همشهری آنلاین: مزرعه‌ای در جنوب شرق برزیل در روزهای اخیر با پیامدهای یکی از غیرعادی‌ترین و هولناک‌ترین‌ کشتار حیوانات دست و پنجه نرم می‌کند.

صاعقه‌زدگی یکی از دلایل مهم تلف شدن حیوانات در طبیعت

به گزارش ایسنا، سه‌شنبه گذشته صاعقه‌ای در جریان یک طوفان شدید، دست‌کم ۸۴ راس گاو نر و ماده را در آن واحد کشت. این حادثه در روستای پِدرِگولو در ایالت سائوپائولوی برزیل رخ داد.

رسانه‌های محلی می‌گویند که این حیوانات زمان مرگ زیر درخت‌های مزرعه پناه گرفته بودند.

این تعداد تلفات بیشترین میزان مرگ و میر حیوانات به دلایل طبیعی و به صورت هم‌زمان در سال‌های اخیر در برزیل بود و حدود ۱۰۰ هزار دلار زیان روی دست صاحبان مزرعه کابرئووا گذاشت. این میزان خسارت به این دلیل بود که به گفته اعضای خانواده یکی از صاحبان مزرعه، این گاوها بیمه نبودند و به همین دلیل دریافت غرامت برای آنها امکان‌پذیر نیست.

  • گوشت گاو صاعقه‌زده

آن چه که اوضاع را برای مالکان مزرعه بدتر کرد این بود که مقام‌های محلی تشخیص دادند که گوشت گاوهایی که در این حادثه کشته شدند، قابل خوردن نیست.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی،‌ یکی از مسئولان محلی وزارت کشاورزی برزیل گفت: توصیه ما این است که لاشه حیوانات باید دفن یا سوزانده شود چون کیفیت گوشت دامی که صاعقه زده قابل تأیید نیست و احتمال آلودگی آن وجود دارد.

با این که حجم خسارت کشتار کابرئووا بسیار زیاد بود، اما کشته شدن حیوانات با صاعقه پدیده چندان نادری نیست. بنابر تحقیقات دانشگاهی این نوع مرگ علت حدود ۸۰ درصد تلفات حیوانات در حوادث طبیعی در آمریکا است.

همچنین در اوت ۲۰۱۶ آژانس محیط زیست نروژ از کشته شدن بیش از ۳۰۰ راس گوزن وحشی بر اثر صاعقه‌زدگی در منطقه‌ای در مرکز این کشور خبر داد.

  • تجمع خطرناک

مرگ انسان‌ها در اثر صاعقه‌زدگی هم پدیده خارق‌العاده‌ای نیست. آمار می‌گوید سالانه حدود ۲۴ هزار نفر با صاعقه جان خود را از دست می‌دهند.

اما تفاوت در اینجاست که بر خلاف انسان‌ها، حیوانات زمان بیشتری را در فضاهای بیرونی می‌گذرانند و به همین دلیل بیشتر در معرض خطرات طبیعی هستند. علاوه بر این حیوانات تمایل دارند که هنگام طوفان دور هم جمع شوند که این خود آنها را به هدف آسان‌تری برای صاعقه تبدیل می‌کند. پناه گرفتن زیر درخت هم کمکی به آنها نمی‌کند و این در حالیست که کارشناسان می‌گویند حدود ۷۰ درصد انسان‌ها از صاعقه‌زدگی جان سالم به در می‌برند.

اما جثه حیوانات اهلی مثل گاو بزرگ‌تر از انسان است که این خود باعث افزایش میزان آسیب بافتی در اثر برق‌گرفتگی می‌شود. علاوه بر این صاعقه به ندرت به صورت مستقیم به انسان‌ اصابت می‌کند و در عوض از طریق بار الکتریکی ایجاد شده روی زمین به آنها آسیب می‌زند.

صاعقه‌زدگی در انسان‌ها می‌تواند باعث ایست قلبی یا وقفه تنفسی شود، اما تأثیر آن در حیوانات بدتر است چون جریان از تمام بدن آنها بین پاهای جلو و عقب رد می‌شود و سطح بزرگ‌تری بین نقطه ورود و خروج به وجود می‌آورد که این خود باعث آسیب جدی‌تر به آنها می‌شود.

کد خبر 394861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha