائتلاف بزرگ دولتی در آلمان به ثمر نشست. دور مذاکرات اصلی بر سر قرارداد مشترک احزاب شرکت‌کننده در ائتلاف بزرگ به‌زودی آغاز خواهد شد. روندی که می‌تواند تا ماه آوریل ادامه یابد.

اتحاد دو حزب دموکرات مسیحی (حزب آنگلا مرکل) و سوسیال مسیحی پیش از آن، آمادگی خود را برای امضای این سند اعلام کرده بودند. این در حالی است که نمایندگان حزب سوسیال دموکرات خواستار تغییر این یا آن بند سند ۲۸ صفحه‌ای شده بودند.

  • مهم‌ترین توافق‌ها

این سند شامل موارد بسیار متعددی می‌شود. از سیاست مالیاتی گرفته تا موضوع پناهجویان در آلمان. محورهای اصلی این سند که مورد توافق احزاب شرکت‌کننده واقع شده است از این قرارند:

  • برخلاف تمایل حزب سوسیال دموکرات، مالیات بر درآمدهای کلان افزایش نخواهد یافت. نمایندگان حزب سوسیال دموکرات خواستار آن شده بودند که نرخ مالیات افراد صاحب درآمدهای کلان از ۴۲ درصد به ۴۵ درصد افزایش یابد. این تغییر بر اساس توافق به‌دست آمده اجرایی نخواهد شد.
  • عوارض همبستگی که پس از وحدت دو آلمان و برای تامین هزینه بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های آلمان دموکراتیک (آلمان شرقی)وضع شده بود، قرار است به تدریج کاسته شود. بسیاری از شهروندان آلمان با اشاره به گذشته نزدیک به ۳۰ سال از وحدت آلمان، خواستار حذف عوارض همبستگی شده بودند.
  • مذاکرات طولانی پشت درهای بسته
  • حزب سوسیال دموکرات به‌رغم اعتراض‌های پیشین خود با سیاست حزب سوسیال مسیحی مبنی بر محدود کردن تعداد پناهجویان موافقت کرد. به این ترتیب، آلمان همه ساله ۱۸۰ هزار تا ۲۲۰ هزار پناهجو خواهد پذیرفت.
  • یک میلیارد یورو به امر کاهش بیکاری در کشور اختصاص خواهد یافت.
  • آلمان بر آن است تا بودجه مربوط به بهبود شرایط آموزشی و وضعیت مدارس کشور را افزایش دهد.
  • آلمان سهم بیشتری در تامین نیازهای اتحادیه اروپا برعهده خواهد گرفت.

دولت جدید کی کار خود را آغاز می‌کند؟

کسب توافق بر سر سند ۲۸ صفحه‌ای گفت‌وگوهای مقدماتی مربوط به تشکیل دولت ائتلاف بزرگ راه را برای تشکیل دولت جدید هموار می‌کند. اما تا زمان تشکیل دولت و آغاز رسمی کار آن راه زیادی در پیش است.

نخستین مانع احتمالی، کنگره حزب سوسیال دموکرات است که قرار است روز ۲۱ ژانویه برگزار شود. اعضای این حزب قرار است در این کنگره نسبت به شرکت حزب سوسیال دموکرات در ائتلاف حکومتی تصمیم بگیرند.

مذاکرات گروه‌های کار سه حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات بر سر قرارداد ناظر بر کار ائتلاف بزرگ نیز، حداقل ۲ ماه طول خواهد کشید. به این ترتیب، در صورت آنکه همه چیز طبق برنامه پیش برود، قرارداد ناظر بر کار دولت ائتلاف بزرگ پایان ماه مارس آماده خواهد شد. بنابراین دولت جدید آلمان در بهترین حالت می‌تواند کار خود را اوایل ماه آوریل آغاز کند.

کد خبر 395226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha