همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که آخرین سرشماری فک خزری به پنج سال پیش برمی‌گردد، سرشماری جدید را به تشکیل دبیرخانه کنوانسیون تهران منوط کرد.

آغاز سرشماری فک خزری منوط به تشکیل دبیرخانه کنوانسیون تهران

به گزارش ايسنا، داود میرشکار اظهار کرد: آخرین آمار مربوط به تعداد فک خزری مربوط به پنج سال گذشته است که حدود ۱۰۰ هزار نفر برآورد شده بود.

وی در مورد دلیل توقف طولانی در پایش جمعیت فک خزری گفت: پایش این گونه باید توسط همه کشورهای حاشیه خزر شامل ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان صورت بگیرد بنابر این به یک عزم منطقه‌ای نیاز دارد.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: آخرین سرشماری فک خزری، چند سال پیش به واسطه دبیرخانه خزر و با تامین هزینه کنوانسیون تهران انجام گرفت و نیاز است که دوباره دبیرخانه این کنوانسیون در یکی از کشورهای حاشیه خزر تشکیل شود تا پایش فک خزری انجام شود.

میرشکار ادامه داد: از آنجا که دبیرخانه کنوانسیون تهران در کشورهای حاشیه دریای خزر بر اساس حروف الفبا تشکیل می‌شود؛ اولین کشوری که میزبانی این دبیرخانه را برعهده خواهد داشت، کشور آذربایجان است بنابر این این کشور باید اقدام مناسب برای شکل‌گیری سریع دبیرخانه در منطقه را انجام دهد.

وی با اشاره به این که مطمئنا با شکل‌گیری دبیرخانه کنواسیون تهران، رویدادهای منطقه‌ای راحت‌تر و روان‌تر رقم می‌خورد، گفت: جلسات متعدد منطقه‌ای برای تشکیل دبیرخانه کنوانسیون در حال برگزاری است. اخیرا هم نشستی در ژنو برای همین موضوع برگزار شد اما آذربایجان متاسفانه در تشکیل دبیرخانه تعلل می‌کند.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته داخلی برای حفاظت از فک خزری اظهار کرد: آخرین اقدام، اضافه شدن فک خزری به لیست سیاه CMS (گونه‌های مهاجر) است. ایران به عنوان اولین کشور این اقدام را پیگیری کرد و امیدواریم کشورهای دیگر هم به این کنوانسیون ملحق شوند تا بتوانیم حفاظت از این گونه را به شکل منطقه‌ای انجام دهیم.

پروین فرشچی - معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست - اخیرا از تفاهم سازمان محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی به منظور قرار دادن تصویر فک خزری روی کشتی‌ها و شناورهای ایرانی خبر داده و گفته بود: با هماهنگی مدیر عامل کشتیرانی ایران قرار شده تصویر فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر روی کشتی‌های ایرانی نقش ببند. به‌طور قطع این موضوع در حوزه منطقه‌ای بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و نشان‌دهنده اهمیت فک خزری برای دولت جمهوری اسلامی ایران و توجه به مقوله محیط زیست است.

کد خبر 395054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha