همشهری‌آنلاین: رئیس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان و والی مستعفی بلخ گفت که با تغییر ساختار نظام سیاسی، باید ساختاری شبه‌فدرالی در این کشور پیاده شود.

عطامحمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی و والی مستعفی بلخ در دیدار با شماری از اعضای این حزب در بلخ گفت که اگرچه در شرایط امروزی به دلیل وضعیت بحرانی و کشمکش‌های جاری، نظام فدرالی در کشور قابل اجرا نیست ولی ساختاری شبیه نظام فدرالی می‌تواند مشکلات موجود را کاهش دهد و زمینه مشارکت مردم در قدرت را فراهم کند.

او ویژگی‌های چنین نظامی را پارلمانی‌ شدن ساختار نظام مرکزی و انتخابی‌ شدن مسئولان محلی مانند والی‌ها، شهردارها و فرماندارها دانست و افزود که ولایت‌ها باید به عنوان واحدهای مستقل مالی در نظر گرفته شوند.

به گزارش ایسنا، گرچه براساس قانون اساسی، شهردارها، شوراهای شهرداری‌ها و شوراهای فرمانداری انتخابی هستند اما در عمل هیچ انتخاباتی برای انتخاب این مقام‌ها برگزار نشده است.

نور تأکید کرد، برای انتخاب آنها باید انتخابات برگزار شود.

او اظهار کرد که منتخب بودن مقام‌های محلی زمینه پاسخ‌گویی آنها را فراهم می‌کند؛ چرا که به گفته او، مردم همان‌گونه که آنها را انتخاب می‌کنند، می‌توانند کنار بگذارند و در مقام پاسخ‌گویی قرار دهند.

نور تأکید کرد که این موضوع را به عنوان موضع حزب جمعیت اسلامی و متحدانش بیان می‌کند. او از شماری از رهبران شمال افغانستان و همچنین برخی از چهره‌های بانفوذ مناطق جنوبی و شرقی نام برد.

احزابی مانند حزب وحدت اسلامی و جنبش ملی اسلامی در گذشته از نظام فدرالی حمایت می کردند اما در حال حاضر حزب وحدت اسلامی مردم، جمعیت اسلامی و همچنین جنبش ملی اسلامی از نظام پارلمانی حمایت می‌کنند.

برخی از سازمان‌های سیاسی دیگر مانند حزب کنگره ملی به رهبری عبداللطیف پدرام، نماینده مجلس به صورت مشخص طرفدار نظام فدرالی است و برای جلب حمایت از آن فعالیت می‌کند.

عطامحمد نور طرفداری‌ خود از ساختاری شبه‌فدرالی را در حالی اعلام کرده که روابطش با رهبران کابل به‌شدت تیره است.

پس از آن که دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، رئیس‌جمهور استعفای او را پذیرفته و به‌جایش فرد دیگری والی بلخ شده، روابط آنها تیره شد.

نور می‌گوید که استعفای او مشروط بوده و اعلام آن نادرست است.

نور که همچنان خود را والی بلخ می‌داند و عملاً در این سمت کار می‌کند، در این مدت اظهارات تندی علیه رهبران حکومت وحدت ملی، به‌ویژه اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان داشته است.

رهبران حکومت وحدت ملی از اظهار نظر مستقیم درباره سخنان نور خودداری کرده‌اند اما غنی در اظهارات علنی که گمان می‌رود مخاطبش نور باشد، گفت که حالا دیگر زمان ملوک الطوایفی گذشته است.

در همین حال، در روزهای اخیر مذاکراتی بین برخی مقام‌های دولت مرکزی و حزب جمعیت اسلامی بر سر سرنوشت عطا محمد نور در جریان بوده اما گزارش‌ها حاکی است که این مذاکرات تا حال نتیجه‌ای نداشته.

کد خبر 394853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha