مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

سید محمد فخار - خبرنگار: خطوط جدید ال‌آرتی به‌زودی در پایتخت راه‌اندازی می‌شوند و این نوید یک حمل‌ونقل جدید، سریع و کم هزینه است که می‌تواند تردد در پایتخت را متحول کند.

قطار شهری

مهدی حجت، معاون شهردار تهران در‌این‌باره گفت که بنیاد مستضعفان قبول کرده تا روی خط ال آر تی تهران سرمایه‌گذاری کند. به گزارش همشهری، ال آرتی یک مدل‌ اثرگذار و ازجمله روش‌های متداول حمل‌ونقل ریلی در شهرهای جهان است.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: در سال‌های گذشته متأسفانه فقط در تهران به سمت مترو رفتیم که گران‌ترین نوع حمل‌ونقل ریلی شهری است، درصورتی که ال‌آرتی با یک سوم یا یک‌چهارم هزینه مترو ساخته می‌شود. پس ما باید به خطوط ال‌آرتی نیز توجه کنیم و در مکان‌هایی که نیاز باشد از آن استفاده کنیم.

  • بررسی 4گزینه

براساس مطالعات انجام شده در معاونت حمل ونقل و ترافیک تهران، 4گزینه برای راه‌اندازی خطوط ال‌آر‌تی وجود دارد که شامل محدوده‌های بازار و خیابان جمهوری، بزرگراه همت و خیابان ولیعصر می‌شود.

بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد با فراهم شدن امکانات، در 2گزینه نخست، امکان بیشتر و مسیر آسان‌تری برای اجرا وجود دارد.

طرح خط ال‌آر‌تی خیابان ولیعصر اگرچه بارها مطرح شده اما باید توسط مشاور پروژه، مطالعه بیشتری شود. پیش از این یک طرحی وجود داشت که خطوط بی‌آر‌تی تجریش تا راه‌آهن به ال‌آر‌تی تبدیل شود و توجیه آن این بود که فضای اشغال شده فعلی معابر را ۲متر کاهش می‌دهد؛ یعنی یک لاین به خطوط ماشین اضافه می‌شود.

ولی تجربه ساخت این خطوط در شهرهای مختلف دنیا نشان می‌دهد ال‌آر‌تی با همان قطار ریلی رو‌سطحی، نیاز به خطوط مستقیم دارد و در مسیر صاف و بدون شیب‌های بلند می‌تواند مسافران را به راحتی در شهر جا‌به‌جا کند. بدین‌ترتیب احتمال استفاده از آن در مسیر خیابان ولیعصر، به لحاظ هزینه و اجرا در یک مسیر بدون شیب، نیازمند طراحی خطی است که در سراسر این خیابان شیب را رفع کند و ممکن است برای اجرا در اولویت نخست نباشد.

از سویی محمدعلی نجفی شهردار تهران در تاریخ 20 آذر گفته بود: یکی از مواردی که باید برای بزرگراه همت و بخش‌هایی از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مورد بررسی قرار گیرد، توسعه حمل‌ونقل ریلی با ال‌آرتی است. در این‌باره در برنامه توسعه ۵ساله شهرداری تهران برای راه‌اندازی خط ال آرتی در بزرگراه همت برنامه‌ریزی نشده و اگر مدیریت شهری بخواهد این برنامه را اجرایی کند، باید آن را در تدوین برنامه سوم بگنجاند تا از سال 98به بعد اجرایی شود.

بدین‌ترتیب، مناسب‌ترین گزینه برای اجرا، در مسیر بازار تهران است که می‌تواند تحولی در قلب تاریخی شهر باشد و هر سطح اشغالی که داشته باشد، موید اهداف طرح جدید ترافیکی تهران نیز خواهد بود. از ابتدای سال97قرار است طرح ترافیکی جدید با تکیه بر افزایش ظرفیت حمل ونقل عمومی در پایتخت به اجرا درآید.

  • 2نقطه قوت ال آرتی

در میان طرح‌های حمل ونقلی عمومی که در تهران به اجرا درآمده، ال آرتی دارای 2ویژگی منحصر به فرد است که می‌تواند برای تهران مفید باشد. فریدون پاک‌سرشت استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حمل ونقل در این‌باره به همشهری می‌گوید: فضای عبور و مرور در تهران فضایی بسیار محدود است که به اعتقاد پلیس راهور تهران، برای کمتر از یک میلیون خودرو فضا دارد و در چنین شرایطی، حدود 4میلیون خودرو در این شهر تردد می‌کنند.

از این‌رو باید یک خط تردد عمومی، کمترین فضا را از مسیر تردد حیاتی اشغال کند که ال آرتی در این زمینه از بی‌آرتی‌های موجود عرض کمتری دارد و به‌علت سرعت بالاتر می‌تواند مطلوبیت تردد شهری را افزایش دهد. به گفته پاک‌سرشت، ویژگی دومی که در شرایط فعلی تهران نیز برای مدیریت شهری راهگشاست، این است که با سرعت بیشتر از مترو و قیمت کمتر از آن قابل اجراست و این می‌تواند در شرایط فعلی که تهران به حفظ بیشتر منابع درآمدی نیاز دارد، راهگشای مدیریت شهری باشد.

کد خبر 395150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha