همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور در رابطه با رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی در سال ۹۲، گفت: در همان موقع نزد ایشان رسیدیم و گفتم تکلیف چیست؟ گفت فلانی من همان هاشمی دیروز هستم با کمترین تغییر. با همان نزدیکی با رهبری. ستادها را جمع کنید. حتی اعتراض هم نکرد. ایشان تدبیر کرد و آقای روحانی را رئیس‌جمهور کرد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در نخستین کنگره سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: سخن گفتن درباره شخصیت سیاستمدار بزرگی چون آیت‌‌ا‌لله هاشمی رفسنجانی سخت است. قرار شد تعدادی زیادی از دوستان و یاران نزدیک که با ایشان صمیمیت دارند، درباره ایشان صحبت کنند که قطعا کار سختی است.

وی با اشاره به حضور خود در این کنگره اظهار داشت: به هر حال تصمیم شد یکی از مسئولین کشور سخنران باشد، بر اساس تماسی که از بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی گرفته شد مقرر گردید من سخنران باشم. قبل از هر چیز این غم جانکاه و مصیبت بزرگ را به همه بزرگواران، بیت آیت‌الله هاشمی و همسر عزیز و فداکارشان، فرزندان و اخوان عزیزشان تسلیت عرض کنم.

بخش‌هايي از صحبت‌هاي جهانگيري در اين همايش را در ادامه بخوانيد:

*این کنفرانس که برای سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی برگزار شده، فرصتی برای بازخوانی مردی است که در سخت‌ترین مقاطع مبارزه سیاسی، استقرار جمهوری اسلامی و پیشرفت نظام، حضوری برجسته و حتی در برخی از مقاطع منحصر به فرد داشته است.اگر می‌خواهیم پنج روحانی، سیاستمدار و مدیر برجسته را نام ببریم، حتما آیت‌الله هاشمی برجسته‌ترین است.

 

*در هیچ صحنه‌ای از مبارزات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازنندگی، اصلاحات و اعتدال را نمی‌توان یافت که هاشمی در میانه آن نباشد. این وسعت حضور و قدرت تجزیه و تحلیل مطالب از سوی دیگر، به آیت‌الله تفکر چند بعدی و مدیریتی همه جانبه داده بود.آیت‌الله هاشمی برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد. امیرکبیر در قبل از پیروزی انقلاب برای آیت‌الله هاشمی به عنوان کسی که به سازندگی ایران پرداخت، سرمشق شد و کتاب امیرکبیر را نوشت.ارتباطات و مطالعاتش به گونه‌ای بود که وجب به وجب ایران را می‌شناخت و جزء به جزء فرهنگ ایران را آشنایی داشت.

*آیت‌الله استراتژیستی توسعه‌گرا بود. او در دولت، مجلس، مدیریت جنگ، پیشبرد صلح، توسعه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای، اصلاحات و اعتدال نقش کارسازی داشت.

*در دوران آیت‌الله هاشمی در ریاست جمهوری بهترین روابط را با کشورهای عربی داشتیم که با تدبیر ایشان بود. با تدبیر ایشان در همین سالن کنفرانس اسلامی با حضور همه سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

*در انتخابات سال ۹۲ به صحنه آمد ولی ناباورانه ردصلاحیت شد. فکر می‌کردند با رد صلاحیت او صحنه را ترک می‌کند ولی او قهر نکرد و عافیت‌طلبی نکرد ولی ایشان با تدبیر، رئیس‌جمهور درست کرد. من آن زمان رئیس ستاد ایشان بود. در همان موقع نزد ایشان رسیدیم و گفتم تکلیف چیست؟ گفت فلانی من همان هاشمی دیروز هستم با کمترین تغییر. با همان نزدیکی با رهبری. ستادها را جمع کنید. حتی اعتراض هم نکرد. ایشان تدبیر کرد و آقای روحانی را رئیس‌جمهور کرد.

*ایشان برای انتخابات مجلس ۹۴ و انتخابات خبرگان و آن رای عظيمی که مردم به ایشان دادند، فکر کرده بود. برای انتخابات ۹۶ از اوایل ۹۵ فکر و برنامه‌ریزی می‌کرد و من حداقل سه بار با ایشان صحبت کردم و چه اصراری که آقای روحانی در انتخابات ۹۶ کاندیدا شوند.

*آیت‌الله هاشمی مفهوم توسعه را می‌فهمید. فن‌سالاران زیادی دور آیت‌الله هاشمی جمع شدند. آقای هاشمی اقتصاد را اینگونه می‌دید که هم باید به روستاها رسیدگی کرد و هم کارهای بزرگ انجام داد.

*در زمان جنگ یک میلیارد دلار برای اداره کشور بود. در آن دوران سخت، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دنبال ساخت مترو بود. نمایندگان مجلس پیش او رفتند. گفتند مشکلات زیاد است، وقت مترو نیست.ایشان سعی کرد ما را قانع کند و در خطبه نمازجمعه درخصوص مترو صحبت کرد و بعد از خطبه کسی جرات نکرد حرفی بزند.

*وقتی اصلاح‌طلبان فکر می‌کردند برای حذف رقیب، هاشمی مانع است، با آن مخالف کردند. بعد ۸۸ نیز مانع حذف اصلاح‌طلبان شد و ایستاد. بعد ۸۸ با ایشان صحبت می‌کردم. ایشان گفت می‌خواهند جریان قوی از انقلاب حذف کنند اما من ایستادم و نمی‌گذارم.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت، گفتم اینها دور من جمع می‌شوند من اینها را به نظام وصل می‌کنم.

*کشور امروز یک سال بعد از آیت‌الله هاشمی عزیز در موقعیت‌های حساس قرار گرفته است. در شرایط فعلی کشور بسیاری در حالی که همه می‌دانند به رغم تهدیدات پیشرو فرصت‌های کم‌نظیری پیش‌روی ماست. چه کنیم نگرانی‌ها و اعتراضات در کشور حل شود، البته در کشورهای در حال توسعه امری عادی است.مشکلات اقتصادی و مسائل فراوان است اما مسیر حل انتظارات و اعتراضات گفت‌وگو است.

*وجود نارضایتی باید بررسی شود. راه حل بالا بردن رضایت عمومی فراهم کردن امکان ارتباط و نقد و گفت‌وگو است. گفت‌‌وگو بهترین مسیر برای حل بحران است. البته عده‌ای بی‌جهت از گفت‌وگو فرار می‌کنند. باید قدرت پذیرش انتقادات را بالا ببریم و از ارتباط که مهم است، نباید بگذریم. ما نباید کاری کنیم که نارضایتی‌ها به کینه‌ورزی و خشونت تبدیل شود.

* ما باید به روش آیت‌الله هاشمی عمل کنیم، با مردم باشیم. نارضایتی مردم برایش مهم بود، ما باید نسبت به خواسته‌ها و مطالبات ملی عمل کنیم.

* طبیعی است در چنین اعتراضاتی دشمنان سواستفاده می‌کنند ولی این بدترین حرف است که بگوییم فلان کشور عربی در ایران دخالت کرده است. اینها کوچکتر از آن هستند که بخواهند چنین کاری کنند.

*صداوسیما باید در روشش تغییر ایجاد کند. صداوسیما نمی‌تواند در دست عده‌ای محدود تندرو باشد. چرا این گونه رفتار می‌کنید؟ رسانه ملی باید حتی در اختیار معترضان و همه مردم باید باشد.

*بیکاری است و معیشت سخت شده است. دوستان عزیز مسیر توسعه را به خوبی طی می‌کنیم اما عده‌ای می‌گویند مردم حس نمی‌کنند. می‌گویم درست است. اقتصاد را ته‌دره بردند و ما آن را ده پله بالا آوردیم اما هنوز ته دره است.رشد منفی اقتصاد را مثبت کردیم. 10 سال بود که در کشور شغل ایجاد نشد بود. ما با نصف درآمد نسبت به سال 90 توانستیم 700 هزار شغل ایجاد کنیم ولی باز سه میلیون بیکار داریم. قدرت خرید مردم کم شده است. ما دریافتی قشر ضعیف را کم کردیم.

*با افتخار به آمریکایی‌ها می‌گویم که اگر از برجام بیرون بروید، اشتباه می‌کنید. شما اگر برجام را برهم بزنید، ایرانی‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و عزا نمی‌گیرند.

کد خبر 394986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha