حاج محمدحسن خان اصفهانی مشهور به حاج محمدحسن امین‌الضرب، ۱۳۴ سال پیش توانست با همراهی جمعی از تجار تهران، فرمان تشکیل مجلس وکلای تجار را از شاه ایران بگیرد و تشکلی را پی‌ریزی کند که اینک نام اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بر آن نهاده‌اند.

ظریف

بخش خصوصی از سال گذشته در سالروز تأسیس مجلس وکلای تهران یا همان اتاق تهران مراسمی برگزار کرده و به کارآفرینان، نوآوران و چهره‌های شاخص اقتصادی مملکت نشان و لوح امین‌الضرب اهدا می‌کند. به گزارش همشهری، امسال نیز در سالگرد تأسیس اتاق تهران، مراسم امین‌الضرب در تالار وحدت برگزار و از کارآفرینان برتر، پیشکسوتان و نوآفرینان جوان قدردانی شد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان شاخص‌ترین چهره‌ای بود که به‌پاس تلاش‌هایش در مذاکرات هسته‌ای شایسته دریافت نشان امین‌الضرب شناخته شد و بخش خصوصی با اهدای تندیس، لوح و نشان امین‌الضرب، از او تقدیر کرد. در این مراسم محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی و احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران نیز حضور داشتند.

  • اقتصاد را باید به اهلش سپرد

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران به‌عنوان میزبان مراسم امین‌الضرب، با اشاره به کارنامه و تاریخچه فعالیت بخش خصوصی در ایران گفت: یک قرن پیش، دقیقاً در روزهایی که کشور در تب گرانی، بی‌پولی ملی و آشفتگی سیاسی می‌سوخت، گروهی از تجار، صنعتگران و اهل پیشه به همت حاج محمدحسن امین‌الضرب گلایه‌نامه‌ای به حاکمیت نوشتند که در بندی درخشان از این نامه اشاره شده بود؛

«کار را باید به اهل‌فن سپرد.» وی با بیان اینکه نامه این گروه از فعالان اقتصادی جسورانه و البته سرشار از دلسوزی برای آینده این ملک بود، گفت: اگر امروز دولت و حاکمیت و تمام دستگاه‌های فرهنگی ایران می‌خواهند، شور و نشاط را به کشور بازگردانند باید بازهم به سمت این کارآفرینان بروند و آنها را مانند اسطوره‌های عصر معاصر تبلیغ کنند. خوانساری با بیان اینکه حرف ما حرف یک قرن پیش است که کار را باید به اهلش بسپارید، افزود: تاریخ بخش خصوصی گواه، صداقت و توانمندی ماست؛ بخش‌خصوصی ایران 134سال قبل توانست و حالا هم می‌تواند.

  • اعتراض مردم را با گوش جان می‌شنویم

در ادامه این مراسم، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: در این کشور هرچه داریم از مردم داریم و همانگونه که بنیانگذار انقلاب نیز بیان کرده‌اند، مردم ولی‌نعمتان ما هستند. به همین دلیل است که باید نظر مردم اعم از انتقاد و اعتراض را با گوش جان بشنویم؛ مردمی که خط خود را از خشونت و از برهم زدن کشور جدا کردند و هیچ‌گاه در کنار خشونت نخواهند ایستاد. ظریف با بیان اینکه نقش کارآفرینان ایرانی در گذشته برجسته بوده و در آینده نیز برجسته خواهد بود، افزود: مردم و فعالان اقتصادی همواره از دولت جلوتر بوده‌اند و همواره روابط سیاسی بخش کوچکی از روابط تجاری کشور را به‌خود اختصاص داده است و این پیشگامی ادامه دارد.

  • راز ماندگاری حاج امین‌الضرب‌ها

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این مراسم ماندگاری نام امین‌الضرب را تنها منوط به قدرت و مکنت وی ندانست و گفت: حاج امین‌الضرب از شاخص‌ترین کارآفرینان قرن 19و نخستین سرمایه‌گذار صنعتی در بخش خصوصی ایران بود که علاوه بر کسب‌وکار و تجارت و احداث کارخانه‌های بزرگ در کشور، از آزاداندیشان زمان خود محسوب می‌شد. او تأکید کرد: راز جاودانگی این انسان‌های بزرگ را باید در از خودگذشتگی و خود رها شدن دید و اینکه آنها آینده را از گذشته روشن‌تر می‌بینند و تلاش و کوشش‌شان برای خدمت به خلق و جست‌وجوهایشان برای حقیقت و عشقشان برای نوآوری و کارآفرینی است. به گفته شافعی، راز ماندگاری این است که برگی از تاریخ باشیم، نه صفحه‌ای از تقدیر.

  • برگزیدگان مراسم امین‌الضرب

براساس آرای هیأت داوران، محمدعلی رجالی بنیانگذار شرکت ظریف‌مصور، محمدرضا رستمی بنیانگذار شرکت مارال صنعت جاوید، هاله حامدی‌فر مدیرعامل شرکت دارویی سیناژن و حسام آرمندهی بنیانگذار اپلیکیشن کافه‌بازار و سایت دیوار، فعالانی بودند که شایسته تقدیر و دریافت لوح و نشان امین‌الضرب معرفی شدند. از سویی دیگر، علی‌اصغر حاجی‌بابا و علینقی خاموشی به‌عنوان 2 پیشکسوت با‌سابقه بخش خصوصی، موفق به دریافت نشان و لوح امین‌الضرب شدند.

منصوره اتحادیه، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و استاد بازنشسته دانشگاه تهران نیز شایسته دریافت لوح و نشان امین‌الضرب شناخته شد. در ادامه، ایوب پایداری، بنیانگذار گروه صنعتی میهن و مهدی فضلی، مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ به‌پاس اشتغال‌زایی و موفقیت در عملکرد، شایسته دریافت تندیس، لوح و نشان امین‌الضرب شناخته شدند. همچنین هیأت داوران محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را نیز به به‌پاس پشتکار، تعهد و نقش تعیین‌کننده‌اش در توافق هسته‌ای و برجام شایسته تقدیر دانسته و نشان امین‌الضرب را به سینه او زد.

کد خبر 395014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha