همشهری آنلاین: آن طور که رسانه‌های دو کشور کره شمالی و جنوبی اعلام کرده‌اند نخستین دور مذاکرات دو همسایه موفقیت آمیز بوده و نتایج ملموسی در بر داشته است.

 نتایج موفقیت آمیز نخستین دور مذاکرات ۲ کره

به گزارش ایرنا سرانجام بعد از چند روز گمانه زنی و برقراری نخستین ارتباط تلفنی میان دو کشور در هفته گذشته، این مذاکرات ساعت 10 صبح امروز 9 ژانویه به وقت محلی، به صورت حضوری میان دو کشور برگزار شد.

بر اساس گزارش رسانه های منطقه، کره شمالی پس از مذاکره با کره‎ جنوبی با اعزام نمایندگان کاروان ورزشی و نمایندگان المپیک این کشور به بازی‎های المپیک زمستانی پیونگ‎چانگ 2018 در کره جنوبی موافقت کرده است.

کره جنوبی همچنین در این مذاکرات پیشنهاد کرده است گروهی از هواداران ورزشی کره شمالی نیز به این بازی‎ها اعزام شوند و همراه با هواداران کره جنوبی به طور همزمان در محل بازی‎های المپیک زمستانی حاضر باشند.

دو کشور همچنین موافقت کرده اند تا مذاکرات نظامی را برای کاهش تنش های مرزی برگزار کند.

علاوه بر آن، کره جنوبی پیشنهاد کرده است با استفاده از فرصت برگزاری جشن‎های عید بهار، اعضای خانواده‎هایی که در دو کشور از یکدیگر جدا افتاده‎اند بار دیگر با هم دیدار کنند و مذاکرات صلیب سرخ نیز برگزار شود.

مذاکرات نمایندگان بلندپایه‎ کره جنوبی و شمالی در روستای 'پانمونجوم' کره جنوبی که به 'خانه‎ صلح' دو کشور هم مشهور است برگزار شد و دو طرف درباره اعزام کاروان ورزشی کره شمالی به بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018 و بهبود روابط دو کره با یکدیگر به بحث و گفت‎وگو پرداختند.

کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو میلادی خود اعلام کرده بود آماده برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه میان 'پیونگ یانگ' و 'سئول' است اما در عین حال از تمایلات هسته‌ای خود دست بر نمی‌دارد.

همچنین کره شمالی گفته بود آماده اعزام هیاتی به بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018 کره جنوبی است که ماه آینده برگزار می‌شود.

رییس جمهور کره جنوبی هم از وزارتخانه های وحدت، فرهنگ و ورزش خواسته بود تا گام ها و اقدامات لازم را برای ورود کره شمالی به المپیک زمستانی بردارند.

کره شمالی 'ری سون گون' رییس کمیته وحدت صلح آمیز این کشور را که به روابط دو کره رسیدگی می کند و همپایه وزیر وحدت در کره جنوبی است به مذاکرات اعزام کرده بود.

ری یک مذاکره کننده کهنه کار کره شمالی محسوب می شود که از سال 2006 میلادی به این طرف بارها در مذاکرات هیات های مختلف دو کره از جمله در مذاکرات نظامی حضور داشته است.

ریاست هیات گفت و گوهای کره جنوبی با کره شمالی را هم وزیر وحدت برعهده داشت.

مقام های کره جنوبی از جمله رییس جمهور امیدوارند با ورود کره شمالی به المپیک زمستانی، راه برای گفت و گوهای صلح طرفین و کاهش تنش ها هموار شود.

این نخستین بار پس از دسامبر سال 2015 میلادی است که چنین مذاکراتی بین مقامات دو کشور برگزار می‎شود.

بیست و سومین دوره مسابقات المپیک زمستانی از 9 تا 25 فوریه (20 بهمن تا 6 اسفند 96) و دوازدهمین دوره رقابت های پارا المپیک زمستانی هم از 9 تا 18 مارس (15 اسفند تا 27 اسفند 96) در شهر 'پیونگ چانگ' کره جنوبی برگزار خواهد شد.

کد خبر 395003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha