همشهری آنلاین: علی ربیعی در دیدار با هیات مدیره و موسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با استقبال از تشکیل نهاد‌های مدنی و صنفی گفت: وزارت کار همه‌گونه همکاری و همکاری با این انجمن در چارچوب قوانین خواهد داشت.

دیدار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با ربیعی

اعضاي هيات مديره و موسس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران در ادامه نشست با سازمان‌ها و نهاد‌هاي مرتبط با امور صنفي مربوط به روزنامه‌نگارن، 8 دي با علي ربيعي، ديدار  و گفت‌وگو كردند.

در ابتدای این دیدار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ضمن تبریک به اعضای منتخب هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران گفت: در جامعه‌ای مثل کشور ما که تحزب شکل نمی‌گیرد، نهادهای مدنی می‌توانند راه توسعه جامعه مدنی را هموار کنند و از این رو تشکیل هر نهاد مدنی و صنفی نوید بخش است.

وی افزود: از ابتدای دولت آقای روحانی تشکیل نهادهای صنفی 55 درصد و تشکیل نهادهای خیریه 50 درصد رشد داشته است.

ربیعی از آمادگی این وزارتخانه در همکاری و هم‌اندیشی با انجمن صنفی روزنامه نگاران خبر داد و گفت: امیدوارم انجمن صنفی روزنامه نگاران بتواند به یک نهاد قدرتمند صنفی تبدیل شود و به عنوان یک کانون گفت‌و‌گوی اجتماعی فعالیت موثری داشته باشد.

عباس عبدی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران نیز در این دیدار گفت: اگرچه ما یک انجمن صنفی هستیم، ولی در درجه اول باید بتوانیم در این صنف کالا و خدمات مناسب را تولید و عرضه کنیم. اگر چنین نباشد و محدودیت‌های گوناگون بر صنف وارد ‌شود درنهایت نه کالا و خدمت مناسبی عرضه می‌شود و نه مردم رغبتی به استفاده از این کالا و خدمات خواهند داشت و نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم. زیرا مردم به کالای تحلیل و خبر نیازمند هستند، اگر رسانه داخلی نتواند آنرا تولید و عرضه کند، به رسانه‌های جانشین پناه خواهد برد. مسئولیت افزایش بازدیدکنندگان رسانه‌های غیر رسمی با کسانی است که مانع کارکرد درست رسانه‌‌های رسمی می‌شوند. و بستن و فیلترینگ آنها هم مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی افزود: لذا از دولت می‌خواهیم که مصرا نسبت به اصلاح وضع سیاست رسانه‌ای کشور اقدام کند، صنف روزنامه نگار بدون فضای رسانه‌ای آزاد مثل ماهی است که در استخر خالی قرار داده شود.

عبدی گفت: اگرچه تشکیل انجمن تهران گامی به پیش است ولی ما کماکان اصرار داریم که مشکلات خانه اصلی روزنامه‌نگاران یعنی انجمن روزنامه نگاران ایران رفع شود تا همه روزنامه نگاران کشور دوباره گردهم آیند و در جهت ارتقای صنف با یکدیگر همکاری کنند.

در ادامه این دیدار کامبیز نوروزی نایب رئیس هیات مدیره گفت: روزنامه نگاری قطعا به امنیت و استقلال نیاز دارد و برای تقویت این امنیت و استقلال داشتن نهاد صنفی ضروری و لازم است. انجمن صنفی باید بتواند ضمن تقویت استقلال روزنامه نگاری در زمینه‌های حمایتی نیز گام‌های بردارد.

وی ضمن تاکید بر تعامل میان انجمن و نهادهای دیگرگفت: بی‌شک تعامل می‌تواند بسیاری از بد‌بینی‌ها را مرتفع کرده و راه را برای تقویت هرچه بیشتر توان کشور باز کند‌. نوروزی افزود: هرچقدر امنیت و استقلال روزنامه نگاران بیشتر باشد به نفع کشور است و این امر احتیاج به مساعدت ملی دارد.

داوود محمدی عضو هیات موسس انجمن نیز گفت: نبود امنیت شغلی، دستمزدهای پایین، تاخیرهای طولانی مدت در پرداخت حقوق ، مشکل بیمه و نبود بیمه تکمیلی مناسب موجب شده است تا اغلب اهل قلم کارآمد عرصه روزنامه نگاری را ترک کنندو بخش عمده‌ای از روزنامه نگاران باقیمانده و جدیدالورودها به این حوزه از انگیزه لازم برخوردار نباشند. محمدی ادامه داد: بخش دیگری از چالش مطبوعات ناشی از خط قرمزها و محدودیت‌های سلیقه‌ای نهادهای متعدد است که عرصه را برای اطلاع رسانی کارآمد و جلب رضایت مخاطبان تنگ کرده است. او تصریح کرد: تبعیض در اعمال محدودیت‌ها میان مطبوعات فاحش است و برخی از روزنامه‌ها بابت موارد جزیی و حتی خوانش‌های متفاوت از مطالب شان باید تاوان سنگینی بدهند. محمدی تاکید کرد: اعمال محدودیت‌ها برای روزنامه‌ها در قیاس با سایر رسانه‌ها از جمله رسانه‌های فعال در فضای مجازی شدیدتر است.

فرید مدرسی عضو علی البدل‌هیات مدیره نیز گفت: امروز سیستم حکومتی تاحدودی متوجه شده است که باید از نگاه تضعیف ‌کننده و در مقابل درخواست هواداری بی‌چون‌ وچرا از رسانه‌ها به سوی تقویت‌بخشی و بسترسازی مثبت برای آنان حرکت کند. این مسئله حتی در مواضع مدافعان محدودیت‌آفرینی برای رسانه‌ها هم مشهود است. لذا پسندیده است که دولت با محوریت نهادهای بالادستی همچون شورای عالی امنیت ملی، تقویت رسانه‌ها را به عنوان راهبردی برای امنیت ملی مدنظر قرار دهد.

وی در پایان سخنان خود گفت: معضل دیگری هم که باید نهادهای بالادستی و به تبع دولت و شورای امنیت ملی برای آن راهکاری تدوین کنند، رفع هرج و مرج در خطوط قرمز نانوشته، تلویحی و بدون چارچوبِ نهادهای قانونی است که در زمان، مکان، نوع رسانه، نهادهای تذکردهنده متفاوت است و اصحاب رسانه را دچار اخلال سیستمی کرده و می‌کند.

در این جلسه شهریار شمس مستوفی دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران به خواسته‌های صنفی اشاره کرد و گفت: صنف روزنامه نگار دغدغه‌های عدیده‌ای دارد که از حقوق و دستمزد گرفته تا بیمه و آینده شغلی. از آزادی و امنیت تا ترس از آینده.

وی گفت: در این شرایط انجمن تهران سعی دارد تا بتواند بخشی از این مشکلات را چاره جوی کند که این امر بدون کمک‌های نهادهای ذیربط بسیار دشوار است.

شمس مستوفی در پایان گفت: محلی برای استقرار انجمن، رفع دغدغه‌ بیمه‌ای روزنامه نگاران، تامین منابع برای بیمه تکمیلی، ایجاد امکان برای گفت‌و‌گو با نهاد‌های حاکمیتی و پیگیری تشکیل یک شعبه تخصصی تامین اجتماعی برای روزنامه نگاران از فوری‌ترین برنامه‌های انجمن تهران است.

در پایان این دیدار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی قول همه گونه همکاری و همراهی با انجمن تهران در چارچوب قوانین را داد.

کد خبر 394793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha