همشهری آنلاین: شرکت کنندگان در دومین کنفرانس امنیتی تهران تاکید کردند: سیاست‌ها و مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای نه تنها به تامین امنیت کمکی نکرده بلکه باعث ناامنی و بی ثباتی در منطقه شده است.

کنفرانس

به گزارش ایرنا، دومین کنفرانس امنیتی تهران که در محل اجلاس سران برگزار شده بود با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

سید جلال دهقانی فیرزآبادی دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران بیانیه پایانی این کنفرانس را قرائت کرد که متن کامل آن به شرح ذیل است:

دومین کنفرانس امنیتی تهران با شعار احترام، اعتماد، گفت و گو، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی در شرایطی برگزار می شود که منطقه غرب آسیا در دوره حساس و نقطه عطف تاریخی خود به سر می برد. تهدیدهای گروه های تروریستی و تکفیری مانند داعش با رشادت ها و همکاری های کشورهای منطقه کم رنگ شده ولی با توجه به برخی از سیاست های نادرست قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای همچون سیاست های آمریکا امنیت منطقه با تهدیدهای نوظهوری روبه رو است که مهمترین آن عبارتند از:

یک: مسابقه تسلیحانی بی رویه، دو: مداخله نظامی قدرت های بزرگ فرامنطقه ای، سه: امنیتی شدن هویت و مذهب، چهار: حکمرانی ناشایست، پنج: افراط گرایی و تروریسم، شش: تروریسم سایبری، هفت: توسعه نیافتگی اقتصادی، هشت: مخاطرات زیست محیطی.


  • سردار دهقان: محور مقاومت عامل ثبات و امنیت در منطقه بوده است

وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محور مقاومت را عامل ثبات و امنیت منطقه دانست و گفت: راهبرد اساسی و همیشگی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد بی ثباتی برای تثبیت حضور خود در منطقه است.

سردار سرتیپ حسين دهقان روز دوشنبه در سومین پنل تخصصی دومین کنفرانس امنیتی تهران در جمع بندی سخنان میهمانان این پنل اظهار داشت: دولت آمریکا به دنبال ایجاد امنیت برای رژیم جعلی صهیونیستی است و برای این کار حتی هزینه حضور خود در خاورمیانه را از کشورهای منطقه می گیرد.

وی ادامه داد: نباید هرگز مساله فلسطین از اولویت بیفتد و باید این حرکت علیه سلطه و زیاده خواهی آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره ادامه یافته تا شاهد دنیای پر از صلح و امنیت باشیم.

  • رئیس شبکه ماهواره ای 'المسیره': حضور نظامی در یمن تهدیدی جدی برای منطقه است

ابراهیم الدیلمی رئیس شبکه ماهواره ای 'المسیره' یمن نیز در این پنل با تاکید بر این که کشور یمن خواهان ارتباط و همکاری با کشورهای همجوار خود است گفت: جنگ یمن باعث کشته شدن هزاران مردم بیگناه یمنی شده و حتی باعث شده که تمامی نقاط ارتباطی ما از جمله تماس تلفنی با دیگر کشورها بسته شود. حضور نظامی در یمن تهدیدی جدی برای منطقه است.

  • رئیس انجمن دوستی فلسطین و ایران: بیانیه بالفور تمامی زندگی امت اسلامی را مسموم کرد

محمد الدحیثی رئیس انجمن دوستی فلسطین و ایران نیز با اشاره به این که دولت بریتانیا اصرار داشت صدمین سالگرد اعلامیه بالفور را جشن بگیرد اظهار داشت: این بیانیه تمامی زندگی امت اسلامی را مسموم کرد و با وجود تمام درخواست ها از دولت انگلیس، این کشور به آن گوش نکرد و صدمین سالگرد وعده شوم بالفور را جشن گرفت و پس از این بود که ترامپ اقدام به شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل کرده که نشان دهنده همگرایی میان این دو کشور است.

وی افزود: هدف آمریکا چنگ زدن به ثروت های منطقه بوده و آنها می خواهند رژیم صهیونیستی را به عنوان بذر فتنه در منطقه برای همیشه بکارند البته مجموعه استکبار قبول نمی کند که ملت فلسطین مستقل باشند و ما شاهد شکست قیام فلسطینیان در سال های اخیر بودیم که با حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی صورت گرفت و باعث توسعه بیشتر اشغالگری شد.

الدحیثی اضافه کرد: مقاومت و محور مقاومت توانست در سوریه و عر اق با حمایت جمهوری اسلامی ایران به موفقیت دست یابد و ایران که ستون فقرات محور مقاومت است از آنها حمایت کند.

وی با تاکید بر این که خرافه خلافت داعش به زباله دان تاریخ پیوسته است گفت: جنگ با داعش هنوز به پایان نرسیده و فقط با زوال رژیم صهیونیستی به اتمام خواهد رسید.

الدحیثی قطب نمای مسلمانان را به سمت فلسطین و قدس عنوان کرد و افزود: تا زمان بیرون راندن رژیم صهیونیستی از فلسطین دست از مقاومت بر نخواهیم داشت.

  • مشاور رئیس جمهوری لبنان: سرزمین اشغال شده قدس نامش فلسطین است نه اسرائیل

شریل وهبی مشاور رئیس جمهوری لبنان نیز در سخنانی با بیان این که سرزمین اشغال شده قدس نامش فلسطین است نه اسرائیل افزود: چالش ها و خطرات در منطقه خاورمیانه باید بر اساس اولویت هایی باشد تا بتوانیم برای حل این چالش های بین المللی، پایه ای پیدا کنیم.
وی ادامه داد: چالش اول منطقه مشکل صهیونیسم، دومین چالش تکفیری ها و تروریسم و سومین موضوع برخورد و درگیری فرقه ای در منطقه است که لبنان افتخار دارد در برخورد با چالش اول نمونه ای ارزشمند در برابر رژیم صهیونیستی بوده است.
وهبی ادامه داد: اسرائیل می خواهد یهودی بودن خود را به گونه ای حاکم کند که فلسطینیان نتوانند به دنبال حقوق خود در اراضی اشغالی باشند.

  • رییس مجلس اعلای عراق: تمام کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم نیازمند روحیه مقاومت و فداکاری هستند

ابراهیم الحمودی رییس مجلس اعلای عراق نیز با بیان این که ارتش رسمی عراق و بسیج مردمی بر ضد داعش همپیمان شده اند گفت: نسل آزاد عراق و رزمندگان عراقی در صفوف مقدم و در برابر داعش قرار گرفته اند و به فتوای مرجع عراق لبیک گفته و همین موضوع باعث حضور تعداد زیادی برای مقابله با داعش شد.

وی تصریح کرد: تمام کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم نیازمند روحیه مقاومت و فداکاری هستند البته ما نمی خواهیم مقاومت در عراق بدون ارتش و دولت مرکزی باشد اما این پیروزی روحیه بالایی برای ملت عراق به ارمغان آورد.

الحمودی، صاحب اصلی پیروزی در عراق را مردم این کشور دانست و گفت: اسرائیل مسبب تمام اتفاقات اخیر است چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم.

وی با اشاره به اقدام در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت: این اقدام ترامپ انسجام مسلمانان را بیشتر کرد و این کاری بود که به تمام قطعنامه های بین المللی اهانت کرد و آنها را زیر پا گذاشت. پس تمام مسلمانان باید به دنبال آزادی قدس شریف باشند.

  • شیبانی: منطقه غرب آسیا در پوست اندازی استراتژیک و گذار سیاسی است

محمدرضا شیبانی سفیر اسبق ایران در سوریه نیز با بیان این که منطقه غرب آسیا در پوست اندازی استراتژیک و گذار سیاسی است گفت: مساله فلسطین مرکز ثقل و همگرایی محور مقاومت است اما در طول تاریخ تهدیدها و چالش ها را ملت منطقه تبدیل به فرصت کرده اند.

وی جمهوری اسلامی را قدرت بزرگ منطقه ای و تاثیر گذار دانست و افزود: مبارزه با تروریسم یکی از دستاوردهای محور مقاومت بوده و این محور با شروع پدیده داعش، اول صف مقاومت ایستاد و توانست موفق شده و در سالیان اخیر نیز غیر از مقابله با داعش در دو جبهه دیگر تاثیر گذار بوده است.

شیبانی به برشماری این دو جبهه پرداخت و گفت: یکی مقابله با سیاست های رژیم صهیونیستی برای تغییر نقشه و رژیم ها در منطقه بوده که محور مقاومت توانسته با آن مقابله کند.

وی دیگر دستاورد را ائتلاف محور مقاومت با روسیه عنوان کرد و ادامه داد: این محور با کمک و مساعدت روسیه توانست سازمان ملل را با خود همراه کند تا بتوان برای توزیع اقدامات انسان دوستانه بویژه در سوریه و عراق همکاری نهادهای بین المللی را جلب کند. اگر حشدالشعبی در عراق نبود امروز شاهد تجزیه عراق بودیم.

کد خبر 394945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha