همشهری آنلاین: رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در ایران گفت: شاگردپروری به معنای کامل آن علت اصلی ماندگاری پروفسور هشترودی بود.

نصب کاشی ماندگار بر سردر خانه پروفسور هشترودی

به گزارش ایرنا، طرح کاشی ماندگار که از 27 اردیبهشت 96 با انتخاب خانه «ایران درودی» نقاش برجسته کشورمان آغاز شد، به‌منظور پیگیری کنوانسیون 2003 یونسکو که به پاسداری از میراث ناملموس بشری اشاره دارد، در دستور کار سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفته است.

بر اساس این کنوانسیون باید گنجینه‌های زنده بشری، شناسایی و معرفی شوند و به همین دلیل در این طرح، کاشی ماندگار بر سردر خانه‌های مشاهیر و مفاخری که نقشی در فرهنگ و هنر کشورمان دارند و به شهرها هویت می‌دهند، نصب می‌شود.

احمد محیط طباطبائی در مراسم نصب کاشی ماندگار بر سردر منزل پروفسور محسن هشترودی ریاضیدان حکیم و شاعر نامدار معاصر، اظهار کرد: نخبگانی مانند هشترودی، کمال‌المک و دیگر بزرگان علم و فرهنگ کشور، به سبب معلمی و تربیت شاگردان برجسته حیات جاودانه یافته‌اند.

وی افزود: این که یک استاد همه توان خود را برای انتقال علم و تجارب خود به شاگردانش به کار گیرد حاکی از آن است که او می‌تواند الگویی برای سایر معلمان جامعه قرار بگیرد.

محیط طباطبائی ادامه داد: بعد از قانون مشروطیت و تاسیس دارالفنون و برخی مدارس دیگر شرایطی در کشور پیش آمد که مردم توانستند فارغ از طبقات اشرافی در سایر طبقات نیز به تحصیلات عالیه بپردازند.

وی یادآور شد: در این دوره است که بحث اعزام دانشجویان و محصلان به خارج و کسب علوم روز شکل می‌گیرد، از همین رو در این عصر شاهد نسل معلمان میانی هستیم که نسل‌های گذشته اساتید سنتی را به اساتید بعد از خود پیوند می‌دهد، با این تفاوت که این اساتید توانستند این امکان را فراهم کنند تا کسانی در داخل ایران با شاگردی آنها به تحصیلات عالیه بپردازند و در ادامه این حرکت، شاهد تاسیس دانشگاه تهران هستیم که از جمله این اساتید تاثیرگذار در دگرگون کردن چهره آموزش عالی در ایران، مرحوم پروفسور هشترودی است.

  • پروفسور هشترودی همه چیز دان بود

هادی سودبخش از شاگردان پروفسور هشترودی نیز در این مراسم درباره شخصیت این چهره ماندگار، گفت: هشترودی فقط ریاضیدان نبوده بلکه همه چیز دان بود.

وی افزود: استاد هشترودی، کیفیتی بالا در شناخت از همه علوم داشت و نگاهش به علوم، فرمالیستی و دم دستی نبود.

  • تاریخ را اندیشمندان می‌سازند نه سیاستمداران 

فریبا هشترودی دختر پروفسور نیز در این مراسم تاکید کرد: استاد هشترودی همیشه اعتقاد داشت که تاریخ را کشورگشایان و سیاستمداران نمی‌سازند بلکه نام گوته ابوعلی سینا، فارابی و حکیمان و اندیشمندان، در تاریخ زنده است.

وی اضافه کرد: هشترودی جزء تاریخ ایران بود کسانی که این فهمیده‌اند خوش به سعادت‌شان و کسی که این را هنوز درک نکرده‌اند تاریخ با آنها صبحت خواهد کرد.

محسن هشترودی متولد ۱۲۸۶ تبریز و متوفی به شهریور ۱۳۵۵ در تهران، اندیشمند، شاعر و ریاضی‌دان ایرانی بود. او در مدرسه دارالفنون در تهران تحصیل و مدرک دکترای خود را در ریاضیات از دانشگاه سوربن در فرانسه دریافت کرد و پس از بازگشت به تهران، مقام استادی دانشسرای عالی، ریاست دانشگاه تبریز و ریاست دانشکده علوم دانشگاه تهران را عهده‌دار بود.

هشترودی از طرفداران سرسخت علوم پایه بود، به شعر و موسیقی و فلسفه علاقه داشت و توانایی بیان مطالب علمی به زبان ساده را دارا بود. وی به عنوان یک متفکر منتقد پیشرو و ریاضیدان نامدار ایرانی، دارای اهمیت نمادین و شخصیتی اثرگذار در جامعه علمی معاصر ایران بوده است.

کد خبر 395145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha